Flashback bygger pepparkakshus!
2011-12-08, 17:36
Medlem
Den objektiva verkligheten:
"That which is perceived"
-The-thing-in itself

Den subjektiva verkligheten:
"that which appears"
-the representation in the mind

1. Den subjektiva verklighetsuppfattningen ≠ Den objektiva verkligheten.

2. Det enda som existerar är alla organismers subjektiva verklighetsuppfattningar.

3. Den objektiva verkligheten är fullständigt okänd.

"The thing in itself" existerar inte då den är fullständigt okänd. Fast sedan så existerar ju den efter allt, fast, ändå inte...
Citera
2011-12-08, 18:54
Medlem
Awokad0s avatar
Jag tänker mig att människan tror att den existerar då när vi betraktar verkligheten så ser den fulländad ut. Med vad jag anser egentligen händer är vad vi ser av verkligheten är bara själva kommunikationen mellan våra sinnen och en 'objektiv verklighet'. Att vi alltid kommer att se världen genom våra ögon vilket gör att det är inte verkligheten vi ser utan att det är våra ögons reflektion av den.

Vi kan anta att det existerar en annan verklighet än våran egen, vilket skulle vara din eller vem som helst. Vi kan alltså anta att det finns andra betraktare. Men vi kan inte förstå att det skulle existera någon annan form av betraktelse förutom människans. Vi är slavar till hur vi är uppbyggda. Den verkligheten som existerar är därför den vi ser, den vi skapar och den vi lever i. Vi kan inte utgå ifrån något annat.

Verkligheten i sin helhet är subjektiv, och den objektiva verkligheten i det är bara våra antaganden om möjligheten som vi omöjligt kan utesluta om att kunskap kan alltid existera, även om den inte gör det för tillfället.
Citera
2011-12-08, 19:16
Medlem
proconsuls avatar
Vi vet bara vad våra sinnen säger. Därför är det omöjligt att få kunskap utanför sinnet. Vi är fångar i vår egen upplevelse och vi kan aldrig egentligen veta något om das ding an sich.

Livet kan lika gärna vara en dröm.
Citera
2011-12-08, 20:08
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Den objektiva verkligheten:
"That which is perceived"
-The-thing-in itself

Den subjektiva verkligheten:
"that which appears"
-the representation in the mind

1. Den subjektiva verklighetsuppfattningen ≠ Den objektiva verkligheten.

2. Det enda som existerar är alla organismers subjektiva verklighetsuppfattningar.

3. Den objektiva verkligheten är fullständigt okänd.

"The thing in itself" existerar inte då den är fullständigt okänd. Fast sedan så existerar ju den efter allt, fast, ändå inte...

Jag håller med dig fullständigt. Men ju fler som subjektivt ser och tolkar det objektiva. Ju längre tiden går ju närmare kanske du kommer vad som är det objektiva?
Citera
2011-12-08, 21:18
Medlem
neuronss avatar
Jag tror det finns en objektiv verklighet och jag tror inte den är helt okänd, många människor verkar kunna uppfatta ungefär samma sak när dom kollar på ett träd vilket skulle kunna tolkas som om det finns något där som vill bli tolkat på ungefär det sättet, det "något" är något objektivt.

Vi kan aldrig vara medvetna om objektivitet eftersom det då skulle vara subjektivt, men jag ser samma träd varje morgon när jag öppnar dörren dock kan jag ju aldrig riktigt veta säkert om det kommer vara där imorgon, det finns alltid ett wildcard i leken

sen kan man ju tänka såhär att det som jag är subjektivt medveten om nu, vart var den informationen innan den var i min subjektiva verklighet? var den då i någon värld som för tillfället är oberoende av mina sinnen? objektiv alltså? ja troligen var det så

Information fortsätter att flöda genom våra sinnen men före och efter den befinner oss i vår subjektiva värld, var är informationen då? jag kan inte uppfatta all information samtidigt men ofta kommer samma information tillbaka, var är den när den inte är här? jo den är där och när jag är där så är den här. Jag tror att objektivitet måste finnas för att subjektivitet skall finnas, dom samverkar med varandra

"I don't believe anything, but I have many suspicions.

I strongly suspect that a world "external to," or at least independent of, my senses exists in some sense.

I also suspect that this world shows signs of intelligent design, and I suspect that such intelligence acts via feedback from all parts to all parts and without centralized sovereignity, like Internet; and that it does not function hierarchically, in the style of an Oriental despotism, an American corporation or Christian theology" RAW
Citera
2011-12-09, 00:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurons
Jag tror det finns en objektiv verklighet och jag tror inte den är helt okänd, många människor verkar kunna uppfatta ungefär samma sak när dom kollar på ett träd vilket skulle kunna tolkas som om det finns något där som vill bli tolkat på ungefär det sättet, det "något" är något objektivt.
Fast trädet ser annorlunda ut för en fågel eller en hund eller en insekt innanför barken. Någon typ av perspektiv måste tillskjutas innan man kan etablera konsensus om vad man ser.

Citat:
Vi kan aldrig vara medvetna om objektivitet eftersom det då skulle vara subjektivt, men jag ser samma träd varje morgon när jag öppnar dörren dock kan jag ju aldrig riktigt veta säkert om det kommer vara där imorgon, det finns alltid ett wildcard i leken
Det har blåst ner?

Citat:
sen kan man ju tänka såhär att det som jag är subjektivt medveten om nu, vart var den informationen innan den var i min subjektiva verklighet? var den då i någon värld som för tillfället är oberoende av mina sinnen? objektiv alltså? ja troligen var det så
Information fortsätter att flöda genom våra sinnen men före och efter den befinner oss i vår subjektiva värld, var är informationen då? jag kan inte uppfatta all information samtidigt men ofta kommer samma information tillbaka, var är den när den inte är här? jo den är där och när jag är där så är den här. Jag tror att objektivitet måste finnas för att subjektivitet skall finnas, dom samverkar med varandra

Informationen finns inte utan en tolkare av den kan man säga. Jo, informationen finns men den är obegriplig. Tänk en ljudvåg, informationen i den dyker först upp i örat, utanför örat är den bara luft i rörelse. Det krävs alltså någon som tolkar info innan den kan existera.

Citat:
"I don't believe anything, but I have many suspicions.

I strongly suspect that a world "external to," or at least independent of, my senses exists in some sense.

I also suspect that this world shows signs of intelligent design, and I suspect that such intelligence acts via feedback from all parts to all parts and without centralized sovereignity, like Internet; and that it does not function hierarchically, in the style of an Oriental despotism, an American corporation or Christian theology" RAW

Vackert så. Intelligens utan designer. Världen är fantastisk i sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in