2011-12-10, 19:46
Medlem
Uses avatar
Hej kära Flashbackare!

Nu till sommaren kommer jag ha avklarat två av fyra år av min utbildning, jag läser analytisk civilekonomi med inriktning på revision. Det känns högst lägligt att till sommaren försöka få ett jobb som är till gagn för min utbildning och vice versa. Problematiken är att jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga.

Ska jag i största allmänhet ta kontakt med lokala företag som sysslar med verksamhet som innefattas av min utbildning?

Hur gick ni tillväga?

På vilket vis är det mest fördelaktigt att ta kontakt med ett företag, mail, telefon eller att helt enkelt besöka dessa?

Tack på förhand,
Use
Citera
2011-12-10, 20:07
Medlem
Riddarhusets avatar
jag gick till af
Fick jobb skatteverket t ex

Det bästa är nog att göra en lista på företag där du vill jobba.
Ring till "den person som har ansvar för semestervikarier"
kan vara personalchef, VD eller enhetsansvarig.
Det bästa är att ringa VD och försöka boka ett besök för att presentera dig.
beroende på företagets storlek kommer han att ta emot dig eller GE DIG RÄTT namn.
När du sedan tar kontakt med RÄTT person kan du hänvisa till att VD sa att du skulle ringa

kan du tränga dig på på ett trevligt sätt uppskattas det som framåt.
"Jag skulle på sikt vilja arbeta hos er och söker därför kontakt med er redan idag för ett semesterjobb"
"skulle därför vilja träffa er för att presentera mig närmare"
men bli inte framfusig
Citera
2011-12-10, 20:45
Medlem
Uses avatar
Tack för ett snabbt och utförligt svar.

Jag kommer spendera den kommande veckan att göra en lista vilket du föreslog. Känns som om gränsen att mellan att vara framåt och framfusig är hårfin, antar att olika arbetsplatser har olika tillvägagångssätt gällande rekrytering, ett telefonsamtal är kanske ett säkrare kort att spela?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in