2011-12-09, 17:21
Medlem
Bylines avatar
Jag såg jordärtskockssoppa nämnas i en annan tråd och någon efterfrågade ett recept.
Jag tillhör ju den lite äldre generationen som växte upp med den här typen av mat. Jag vet även att många ur min generation har mycket svårt för jordärtskockssoppa då en riktigt usel variant på den brukade serveras i landets matbespisningar under 60-talet.

Själv är jag barnsligt förtjust i denna dilikatess, och har under årens lopp arbetat mig fram till vad jag tycker är det ultimata vardagsrecepter på just jordärtskockssoppa. Jag är en sådan person som föredrar enkel husmanskost, så därför ingår inget vitt vin och annat tjafs i mitt recept. Som gammal matmor så är jag även dålig på mängdangivelser då jag lagar mat efter "känsla" och använder mig av mått om en nypa, och en näve, osv...

Detta recept är dock mycket uppskattat, även bland dem som under årens lopp inbillat sig att de inte gillar jordärtskockssoppa.

Hur gör ni er soppa. Dela gärna med er av era recept på just jordärtskockssoppa så har vi en tråd för alls som vill testa olika recept på denna lilla läckerhet.

Jordärtskockssoppa (ca 4 serveringar)

Gör så här:

Skala 4 potatisar av mjölig sort och skär i mindre bitar. Skrubba eller skala ungefär samma volymmängd av jordärtskockor och skär i samma storlek som potatisarna.

Lägg i en kastrull.

Klipp i lite grovt 4 skivor bacon, och likaså ca 1 decimeter purjolök grovt hackat. Ta gärna den gröna delen av purjon då den har en kraftigare smak som passar bra, och även ger soppan lite färg.

Häll på lite vatten så att det bara knappt täcker ingredienserna. Salta, men försiktigt då soppan även har bacon i sig som kokar med.

Koka under lock tills dess att både potatis och kockor är mjuka. Hellre koka för mycket än för lite.

Medan soppan kokar, så klipper du ner lite bacon i en stekpanna och knapersteker det. Häll upp på hushållspapper och låt svalna och rinna av.

Beroende på hur mycket kokvatten finns kvar i kastrullen, häll av lite tills ungefär 2 dl återstår.

Häll på 3 dl vispgrädde och peppra rejält med svartpepparkvarnen. Lägg även i en liten klick smör, och pressa i lite citron, låt allt koka upp igen i nån minut.

Ta en stavmixer och mixa hela soppan tills den är slät och skummig. Smaka eventuellt av med mer salt och peppar, och klipp i lite färsk timjan om du har. Har du ingen, så uteslut det helt, för torkad timjan funkar inte.

Servera i soppskålar med knaperstekt bacon strött över, och en rejäl ostmacka.

Mumsfillibabba!
Senast redigerad av Byline 2011-12-09 kl. 18:01.
Citera
2011-12-09, 17:29
Medlem
Deralnocors avatar
Oj oj, börjar dregla bara av att läsa detta.

Blir å testa nästa vecka när frugan kommer hem.

Hur fingerar detta att frysa och som rest?
Citera
2011-12-09, 17:38
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deralnocor
Oj oj, börjar dregla bara av att läsa detta.

Blir å testa nästa vecka när frugan kommer hem.

Hur fingerar detta att frysa och som rest?
Det ÄR mumsigt. Jag lovar.
Jag har aldrig fryst soppan så det kan jag inte svara på. Som regel, så funkar dock inte rotsakssoppor att frysa då de brukar bli vattniga.
Däremot så har jag värmt på sopprester dagen efter, och det har smakat bra.
Citera
2011-12-09, 17:43
Medlem
jajahars avatar
Jag gör min soppa som TS har dock aldrig haft i bacon men det låter gott så det måste testas. Den går att frysa, blir väl lite som potatis/purjolökssoppa så man får vispa upp den.
Citera
2011-12-09, 20:59
Medlem
Byline: ditt recept ser härligt ut!

Jag gör också min variant på känn och smakar mig fram. Den innehåller större delen jordärtskockor. Några få potatisar och ett par schalottenlökar får följa med ner i grytan. Svetta i smör och häll på en ordentlig skvätt torr vermut och lite citronsaft. Salta och peppra. Fyll upp med vatten och koka mjukt. Slå på en skvätt vispgrädde och mixa slätt. Smaka av med mer vin, salt och peppar och eventuellt en nypa socker ( ) för att ta udden av syran. Bra förrätt.
Citera
2011-12-09, 22:39
Medlem
jajahars avatar
Jordärtskockan smakar förträffligt men det finns en sak... Familjen fick springa på toa första gången jag gjorde den. Är därför lite försiktig med mängden skockor i såväl soppa som gratäng.
Citera
2011-12-09, 22:57
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Jordärtskockan smakar förträffligt men det finns en sak... Familjen fick springa på toa första gången jag gjorde den. Är därför lite försiktig med mängden skockor i såväl soppa som gratäng.
Jepp, vissa personer kan bli gasiga i magen, det är en av anledningarna till att jag tar 50/50 med potäter och skockor, plus att det blir godast så.
Själv har jag dock stålmage, och drabbas inte av gas varken från bönor, kål eller jordärtskockor.
Citera
2011-12-10, 09:20
Medlem
dePauls avatar
Receptet liknar mitt eget men skiljer sig på några detaljer.

Jag kör samma metod både i samband med blomkålssoppa, liksom jordärtskocksoppa, nämligen att jag smörsauterar den tärnade skockan tillsammans med muskotnöt, nymalen vitpeppar och en nypa socker. Det kan ta ganska lång tid att få skockan mjuk.

När den är nästan mjuk så skvätter jag i torrt vitt vin och låter det koka ned något. Därefter tillsätter jag 2/3 av de tärnade potatisarna, stekt rödlök (förberedes innan), samt häller på äkta kycklingfod/vatten så det täcker alltsammans med dubbla höjden. Nu kokar jag soppan tills potatisen är genommjuk.

Nästa steg är att mixa det hela och sila soppan så att den är helt slät. Det sista steget gör jag genom en mjölsikt. Jag placerar soppan tillbaka på plattan och lägger i tärnad morot i ca 5 mm stora tärningar. Soppan får nu sjuda tills morotsbitarna är halvfärdiga. I det läget lägger jag i resten av potatisarna i skurna i samma storlek som moroten. Nu får alltsammans sjuda tills både moroten och potatisarna är mjuka.

Det sista steget är att tillföra grädde för att runda av smaken, samt eventuellt rätta till konsistensen. Det betyder oftast att soppan behöver spädas ut något. Soppan får nu sjuda ytterligare i ca 5 minuter.

Jag serverar soppan toppad med lite syrlig smetana och lite hackad gräslök. Det funkar också med persilja.

~Paul~
Citera
2011-12-10, 09:24
Medlem
dePauls avatar
Glömde en detalj till. Det är kanongott med smörstekta krutonger i soppan! De bör vara gyllenbruna runtom.

~Paul~
Citera
2011-12-10, 13:15
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Glömde en detalj till. Det är kanongott med smörstekta krutonger i soppan! De bör vara gyllenbruna runtom.

~Paul~
Intressant recept. Det lämpar sig väl när man vill förvandla jordärtskockan till en lyxigare förrätt?
Intressant med muskot i, det skall jag testa. Enda gången jag egentligen använder muskot annars är när jag gör stuvade makaroner, men då är det ett måste. Nu skall jag testa det i jordärtskockssoppa och även i blomkålssoppa, vilket jag gör alldeles för sällan.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det kan ta ganska lång tid att få skockan mjuk.
Japp, jag brukade också koka skockorna separat när jag var hänvisad till de franska skockorna som man hittar i grönsaksdisken på ICA. Sedan jag började odla mina egna skockor dock, så behövs det inte. Mina egenodlade är så spröda och mjälla, med tunt skal som det räcker att bara skrubba lite. De funkar till och med att skiva tunt och använda i sallader när de är nyskördade.
Senast redigerad av Byline 2011-12-10 kl. 13:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in