Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-04, 14:49
Medlem
Hej jag håller på o letar i Excel men hittar inget.

Det jag vill göra är om det går att skriva ett kommando , säg K11A så kommer d3n ändra till det jag skriver kommandot säg 50%. Så har jag K11B så blir det 40% Osv om ni fattar? Går det att göra? Behöver göra ca 30 kommandon så det blir lättare att göra prislistor som är bundna till kunder . Typ Kund1 varugrupp 1 blir kommando K1V1 och då kommer rätt % upp direkt.

Dålig på att förklara men hoppas någon har något tips.

Mvh
Citera
2017-01-04, 17:27
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcusharaldsson
Hej jag håller på o letar i Excel men hittar inget.

Det jag vill göra är om det går att skriva ett kommando , säg K11A så kommer d3n ändra till det jag skriver kommandot säg 50%. Så har jag K11B så blir det 40% Osv om ni fattar? Går det att göra? Behöver göra ca 30 kommandon så det blir lättare att göra prislistor som är bundna till kunder . Typ Kund1 varugrupp 1 blir kommando K1V1 och då kommer rätt % upp direkt.

Dålig på att förklara men hoppas någon har något tips.

Mvh

Jag är inte helt säker på att jag förstått vad du är ute efter, men som jag tolkar ditt inlägg låter det som ett jobb för funktionen LETARAD.

Om du har en befintlig tabell med kundnummer och varugrupper (bara själva siffrorna) i separata kolumner så kan du skapa en sammansatt textsträng genom formeln

="K"&A2&"V"&B2

Detta förutsätter att du har kundnummer i kolumn A och varugrupper i kolumn B, i båda fallen med en rubrik på rad 1, och den formeln hör då hemma i exempelvis cell C2.

Sedan kan du ha en separat tabell där du för varje kombination av kundnummer och varugrupp skriver procentsatserna som ska gälla. Då kan du sedan använda de sammansatta strängarna i kolumn C till att leta rätt på motsvarande procentsatser i den separata tabellen. I cell D2 skulle du kunna skriva formeln

=LETARAD(C2;$H$1:$I$30;2;FALSKT)

Detta förutsätter att den separata tabellen där du listar alla kundnummer/varugruppskombinationer med sina respektive procentsatser ligger i området H1:I30.
Citera
2017-01-04, 19:29
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcusharaldsson
Det jag menade var att jag har 6 olika kundkategorier, kan kalla dom K1,K2,K3,K4,K5,K6.
och så har jag 20 olika varugrupper som redan nu kallas 1A,1B,1C,2A,2B,2C etc etc.

Sen så har jag en stor bruttolista med ca 3000 olika artiklar som är indelade i dessa varugrupper.

Och det jag då vill är att när jag skriver då kundkaterogi 1 och varugrupp 1A (K11A) så vill jag att det ska då komma fram 50% .

K11B kan vara 40% tex och K21B 30%. Förstår du vad jag menar?

OK, så då finns det alltså totalt 6*20 = 120 olika kombinationer av kundkategori och varugrupp. Jag antar att det även finns en på förhand känd procentsats för var och en av dessa 120 kombinationer?

I så fall så lägger du den listan med 120 kombinationer och deras procentsatser i en separat tabell. Exempelvis kan du lägga den i området H1:I121 om du använder cellerna H1 och I1 för rubriker. I kolumn H ska du då slå ihop kundkategori och varugrupp till ett, så att det står precis K11A, K11B, K11C och så vidare i kolumn H.

Om du i bruttolistan i kolumn A har kundkategorierna och det står en av K1, K2, K3, K4, K5 eller K6 på varje rad, och i kolumn B har varugrupperna och det står en av 1A, 1B, 1C och så vidare på varje rad, då skapar du en ny kolumn där du sätter ihop dessa. Om du har rubriker på rad 1 och första raden med data står på rad 2 så skriver du i en lämplig cell formeln

=A2&B2

vilket då kommer att ge en textsträng av samma sort som du har i den separata tabellen som jag nämner ovan. Sedan använder du funktionen LETARAD enligt formeln

=LETARAD(C2;$H$2:$I$121;2;FALSKT)

om du satte formeln som sätter ihop texten i kolumn A och B i cell C2 (annars ersätter du C2 i formeln med den cell där du satte formeln). Du kan sedan kopiera denna formel nedåt till alla rader i bruttotabellen och då kommer du att få rätt procentsats på varje rad.
Citera
2017-01-10, 23:39
Medlem
Hur få skalstreck längst ner i diagram?

Jag har ett diagram (linjediagram) med negativa och positiva värden. Skalstrecken hamnar på 0-linjen, alltså mitt i diagrammet. Hur flyttar jag skalstrecken längst ner på diagrammet?
Citera
2017-01-11, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calle-o
Hur få skalstreck längst ner i diagram?

Jag har ett diagram (linjediagram) med negativa och positiva värden. Skalstrecken hamnar på 0-linjen, alltså mitt i diagrammet. Hur flyttar jag skalstrecken längst ner på diagrammet?

EDIT : Problemet löst!
Citera
2017-01-20, 21:37
Medlem
Tjena.

Jag använder mig av den detaljerade mallen från denna sida; http://www.projektmallar.se/gantt-schema

men jag måste förlänga "stapelområdet", dvs jag fler arbetsveckor än vad mallen har, hur löser jag detta på bästa sätt?

Tacksam för svar!
Citera
2017-01-21, 14:13
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chalmers93
Tjena.

Jag använder mig av den detaljerade mallen från denna sida; http://www.projektmallar.se/gantt-schema

men jag måste förlänga "stapelområdet", dvs jag fler arbetsveckor än vad mallen har, hur löser jag detta på bästa sätt?

Tacksam för svar!

Kan du inte bara markera alla veckonummer och dra ut de med musen (du ska ha musen längst ner i högra hörnet på de markerade cellerna så att det går från att vara ett vitt, tjockt, plustecken till ett svart, smalt, plustecken: + ). Alltså typ såhär.
Citera
2017-01-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Kan du inte bara markera alla veckonummer och dra ut de med musen (du ska ha musen längst ner i högra hörnet på de markerade cellerna så att det går från att vara ett vitt, tjockt, plustecken till ett svart, smalt, plustecken: + ). Alltså typ såhär.
Jo, det testade jag men funkade ändå inte. Nu funkar det dock, hade missat att "koppla samman" andra celler som är "osynliga" (jag använder väldigt sällan Excel så kan inte de rätta termerna.)
Citera
2017-01-23, 22:12
Medlem
whaks avatar
Nevermind, löste sig med att formatera celler.
Senast redigerad av whak 2017-01-23 kl. 22:26.
Citera
2017-02-03, 18:45
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Hur skriver jag i en formel för att använda mig av tal som kan vara både positiva och negativa?

Tex: Om kolumn A innehåller mellan -20 och 20 så gör...
eller
Tex: Om kolumn A innehåller mellan 1200-1800, eller -1200--1800 så gör...

Edit: Ett annat exempel, jag har en kolumn fylld med tal, i en cell vill jag sedan ange hur många antal tal ur kolumnen som har värde mellan -20 och +20. Alltså inte på något sätt större än 20.

Tack
Senast redigerad av Klaus Kinski 2017-02-03 kl. 19:02.
Citera
2017-02-04, 10:17
Medlem
Får upp meddelandet "Det går inte att använda fler typsnitt. Stäng några av de dokument du har öppna och försök igen"

Någon som vet vad detta betyder och hur man löser problemet??? Jag har bara ett dokument öppet (et stort dokument).
Vad menas med typsnitt? Allt är ju Calibri...
Citera
2017-02-04, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Hur skriver jag i en formel för att använda mig av tal som kan vara både positiva och negativa?

Tex: Om kolumn A innehåller mellan -20 och 20 så gör...
eller
Tex: Om kolumn A innehåller mellan 1200-1800, eller -1200--1800 så gör...

Edit: Ett annat exempel, jag har en kolumn fylld med tal, i en cell vill jag sedan ange hur många antal tal ur kolumnen som har värde mellan -20 och +20. Alltså inte på något sätt större än 20.

Tack

Vad det verkar som att du vill kolla är det absoluta talet. Det får värdet 16 för både -16 och +16, och det kan du sen jämföra mot något. Funktionen ABS(cell) ger detta tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in