2011-12-11, 15:16
Bannlyst
Jag har några frågor angående daytrading. Kapitalförsäkring och courtage.

När man daytrada, dvs snabba köp och sälj vid bra lägen, ska man då ha kapitalförsäkring då, eller ska man ha en vanlig depå?

Vi säger att man gör 4 affärer varje dag. Ska man ha depå eller något annat då för att slippa skatten vid årsskiftet?

Hur fungerar courtaget? Vi säger att jag har avanza mini. Då är orderna mellan 0 till 15k, 9 kr. Men är det 9 kr för köp, sen 9 kr för sälj? Eller är det 9 kr totalt?
Citera
2011-12-11, 16:30
Medlem
powerforcers avatar
Är du nybörjare så lär du göra förluster varför en vanlig depå är bäst eftersom du då får dra av en del av förlusterna
Citera
2011-12-11, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
Är du nybörjare så lär du göra förluster varför en vanlig depå är bäst eftersom du då får dra av en del av förlusterna

Vad menar du "Dra av en del av försluterna?
Är inte en vanlig depå att man skattar vid årsskiftet på sin vinst?
Citera
2011-12-11, 17:03
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigAssChain
Vad menar du "Dra av en del av försluterna?
Är inte en vanlig depå att man skattar vid årsskiftet på sin vinst?
Jo. Men då ska man ha vinster. Har man förluster så får man dra av dem. Det får man inte göra i en KF. Där skattar du på kapitalet oavsett vinst eller förlust.
Citera
2011-12-11, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Jo. Men då ska man ha vinster. Har man förluster så får man dra av dem. Det får man inte göra i en KF. Där skattar du på kapitalet oavsett vinst eller förlust.

Så det är bättre att skatta på vinsten om man har en vanlig depå?
Citera
2011-12-11, 17:09
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Så det är bättre att skatta på vinsten om man har en vanlig depå?
Om du har stora vinster så är en KF bättre. Om du har förluster så är en vanlig depå bättre. I de flesta fall.
Citera
2011-12-11, 17:20
Bannlyst
Citat:
Om du har stora vinster så är en KF bättre. Om du har förluster så är en vanlig depå bättre. I de flesta fall.

Vad är stora vinster enligt dig då?
5000 kr per år? 50k per år?
Citera
2011-12-11, 17:27
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Vinsten i förhållande till kapital. Det finns en cutoff när det är lönsamt med KF och när det är lönsamt med vanlig depå. Men om du gör många små affärer så spelar courtaget också in och då erbjuder ofta den vanliga depån bättre alternativ än KF:n. Som powerforcer skriver så är risken stor att du kommer att stå med en förlust vid årsskiftet om du är nybörjare och då är en vanlig depå alla gånger att föredra.
Citera
2011-12-11, 17:55
Bannlyst
Citat:
Vinsten i förhållande till kapital. Det finns en cutoff när det är lönsamt med KF och när det är lönsamt med vanlig depå. Men om du gör många små affärer så spelar courtaget också in och då erbjuder ofta den vanliga depån bättre alternativ än KF:n. Som powerforcer skriver så är risken stor att du kommer att stå med en förlust vid årsskiftet om du är nybörjare och då är en vanlig depå alla gånger att föredra.

Kan börja med en depå iallafall
Senast redigerad av BigAssChain 2011-12-11 kl. 18:00.
Citera
2011-12-11, 18:00
Medlem
Citat:

Du skall åtminstone vara ganska säker på att du gör en vinst på minst 5% per år, annars kan du lika gärna pytsa in slantarna på ett bankkonto.
Citera
2011-12-11, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Du skall åtminstone vara ganska säker på att du gör en vinst på minst 5% per år, annars kan du lika gärna pytsa in slantarna på ett bankkonto.

Jag tror jag klarar av 5% "spärren".

Men hur är det med courtaget då?
Citera
2011-12-11, 18:15
Medlem
Citat:
Jag tror jag klarar av 5% "spärren".

Men hur är det med courtaget då?

Det är ju omöjligt att säga. Det beror ju på vilka sorts affärer du gör, t ex om du köper/säljer 1 eller 10.000 aktier åt gången osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in