2012-04-22, 15:23
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Russell ger ett explicit argument fr sin teoris force. Kolla i stycket av On Denoting dr han pratar om att Freges synspunkter ledar till en Menings-regress. Det finns mycket frvirring om vad fan Russell egentligen pratar om dr. Konsensus r att Russell frvirrar use/mention-konventionen, och att hans argument fljeligen upplsas helt nr man stter ut korrekta symbol i texten. Andra pstr att Russell hvdar att Frege inte kan frklara hur sense fungerar, och att vi drfr br skrota idn om att det grammatiska subjekt ska ha en sense - det ska splittras upp i en okomplett existensdom. Sen finns det nmligen inget som kan ha en sense utan att pverka meningens sanningsvrde, motsatt vad Frege trodde.
Jag har skrivit allt vldigt snabbt, s jag ber om urskt om det finns fel eller klurrigheter.
Jag har skrivit allt vldigt snabbt, s jag ber om urskt om det finns fel eller klurrigheter.
Jag tror jag frstr lite mer n vad jag skrev i tidigare inlgg, s jag skriver ut Russells "teser" igen, s som jag frsttt dem, s kan du rtta mig, om du vill, p de stllen jag har fel.
Russell anser att det enda som refererar r "proper names"(logically proper names). Detta r uttryck som syftar direkt till ett objekt. "Denoting phrases" har inte denna frmga att referera direkt d deras logiska form r felaktig. Man mste slunda skriva om "denoting phrases" s att de refererar p samma stt som ett "proper name"(jag tror att det r detta du menar med att en "denoting phrase" egentligen r en existensdom).
Angende hans problem med Frege:
Syftar du p stycket i "On denoting" dr han sger att det r hopplst att ha kvar distinktionen mening/denotation? Han sger ju att relationen mellan "C"(meningen) och C(denotationen) "frblir gtfull".
Det str i ett uppslagsverk att: "when a denoting concept[ex: the author of Waverley] occurs the propostion is not about the concept but what the concept denotes. This theory, if it is to be statable, reqiures that there be some way in which a denoting concept, rather than its denotation, can be denoted." Jag tror detta r relaterat till "C" och C, och att d Russell ansg att Frege, som redan konstaterats, inte insett, att vissa pstenden logiskt inte uttryckte vad de grammatiskt uttryckte.
En frga till:
I frasen "the author of Waverley". Skulle du sga att "the author" r subjekt och Waverley predikat?
Dess logiska form, enligt Russell, blir vl ngot liknande: "det finns ett X, sdant att X r frfattare, och X skrev Waverley". Nu har vl det som tidigare var subjekt(frfattaren) blivit predikat, och X har vertagit subjektsplatsen. r detta korrekt?