2011-12-08, 19:21
Bannlyst
Jag skulle vilja veta vilket ansvar det ligger hos nya ägare av ett ab att kontrollera att kontrollbalansräkning gjorts när ekonomin har varit dålig i företaget? I detta exempel har det inte gjorts någon sådan fast halva aktiekapitalet var förbrukat. Måste nya ägaren kolla upp sådant eller är dom gamla ägarna ansvariga för den perioden?
Citera
2011-12-08, 19:36
Medlem
corrodeds avatar
Nya ägaren tar över ansvaret, varför tror du det finns alkisar som äger bolag? Sen är ni troligen ansvariga bara för skulder som dom nya ägarna tar. Har inte riktig koll på det men lever i den tron..

Om aktiekapitalet nu är återställd så är det ju ingen fara på taket..
Senast redigerad av corroded 2011-12-08 kl. 19:38. Anledning: Tillägg
Citera
2011-12-08, 21:01
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonface
Jag skulle vilja veta vilket ansvar det ligger hos nya ägare av ett ab att kontrollera att kontrollbalansräkning gjorts när ekonomin har varit dålig i företaget? I detta exempel har det inte gjorts någon sådan fast halva aktiekapitalet var förbrukat. Måste nya ägaren kolla upp sådant eller är dom gamla ägarna ansvariga för den perioden?

Styrelsen har ett ansvar att upprätta kontrollbalansräkning när det finns skäl att anta att bolagets eget kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet.
Citera
2011-12-08, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Styrelsen har ett ansvar att upprätta kontrollbalansräkning när det finns skäl att anta att bolagets eget kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet.

Jo detta vet jag redan men min fundering är om det är dom gamla ägarna som i exemplet inte upprättat någon balansräkning trots krav på detta och inte informerat dom nya ägarna. Är det dom nya som får ta smällen av dom gamla ägarnas slarv eller kan gamla styrelsen hållas skyldig för det?
Citera
2011-12-08, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine

Jo detta vet jag redan men min fundering är om det är dom gamla ägarna som i exemplet inte upprättat någon balansräkning trots krav på detta och inte informerat dom nya ägarna. Är det dom nya som får ta smällen av dom gamla ägarnas slarv eller kan gamla styrelsen hållas skyldig för det?
Citera
2011-12-08, 22:10
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonface

Jag tror inte att den gamla styrelsen har något ansvar, inte hundra dock.
Citera
2011-12-10, 12:00
Medlem
corrodeds avatar
Den viktigaste frågan är: Har ni återställt aktiekapitalet? Om så, så behöver du inte fundera mer. Om inte så upprätta kontrollbalansräkning snarast! Ta detta med en revisor som ska granska och skriva under den.
Sen är det viktigt o veta att styrelsen kan bli ansvariga endast för dom obetalda skulderna som uppkommit efter att aktiekapitalet blivit förbrukat.
Citera
2012-08-11, 20:49
Medlem
Pasiphaes avatar
"Ett aktiebolag har 50 000 kr i registrerat aktiekapital. På grund av för*luster har bolagets egna kapital minskat till 20 000 kr enligt den senast upprättade balansrapporten. En kontrollbalansräkning måste göras så snabbt som möjligt för att kontrollera om bolaget måste *likvideras eller inte."

Hur kan eget kapital minska? Jag menar aktiekapitalet ligger ju där med 50.000kr så det kan ju då aldrig bli mindre än 25.000kr. Eller när minskar aktiekapitalet?
Senast redigerad av Pasiphae 2012-08-11 kl. 20:51.
Citera
2012-08-11, 20:58
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
"Ett aktiebolag har 50 000 kr i registrerat aktiekapital. På grund av för*luster har bolagets egna kapital minskat till 20 000 kr enligt den senast upprättade balansrapporten. En kontrollbalansräkning måste göras så snabbt som möjligt för att kontrollera om bolaget måste *likvideras eller inte."

Hur kan eget kapital minska? Jag menar aktiekapitalet ligger ju där med 50.000kr så det kan ju då aldrig bli mindre än 25.000kr. Eller när minskar aktiekapitalet?

Om du går med förlust så minskar det egna kapitalet.
Citera
2012-08-12, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae

Aktiekapital är aktiekapital.
Eget kapital är summan av aktiekapital, reservfond, uppskrivningsfond, överkursfond, balanserat resultat från tidigare år och årets resultat. Om bolaget haft förluster blir det egna kapitalet mindre, och som nämnts, om det egna kapitalet understiger 50 % av registrerat aktiekapital, är bolaget likvidationspliktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in