Citat:
Ursprungligen postat av Marcusharaldsson
Det jag menade var att jag har 6 olika kundkategorier, kan kalla dom K1,K2,K3,K4,K5,K6.
och så har jag 20 olika varugrupper som redan nu kallas 1A,1B,1C,2A,2B,2C etc etc.
Sen så har jag en stor bruttolista med ca 3000 olika artiklar som är indelade i dessa varugrupper.
Och det jag då vill är att när jag skriver då kundkaterogi 1 och varugrupp 1A (K11A) så vill jag att det ska då komma fram 50% .
K11B kan vara 40% tex och K21B 30%. Förstår du vad jag menar?
OK, så då finns det alltså totalt 6*20 = 120 olika kombinationer av kundkategori och varugrupp. Jag antar att det även finns en på förhand känd procentsats för var och en av dessa 120 kombinationer?
I så fall så lägger du den listan med 120 kombinationer och deras procentsatser i en separat tabell. Exempelvis kan du lägga den i området H1:I121 om du använder cellerna H1 och I1 för rubriker. I kolumn H ska du då slå ihop kundkategori och varugrupp till ett, så att det står precis K11A, K11B, K11C och så vidare i kolumn H.
Om du i bruttolistan i kolumn A har kundkategorierna och det står en av K1, K2, K3, K4, K5 eller K6 på varje rad, och i kolumn B har varugrupperna och det står en av 1A, 1B, 1C och så vidare på varje rad, då skapar du en ny kolumn där du sätter ihop dessa. Om du har rubriker på rad 1 och första raden med data står på rad 2 så skriver du i en lämplig cell formeln
=A2&B2
vilket då kommer att ge en textsträng av samma sort som du har i den separata tabellen som jag nämner ovan. Sedan använder du funktionen LETARAD enligt formeln
=LETARAD(C2;$H$2:$I$121;2;FALSKT)
om du satte formeln som sätter ihop texten i kolumn A och B i cell C2 (annars ersätter du C2 i formeln med den cell där du satte formeln). Du kan sedan kopiera denna formel nedåt till alla rader i bruttotabellen och då kommer du att få rätt procentsats på varje rad.