2011-12-09, 04:48
Medlem
Vi har sett många stora filosofer genom tiderna, som har gett oss många framsteg och insprång i den mänskliga tillvaron och dess psyke. Dock tycks många subjektiva tankar florera i huvudsak av subjektivitet vilket kan tyckas bristande.

Vad anser ni om de stora tänkarnas o-objektiva tankemönster rent genrellt? är det hanterbart sett till deras teser eller brister deras grundläggande observationsförmåga?
Citera
2011-12-09, 11:22
Medlem
Objektivitet är väl bara en illusion så subjektiviteten är väl allomfattande hos alla filosofer?
Citera
2011-12-09, 14:15
Medlem
LucNNs avatar
Kan du ge exempel? Vad menar du med "subjektiva"? vilka tänkare syftar du på?
Citera
2011-12-10, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Kan du ge exempel? Vad menar du med "subjektiva"? vilka tänkare syftar du på?

I huvudsak syftar jag på att många, likt oss alla alltid antar en viss världsbild som grundar vår subjektiva tolkning, och då subjektiviteten påverkar så pass mycket anser jag att bevisgraden tappar sig mening.
Citera
2011-12-10, 13:30
Medlem
LucNNs avatar
Jag har bara två saker att tillägga:

1) tråden hör inte hemma i akademisk filosofi.
2) Du verkar trolla. Om inte ber jag om ursäkt och ställer samma fråga igen. Du får helt enkelt utveckla. Vad menar du med "subjektiv"? Hur påverkar den och vad påverkar den? Vad menar du med att bevisgrundarna blir likgiltiga? Är det någon form av skepticism, typ att all filosofi bara är arbiträra åsikter, som inte kan göra krav på att vara kunskap i egentlig mening?
Citera
2011-12-10, 19:16
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
1) tråden hör inte hemma i akademisk filosofi.
+1

Ak.fil. -> Fil.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in