Citat:
Ursprungligen postat av
ArchieBates
Tid och löneuträkning
Jag håller på men en lönemall och får inte till det riktigt
Se Bild
Kanske försöker blanda för många format i cellerna med klocka, tal mm
Tacksam för råd..
OBS! mitt föregående inlägg i den här frågan var ett utkast som jag postade av misstag. Om inlägget finns kvar är det felaktigt, så bortse från det.
Jag har bett vår hjälpsamma moderator att ta bort det.
Det här är inte så svårt, men det är avgörande att förstå hur datum och tid beräknas i Excel, och skillnaden mellan visade värden och underliggande värden.
1 dygn är i Excel lika med värdet 1,0. Därför är 12 timmar lika med 0,5 och 6 timmar lika med 0,25 och så vidare.
Om man skriver 12:00 i en cell tolkas det automatiskt som 12 timmar (och visas som 12:00 i talformatet
Tid), men det underliggande värdet är 0,5 vilket framgår om talformatet ändras till
Tal
Nu till din fråga, där jag har som exempeldata 07:00 i A5, 20;00 i B5, 0:30 i C5 och 19:00 (start OB) i D5:
Beräkningen av den totala arbetstiden blir då =B5-A5-C5 vilket ger 12:30 formaterat som
Tid eller 0,5208333.... formaterat som
Tal.
Eftersom 1 timme är lika med 1/24 måste resultatet multipliceras med 24 för att kunna multipliceras med timlönen, alltså =(B5-A5-C5)*24 vilket blir 12,5 formaterat som
Tal.
Tiden efter kl 19:00 (start OB) kan beräknas med =OM(B5>D5;B5-D5;0), vilket resulterar 1,0 formaterat som
Tal.
Därefter är det bara att multiplicera med lönen för total tid och OB-tid.
Observera att ovanstående beräkningar inter fungerar om arbetstiden sträcker sig över ett dygnsskifte.