Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Den vilda flykten har jag sparat på då den verkar vara ett riktigt litet guldkorn. Samma med de sju samurajerna. Yojimbo har jag sett, och den är verkligen ett mästerverk. Otroligt cool och underhållande film. Välskriven, välspelad (Tôshiro Mifune är grym), svärdfighterna är riktigt bra.
Ja, se den helt enkelt. Du kommer även få se en väldigt cool karaktär (mifune). För tankarna lite åt clintan och bronson faktiskt. Så dessa herrar var absolut inte de första coolingarna på film.
Den vilda flykten är grym, även fast många ogillar den p.g.a. humorn.
Dersu Uzala (Vägvisaren) är Kurosawas bästa film enligt mig, fortsätt med den om du inte vill se De sju samurajerna direkt (näst bäst). Kurosawa är lite av en favorit för mig så jag förstår vad du menar med att spara filmerna. Har en box på 17 filmer och de tar slut för snabbt... Såhär skulle jag ranka hans filmer:
1. Dersu Uzala - Vägvisaren
2. De sju samurajerna
3. Den vilda flykten
4. Himmel och helvete
5. Yojimbo
6. Ikiru - Att leva
7. Skandalen
8. Revolvern
9. Den berusade ängeln
10. Blodets tron
11. Sanjuro
12. Rashômon
13. Ran
Har du sett något av Ozu? Själv har jag bara sett Föräldrarna (Tokyo Story) två gånger men inte riktigt fastnat för just den. Den är bra men inget jag älskar.
EDIT: Tänkte förresten kolla in Masaki Kobayashi som verkar bra. Mifune är ju med i hans Samurai Rebellion så. Hans långa Ningen no joken trilogi verkar bra också.