Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-12, 09:35
  #2545
Medlem
Excel: Hitta samma bokstav i två kolumner på samma rad från rad 8 och ner till 70. Sk

Hej!

Jag fattar inte hur och var man ska starta en ny tråd här, så jag får väl hoppas att någon vänlig själ hjälper mig ändå!
Jag är absolut nybörjare på Excel, så räkna inte med att jag ska förstå komplicerade förklaringar.
Jag har Excel 2016 på svenska och skulle vilja ha hjälp med att skapa en kod som kan räkna ANTALET celler som exempelvis kan hitta bokstaven A i två kolumner på samma rad.
Det finns tre kolumner, A, B, och C. Kolumn B har ett minustecken, alltså exempelvis A - A.
Kolumn B kan tas bort om det underlättar. Det finns alltid bara en bokstav i varje kolumn.

8. B - C
9. A - A
10. C - D
11. A - A
12. D - A
13. G - B
.
.
70. H - G

I exemplet ska det rätta ANTALET celler alltså bli 2 om jag vill börja att leta efter A - A från rad 8 ner till och med rad 70 och det inte finns flera än de synliga i exemplet.
Vill jag börja leta efter exempelvis B - C så ska antalet bli 1 etc.
Jag vill alltså ha ut resultatet så här i rutan Antal för varje specificerad bokstavskombination;
Bokstäver Antal
100. A - A = 2
101. A - B = 11
102. A - C = 9
103. A - D = 14
etc.
Detta resultat, ANTALET, vill jag exempelvis skriva ut i rutorna D100, 101, 102, 103 etc.
Jag får inte till det hur jag än gör! Hjälp!

Någon som kan skriva ut koden för att leta efter exempelvis A - A på samma rad i de tre kolumnerna?

Tack på förhand!

Lasse A.
Citera
2018-02-14, 00:56
  #2546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse0218
Hej!

Jag fattar inte hur och var man ska starta en ny tråd här, så jag får väl hoppas att någon vänlig själ hjälper mig ändå!
Jag är absolut nybörjare på Excel, så räkna inte med att jag ska förstå komplicerade förklaringar.
Jag har Excel 2016 på svenska och skulle vilja ha hjälp med att skapa en kod som kan räkna ANTALET celler som exempelvis kan hitta bokstaven A i två kolumner på samma rad.
Det finns tre kolumner, A, B, och C. Kolumn B har ett minustecken, alltså exempelvis A - A.
Kolumn B kan tas bort om det underlättar. Det finns alltid bara en bokstav i varje kolumn.

8. B - C
9. A - A
10. C - D
11. A - A
12. D - A
13. G - B
.
.
70. H - G

I exemplet ska det rätta ANTALET celler alltså bli 2 om jag vill börja att leta efter A - A från rad 8 ner till och med rad 70 och det inte finns flera än de synliga i exemplet.
Vill jag börja leta efter exempelvis B - C så ska antalet bli 1 etc.
Jag vill alltså ha ut resultatet så här i rutan Antal för varje specificerad bokstavskombination;
Bokstäver Antal
100. A - A = 2
101. A - B = 11
102. A - C = 9
103. A - D = 14
etc.
Detta resultat, ANTALET, vill jag exempelvis skriva ut i rutorna D100, 101, 102, 103 etc.
Jag får inte till det hur jag än gör! Hjälp!

Någon som kan skriva ut koden för att leta efter exempelvis A - A på samma rad i de tre kolumnerna?

Tack på förhand!

Lasse A.
Så här kan du göra,

I D100 klistrar du in följande formel:

=PRODUKTSUMMA((A100=$A$8:$A$70)*1;(C100=$C$8:$C$70 )*1)

Sen drar du den lilla rutan i nedre högra hörnet på D100 nedåt (fylla ner kallas det) så långt som det behövs.

Formeln kommer då att automatiskt ändras till

=PRODUKTSUMMA((A101=$A$8:$A$70)*1;(C101=$C$8:$C$70)*1)

i D101 och så vidare, se det fetade.

HTH

Edit: Ett tips är att testa formeln på påhittade och lätt kontrollerbara värden så att du ser att det fungerar som du har tänkt dig, innan du lägger in skarpa data.
__________________
Senast redigerad av Lo 2018-02-14 kl. 01:05.
Citera
2018-02-15, 20:05
  #2547
Medlem
Brodiniums avatar
Hej!
Jag håller på med en grej i excel där jag behöver avrunda uppåt. Alltså säg 4,1 får inte bli 4 utan måste bli 5.

Det handlar om paket som ska packas på pall. Problemet är att det står inte i siffer form utan som en uträkning så jag kan inte använda funktionen AVRUNDA.UPPÅT.
Alltså typ =A3/B3 (där A3 då är 41 och B3 är 10 lite förenklat förklarat). Uträkningen säger alltså att det krävs 4,1 pall men jag vill att det ska rundas upp till 5 pallar.

Finns det någon lösning?
Citera
2018-02-15, 21:52
  #2548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodinium
Hej!
Jag håller på med en grej i excel där jag behöver avrunda uppåt. Alltså säg 4,1 får inte bli 4 utan måste bli 5.

Det handlar om paket som ska packas på pall. Problemet är att det står inte i siffer form utan som en uträkning så jag kan inte använda funktionen AVRUNDA.UPPÅT.
Alltså typ =A3/B3 (där A3 då är 41 och B3 är 10 lite förenklat förklarat). Uträkningen säger alltså att det krävs 4,1 pall men jag vill att det ska rundas upp till 5 pallar.

Finns det någon lösning?
(Min fetning)

Här tarvas en förklaring; vad menar du med det fetade, och vad får du för (oönskat) resultat?

Antingen gör du
=AVRUNDA.UPPÅT(A3/B3;0)

eller
=AVRUNDA.UPPÅT(C3;0)
med
=A3/B3
i C3.
Citera
2018-02-16, 21:34
  #2549
Medlem
Brodiniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
(Min fetning)

Här tarvas en förklaring; vad menar du med det fetade, och vad får du för (oönskat) resultat?

Antingen gör du
=AVRUNDA.UPPÅT(A3/B3;0)

eller
=AVRUNDA.UPPÅT(C3;0)
med
=A3/B3
i C3.

Ja det funkade bra
Tack så mycket!
Citera
2018-02-17, 04:55
  #2550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodinium
Ja det funkade bra
Tack så mycket!
Bra att det löste sig. Tack för återkopplingen
Citera
2018-02-19, 19:37
  #2551
Medlem
ArchieBatess avatar
Tid och löneuträkning

Jag håller på men en lönemall och får inte till det riktigt

Se Bild

Kanske försöker blanda för många format i cellerna med klocka, tal mm

Tacksam för råd..
Citera
2018-02-20, 03:58
  #2552
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArchieBates
Tid och löneuträkning

Jag håller på men en lönemall och får inte till det riktigt

Se Bild

Kanske försöker blanda för många format i cellerna med klocka, tal mm

Tacksam för råd..
OBS! mitt föregående inlägg i den här frågan var ett utkast som jag postade av misstag. Om inlägget finns kvar är det felaktigt, så bortse från det.
Jag har bett vår hjälpsamma moderator att ta bort det.


Det här är inte så svårt, men det är avgörande att förstå hur datum och tid beräknas i Excel, och skillnaden mellan visade värden och underliggande värden.

1 dygn är i Excel lika med värdet 1,0. Därför är 12 timmar lika med 0,5 och 6 timmar lika med 0,25 och så vidare.

Om man skriver 12:00 i en cell tolkas det automatiskt som 12 timmar (och visas som 12:00 i talformatet Tid), men det underliggande värdet är 0,5 vilket framgår om talformatet ändras till Tal

Nu till din fråga, där jag har som exempeldata 07:00 i A5, 20;00 i B5, 0:30 i C5 och 19:00 (start OB) i D5:

Beräkningen av den totala arbetstiden blir då =B5-A5-C5 vilket ger 12:30 formaterat som Tid eller 0,5208333.... formaterat som Tal.
Eftersom 1 timme är lika med 1/24 måste resultatet multipliceras med 24 för att kunna multipliceras med timlönen, alltså =(B5-A5-C5)*24 vilket blir 12,5 formaterat som Tal.

Tiden efter kl 19:00 (start OB) kan beräknas med =OM(B5>D5;B5-D5;0), vilket resulterar 1,0 formaterat som Tal.

Därefter är det bara att multiplicera med lönen för total tid och OB-tid.

Observera att ovanstående beräkningar inter fungerar om arbetstiden sträcker sig över ett dygnsskifte.
__________________
Senast redigerad av Lo 2018-02-20 kl. 04:30.
Citera
2018-02-20, 10:16
  #2553
Medlem
ArchieBatess avatar
Hej

Har lite andra funderingar om att förenkla och snygga till löneutrackningen

Se Bild

Löneutrackningen (xlsx)

Tack på förhand
Citera
2018-02-28, 12:34
  #2554
Medlem
Lisettzs avatar
Hej!
Jag har problem med excel 2016.

På jobbet har vi 2 datorer, Dropbox på båda och samma version av Excel 2016.
När jag jobbar i ett excelblad och fixar så sidorna blir bra och där dom behöver, typ rad 54 och gör till pdf så blir allt bra, pdfen blir bra i andra datorn också.
Dock så blir excelfilen inte bra, där går sidbrytningen vid typ 56 istället, så hela "boken" hamnar flera rader fel.

Vad kan vara fel? Vi har samma marginaler, samma skrivare, Windows 10 pro och 64bit osv, så det är ingen skillnad vad jag kan se...
Citera
2018-02-28, 15:41
  #2555
Medlem
Jag två sheets, A och B. På sheet B har jag några formulärer som referar till celler i Sheet A och B.
När jag klickar på en cell med formul, så markeras referenscellerna. När jag klickar på sheet A försvinner försvinner dock markering. Hur gör jag för att visa referenser på andra sheets?
Citera
2018-02-28, 17:08
  #2556
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisettz
Vad kan vara fel? Vi har samma marginaler, samma skrivare, Windows 10 pro och 64bit osv, så det är ingen skillnad vad jag kan se...
Det kan också bero på om ni har olika stora bildskärma (olika modeller) eller olika bildskärmsinställningar i Windows...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback