2011-12-09, 00:44
Medlem
Rainmans avatar
Om man har hållit sig undan 2 år från att polisen tog en för ringa narkotikabrott (preskriberat), har man då under den tiden man varit under ytan blivit av med sitt körkort automatiskt då man automatiskt måste lämna piss-prover för att behålla det efter en torsk. Varken polisen eller länsstyrelsen har alltså kunnat delgiva personen i fråga.

Om man nu automatiskt har blivit av med körkortet efter torsken, bör man inte rent teoretiskt kunna hävda att ingen fällande dom finns för ett ringa narkotikabrott så körkortet har inte kunnat bli indraget.
Citera
2011-12-09, 01:09
Medlem
schmekets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Om man har hållit sig undan 2 år från att polisen tog en för ringa narkotikabrott (preskriberat), har man då under den tiden man varit under ytan blivit av med sitt körkort automatiskt då man automatiskt måste lämna piss-prover för att behålla det efter en torsk. Varken polisen eller länsstyrelsen har alltså kunnat delgiva personen i fråga.

Om man nu automatiskt har blivit av med körkortet efter torsken, bör man inte rent teoretiskt kunna hävda att ingen fällande dom finns för ett ringa narkotikabrott så körkortet har inte kunnat bli indraget.

Är det presriberat betyder det väl rent teoretiskt att det inte existerar? så du borde vara lugn tror jag, har dock ingen som helst koll
Citera
2011-12-09, 12:29
Medlem
neonbruns avatar
Nagon far garna ratta mig om jag har fel men ar inte preskriptionstiden pa 5 ar?
Citera
2011-12-09, 13:15
Medlem
Baklangesmannens avatar
Bör finnas ett domstolsbeslut om "ringa" narkotikabrott eller att personen har accepterat ett strafförläggande. Är målet dessutom preskriberat så finns det inte en suck att de kan dra in lappen. Har de gjort det så överklagar du direkt och vinner tillbaka det. Eftersom det aldrig funnits någon laga kraft så kan de inte påstå att detta skulle ha överklagats till länsstyrelsen inom en viss tid. Bara att ta tillbaka det.

Mvh
Citera
2011-12-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonbrun
Nagon far garna ratta mig om jag har fel men ar inte preskriptionstiden pa 5 ar?

Jo det är den!
Citera
2011-12-09, 13:52
Medlem
Jag accepterade ett strafföreläggande för två fall av ringa narkotikabrott julen 2007. Ett halvår senare när jag fick mina böter så överklagade jag dessa då jag inte tyckte de var rimliga. Efter detta höll jag mig sedan undan rättväsendet i drygt fyra år. När då åklagaren ville väcka åtal för dessa narkotikabrott så fick hon en knäpp på näsan av min advokat eftersom preskriptionstiden gått ut.

Så därför borde alltså preskriptionstiden vara på tre år.
Citera
2011-12-10, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gasthaus
Jag accepterade ett strafföreläggande för två fall av ringa narkotikabrott julen 2007. Ett halvår senare när jag fick mina böter så överklagade jag dessa då jag inte tyckte de var rimliga. Efter detta höll jag mig sedan undan rättväsendet i drygt fyra år. När då åklagaren ville väcka åtal för dessa narkotikabrott så fick hon en knäpp på näsan av min advokat eftersom preskriptionstiden gått ut.

Så därför borde alltså preskriptionstiden vara på tre år.

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att om du accepterat strafföreläggande så är det det samma som en dom som vunnit laga kraft. Hur överklagade du den?
Citera
2011-12-10, 23:02
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbrun

Nej presk tiden på ringa narkotikabrott är 2 år
Citera
2011-12-14, 17:48
Medlem
Varulvs avatar
Drogakuten --> Juridik.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto