2011-12-08, 17:36
Medlem
Den objektiva verkligheten:
"That which is perceived"
-The-thing-in itself

Den subjektiva verkligheten:
"that which appears"
-the representation in the mind

1. Den subjektiva verklighetsuppfattningen ≠ Den objektiva verkligheten.

2. Det enda som existerar r alla organismers subjektiva verklighetsuppfattningar.

3. Den objektiva verkligheten r fullstndigt oknd.

"The thing in itself" existerar inte d den r fullstndigt oknd. Fast sedan s existerar ju den efter allt, fast, nd inte...
Citera
2011-12-08, 18:54
Medlem
Awokad0s avatar
Jag tnker mig att mnniskan tror att den existerar d nr vi betraktar verkligheten s ser den fullndad ut. Med vad jag anser egentligen hnder r vad vi ser av verkligheten r bara sjlva kommunikationen mellan vra sinnen och en 'objektiv verklighet'. Att vi alltid kommer att se vrlden genom vra gon vilket gr att det r inte verkligheten vi ser utan att det r vra gons reflektion av den.

Vi kan anta att det existerar en annan verklighet n vran egen, vilket skulle vara din eller vem som helst. Vi kan allts anta att det finns andra betraktare. Men vi kan inte frst att det skulle existera ngon annan form av betraktelse frutom mnniskans. Vi r slavar till hur vi r uppbyggda. Den verkligheten som existerar r drfr den vi ser, den vi skapar och den vi lever i. Vi kan inte utg ifrn ngot annat.

Verkligheten i sin helhet r subjektiv, och den objektiva verkligheten i det r bara vra antaganden om mjligheten som vi omjligt kan utesluta om att kunskap kan alltid existera, ven om den inte gr det fr tillfllet.
Citera
2011-12-08, 19:16
Medlem
proconsuls avatar
Vi vet bara vad vra sinnen sger. Drfr r det omjligt att f kunskap utanfr sinnet. Vi r fngar i vr egen upplevelse och vi kan aldrig egentligen veta ngot om das ding an sich.

Livet kan lika grna vara en drm.
Citera
2011-12-08, 20:08
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Den objektiva verkligheten:
"That which is perceived"
-The-thing-in itself

Den subjektiva verkligheten:
"that which appears"
-the representation in the mind

1. Den subjektiva verklighetsuppfattningen ≠ Den objektiva verkligheten.

2. Det enda som existerar r alla organismers subjektiva verklighetsuppfattningar.

3. Den objektiva verkligheten r fullstndigt oknd.

"The thing in itself" existerar inte d den r fullstndigt oknd. Fast sedan s existerar ju den efter allt, fast, nd inte...

Jag hller med dig fullstndigt. Men ju fler som subjektivt ser och tolkar det objektiva. Ju lngre tiden gr ju nrmare kanske du kommer vad som r det objektiva?
Citera
2011-12-08, 21:18
Medlem
neuronss avatar
Jag tror det finns en objektiv verklighet och jag tror inte den r helt oknd, mnga mnniskor verkar kunna uppfatta ungefr samma sak nr dom kollar p ett trd vilket skulle kunna tolkas som om det finns ngot dr som vill bli tolkat p ungefr det sttet, det "ngot" r ngot objektivt.

Vi kan aldrig vara medvetna om objektivitet eftersom det d skulle vara subjektivt, men jag ser samma trd varje morgon nr jag ppnar drren dock kan jag ju aldrig riktigt veta skert om det kommer vara dr imorgon, det finns alltid ett wildcard i leken

sen kan man ju tnka shr att det som jag r subjektivt medveten om nu, vart var den informationen innan den var i min subjektiva verklighet? var den d i ngon vrld som fr tillfllet r oberoende av mina sinnen? objektiv allts? ja troligen var det s

Information fortstter att flda genom vra sinnen men fre och efter den befinner oss i vr subjektiva vrld, var r informationen d? jag kan inte uppfatta all information samtidigt men ofta kommer samma information tillbaka, var r den nr den inte r hr? jo den r dr och nr jag r dr s r den hr. Jag tror att objektivitet mste finnas fr att subjektivitet skall finnas, dom samverkar med varandra

"I don't believe anything, but I have many suspicions.

I strongly suspect that a world "external to," or at least independent of, my senses exists in some sense.

I also suspect that this world shows signs of intelligent design, and I suspect that such intelligence acts via feedback from all parts to all parts and without centralized sovereignity, like Internet; and that it does not function hierarchically, in the style of an Oriental despotism, an American corporation or Christian theology" RAW
Citera
2011-12-09, 00:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurons
Jag tror det finns en objektiv verklighet och jag tror inte den r helt oknd, mnga mnniskor verkar kunna uppfatta ungefr samma sak nr dom kollar p ett trd vilket skulle kunna tolkas som om det finns ngot dr som vill bli tolkat p ungefr det sttet, det "ngot" r ngot objektivt.
Fast trdet ser annorlunda ut fr en fgel eller en hund eller en insekt innanfr barken. Ngon typ av perspektiv mste tillskjutas innan man kan etablera konsensus om vad man ser.

Citat:
Vi kan aldrig vara medvetna om objektivitet eftersom det d skulle vara subjektivt, men jag ser samma trd varje morgon nr jag ppnar drren dock kan jag ju aldrig riktigt veta skert om det kommer vara dr imorgon, det finns alltid ett wildcard i leken
Det har blst ner?

Citat:
sen kan man ju tnka shr att det som jag r subjektivt medveten om nu, vart var den informationen innan den var i min subjektiva verklighet? var den d i ngon vrld som fr tillfllet r oberoende av mina sinnen? objektiv allts? ja troligen var det s
Information fortstter att flda genom vra sinnen men fre och efter den befinner oss i vr subjektiva vrld, var r informationen d? jag kan inte uppfatta all information samtidigt men ofta kommer samma information tillbaka, var r den nr den inte r hr? jo den r dr och nr jag r dr s r den hr. Jag tror att objektivitet mste finnas fr att subjektivitet skall finnas, dom samverkar med varandra

Informationen finns inte utan en tolkare av den kan man sga. Jo, informationen finns men den r obegriplig. Tnk en ljudvg, informationen i den dyker frst upp i rat, utanfr rat r den bara luft i rrelse. Det krvs allts ngon som tolkar info innan den kan existera.

Citat:
"I don't believe anything, but I have many suspicions.

I strongly suspect that a world "external to," or at least independent of, my senses exists in some sense.

I also suspect that this world shows signs of intelligent design, and I suspect that such intelligence acts via feedback from all parts to all parts and without centralized sovereignity, like Internet; and that it does not function hierarchically, in the style of an Oriental despotism, an American corporation or Christian theology" RAW

Vackert s. Intelligens utan designer. Vrlden r fantastisk i sig sjlv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in