2011-12-11, 13:33
Medlem
Snubbbens avatar
Jag håller på att försöka fixa lite texter till en hemsida, men eftersom jag har rätt bristfälliga kunskapen inom svenskan (speciellt när det kommer till vart i helvete ett välplacerat komma, punkt och bindestreck ska sitta) så skulle jag vara extremt tacksam om nån kunde hjälpa mig lite med denna texten:

"Vi här på ***** har dom senaste åren etablerat oss på marknaden som en av dom allra främsta. Med hjälp av ett entusiastiskt och erfaret team bestående av arkitekter, byggnadsingenjörer och proffsiga montörer, kan vi som ensam represant för ******* (En ledande återförsäljare för PVC-fönster inom Europa) inom Sverige erbjuda er den högsta kvalitén- för dom lägsta priserna.

Vi tar hänsyn både till miljön, såväl som era skräddarsydda önskemål, och vi är fast övertygade om att ett snyggt och effektivt snickeri kombinerat med ett gott kundbemötande går hand i hand. Vilket är ett måste för att bibehålla en god position på en mycket konkurrensutsatt marknad.

Vi hoppas att du väljer oss för att fortsätta berättelsen om nöjda kunder och bra hus!
"

Så, vad tycker ni?
Citera
2011-12-11, 13:56
Medlem
Snubbbens avatar
Missade "språkakut" tråden, kanske passar bättre där...
Citera
2011-12-11, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbben
Jag håller på att försöka fixa lite texter till en hemsida, men eftersom jag har rätt bristfälliga kunskapen inom svenskan (speciellt när det kommer till vart i helvete ett välplacerat komma, punkt och bindestreck ska sitta) så skulle jag vara extremt tacksam om nån kunde hjälpa mig lite med denna texten:

"Vi här på ***** har dom senaste åren etablerat oss på marknaden som en av dom allra främstainom vadå?. Med hjälp av ett entusiastiskt och erfaret team bestående av arkitekter, byggnadsingenjörer och proffsiga montörer, kan vi som ensam represant representant för ******* (En ledande återförsäljare för PVC-fönster inom Europa) inom i Sverige erbjuda er den högsta kvalitén- för dom lägsta priserna.

Vi tar hänsyn både till till både miljön, såväl som era skräddarsydda önskemål, och vi är fast övertygade om att ett snyggt och effektivt snickeri kombinerat med att ett gott kundbemötande går hand i hand. Vilket är ett måste för att bibehålla en god position på en mycket konkurrensutsatt konkurrenskraftig (?) marknad.

Vi hoppas att du väljer oss för att fortsätta berättelsen om nöjda kunder och bra hus!
"

Så, vad tycker ni?

Det låter ganska bra, men jag har ändrat lite formuleringar och kommit med förslag på ändringar (det kursiva).

Hoppas det hjälper lite grann!

MVH
Citera
2011-12-11, 14:01
Medlem
Svizzeras avatar
Jag är själv ingen svenska-professor, men följande punkter skulle jag ändå vilja ta upp:

- "... etablerat oss på marknaden som en av de allra främsta". Främsta vad? Stämmer det verkligen att företaget är ett av marknadens främsta aktörer? Främst vad gäller marknadsföring, kundvänliga fönster, billiga fönster, kvalitet?
- Du tar upp "hänsyn till miljön" före skräddarsydda önskemål. Jag tror inte att fönstertillverkning är någonting som speciellt belastar miljön och en kund som vill köpa fönster vill ha billiga och bra fönster som sparar uppvärmningskostnader åt en i slutändan. Jag tror du kan skippa miljöbiten här, det blir för överdrivet och präktigt. Folk över lag som vill köpa fönster vill ha bra fönster som får en att spara energi och håller länge, det är någonting du möjligen kan ta upp här istället för "miljöbelastning", vilket är ett luddigt begrepp.
Citera
2011-12-11, 14:05
Medlem
Det ser ju bra ut men jag skulle göra några ändringar.

Det är bättre svenska skriva "till de lägsta priserna"

Vi tar hänsyn både till miljön och era skräddarsydda önskemål
eller
Vi tar hänsyn till miljön såväl som era skräddarsydda önskemål

Jag skulle dock välja skriva era skräddarsydda önskemål först eftersom det sannolikt är prioritering
ett för kunden, mer fokus på kunden alltså.

Sen skulle jag nog välja ett annat uttryck än "ta hänsyn till" när det gäller kundens önskemål t.ex
Vi tar fram skräddarsydda lösningar utifrån ditt behov och tar hänsyn till miljön. (om det nu gäller att ni är ett miljövänligt företag?)

vi är fast övertygade om att ett snyggt och effektivt snickeri kombinerat med ett gott kundbemötande går hand i hand. Vilket är ett måste för att bibehålla en god position på en mycket konkurrensutsatt marknad.

Inte så bra börja mening med vilket. Du kan te x skriva "Det är ett måste" eller ta bort punkten helt.

Vi hoppas att du väljer oss för att fortsätta berättelsen om nöjda kunder och bra hus!"

Jag skulle välja ett lite mer kraftfullt ord än bra hus, men det vet du bättre som är i branschen jag menar tex hus av högsta kvalitet eller liknande.

Lycka till
Citera
2011-12-11, 14:10
Medlem
Retroflexs avatar
"dom senaste åren"

de senaste åren

"en av dom allra främsta"

en av de...

"proffsiga montörer"

Varför "proffsiga"? Det känns lite för informellt, och varför skulle just montörerna belönas med denna beskrivning? Resten av gänget är väl inte amatörer?

"den högsta kvalitén- för dom lägsta priserna."

Vad vill du ha sagt med bindestrecket? Om jag förstår vad du menar rätt, så hade jag rekommenderat ett mellanrum efter "kvalitén" följt av ett tankstreck.
Citera
2011-12-11, 14:38
Medlem
Snubbbens avatar
Fan, mycket som måste fixas Vet inte hur jag lyckades skriva "konkurrenskraftig" istället för "konkurrensutsatt" Skyller på att jag var trött och inte la ner mer än en kvart på det hela

Aja, tack ska ni ha! Vad skulle jag göra utan er? Ska försöka svara så gott det går på all skit som jag lyckades trycka in på den där lilla texten senare idag...
Senast redigerad av Snubbben 2011-12-11 kl. 14:47.
Citera
2011-12-11, 18:21
Medlem
egon2bs avatar
Frasen »era skräddarsydda önskemål« är märklig – önskemål är inte skräddarsydda. Skriv hellre »vi levererar skräddarsydda lösningar enligt era önskemål«.

Men marknaden är just konkurrensutsatt, vi erbjuder konkurrenskraftiga och energieffektiva lösningar. Ordet »mycket« kan nästan alltid strykas – det riskerar att försvaga resonemanget. Kanske »på en kraftigt konkurrensutsatt marknad«.

Sen många år skriver man »de« och »dem« när man säger {dom}. Ni är väl representant.
Citera
2011-12-11, 23:22
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Frasen »era skräddarsydda önskemål« är märklig – önskemål är inte skräddarsydda. Skriv hellre »vi levererar skräddarsydda lösningar enligt era önskemål«.
Eller möjligen "era individiuella önskemål" eller "era specifika önskemål" om man vill hålla samma längd.
Citera
2011-12-12, 10:10
Medlem
Snubbbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Jag är själv ingen svenska-professor, men följande punkter skulle jag ändå vilja ta upp:

- "... etablerat oss på marknaden som en av de allra främsta". Främsta vad? Stämmer det verkligen att företaget är ett av marknadens främsta aktörer?

Nej, det stämmer inte alls Eller han som styr och ställer här var extremt stor i Rumänien för nåt år sen, tills allt kollapsade. Så nu ska dom starta om på nytt...

Jag sa också att det kanske inte är så bra att överdriva så mycket, men det är inte upp till mig.

Hur ska man formulera sig tycker du?

Kunde inte bestämma mig för hur jag skulle fortsätta meningen efter "en av de främsta" så jag tänkte att det kanske var lika bra att jag bad er om hjälp. Hade tänkt skriva "inom fönsterbranschen", men det låter inte heller särskilt bra, fast "när det gäller till PVC-fönster" kanske funkar?

Citat:
Främst vad gäller marknadsföring, kundvänliga fönster, billiga fönster, kvalitet?

När det gäller ALLT! Vi är bäst... på ALLT!!!! Ne, jag vet inte, jag har nyss kommit tillbaka till Sverige efter drygt två år och slängdes in i det här, och jag har ingen lust att börja bråka med den här snubben. Han är en envis jävel...

Citat:
- Du tar upp "hänsyn till miljön" före skräddarsydda önskemål. Jag tror inte att fönstertillverkning är någonting som speciellt belastar miljön och en kund som vill köpa fönster vill ha billiga och bra fönster som sparar uppvärmningskostnader åt en i slutändan. Jag tror du kan skippa miljöbiten här, det blir för överdrivet och präktigt. Folk över lag som vill köpa fönster vill ha bra fönster som får en att spara energi och håller länge, det är någonting du möjligen kan ta upp här istället för "miljöbelastning", vilket är ett luddigt begrepp.

Jag vet inte ärligt talat. Jag vet knappt ett skit om PVC-fönster. Men enligt honom så är det mer miljövänligt. Dels pga hur transporten sker och hur dom tillverkar skiten där borta. Jag vågar dock inte ifrågasätta honom för mycket än, vilket jag iofs borde göra för att kunna formulera mig ordentligt, men jag måste vara lite försiktig nu i början
Senast redigerad av Snubbben 2011-12-12 kl. 10:36.
Citera
2011-12-12, 10:19
Medlem
Snubbbens avatar
Jag har gjort lite ändringar nu:

"Vi här på ****** har de senaste åren etablerat oss på marknaden som en av de allra främsta när det gäller PVC-fönster. Med hjälp av ett entusiastiskt och erfaret team bestående av kompetenta arkitekter, byggnadsingenjörer och montörer, kan vi som ensam represant för ******* (En ledande återförsäljare för PVC-fönster inom Europa) inom Sverige erbjuda er den högsta kvalitén för de lägsta priserna.

Vi tar fram skräddarsydda lösningar enligt era specifika önskemål, och vi är fast övertygade om att ett snyggt och effektivt snickeri kombinerat med ett gott kundbemötande går hand i hand. Det är ett måste för att bibehålla en god position på en väldigt konkurrensutsatt marknad.

Vi hoppas att du väljer oss för att fortsätta berättelsen om nöjda kunder och hus av högsta kvalitet!"

Blev väl lite bättre nu iaf?
Senast redigerad av Snubbben 2011-12-12 kl. 10:45.
Citera
2011-12-12, 10:29
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbben
Blev väl lite bättre nu iaf?
Enligt mig ser det väldigt bra ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera