2011-12-08, 08:13
Medlem
Sikkans avatar
Hej alla FBers!

Jag har noterat att när jag ser folk här skriva detta ord "jämför" så stavar dom detta: jämnför.

Jag undrar varför.. är det så att de flesta tror att man faktiskt säger jämNför eller vad beror det på egentligen?

Jag blir sjukt irriterad iallafall när jag ser felstavningen/missuppfattningen.

Åsikter om detta?
Citera
2011-12-08, 08:21
Medlem
För att om de är lika så är det "jämnt".
Citera
2011-12-08, 09:16
Medlem
Miiiiias avatar
Intressant, jag har själv aldrig stött på det (iaf. inte som jag noterat). Däremot har jag sett ett extra N i nämligen, alltså att det stavas nämnligen. Det kanske är något med bokstaven N som folk har lite svårt för?
Citera
2011-12-08, 09:52
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Intressant, jag har själv aldrig stött på det (iaf. inte som jag noterat). Däremot har jag sett ett extra N i nämligen, alltså att det stavas nämnligen. Det kanske är något med bokstaven N som folk har lite svårt för?

Kanske lite lika om föregående talare sade att "om det är lika så är det jämnt".

Nämligen används ju på ett liknande sätt. Att man nämner något. Därav nämnligen? Kanske
Citera
2011-12-08, 10:17
Medlem
Det är lite ironiskt att omständigt egentligen heter omständligt.

Döp om tråden till "Jakten på det försvunna n:et?"
Citera
2011-12-08, 10:33
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Kanske lite lika om föregående talare sade att "om det är lika så är det jämnt".

Nämligen används ju på ett liknande sätt. Att man nämner något. Därav nämnligen? Kanske

Mjo, det kom jag också fram till. Jag hade själv svårt för just det ordet när jag var yngre, kanske därför jag lägger märke till det så mycket numera.
Citera
2011-12-08, 16:21
Medlem
Tjennstroums avatar
N:et är ju nästintill ljudlöst i ordet jämnt. Säg det snabbt flera gånger så märker du hur n:et försvinner. Då kan det lätt bli som så att ett ljudlöst n läggs in där det egentligen inte behövs. Jag kan inte säga varför det främst är jämföra med avledningar som drabbas. Ingen skriver ju exmpelvis att de sitter 'jämnte' någon.
Citera
2011-12-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Då kan det lätt bli som så att ett ljudlöst n läggs in där det egentligen inte behövs.
Ja, det kallas hyperkorrektion. Vanligtvis faller som sagt en hel del ljud bort, och då lägger man till ett extra för att undvika att göra sig skyldig till ett "slarvigt" uttal. Av samma anledning säger många åtminstonde i analogi med nionde, tionde etc.
Citera
2011-12-08, 17:15
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Ja, det kallas hyperkorrektion. Vanligtvis faller som sagt en hel del ljud bort, och då lägger man till ett extra för att undvika att göra sig skyldig till ett "slarvigt" uttal. Av samma anledning säger många åtminstonde i analogi med nionde, tionde etc.
Just åtminstone -> åtminstonde handlar väl snarare om att de flesta svenskar inte uttalar "nd" där det skrivs utan rätt så konsekvent "nn" eftersom den uttalsutvecklingen skett i nästan alla dialekter. Åtminstonde är då en hyperkorrektionen på samma sätt som tand (en hyperkorrektion som blivit officiell, det fornnordiska ursprungsordet var tǫnn, som i fornsvenskans blev tan, något d-ljud har där aldrig funnits).
Citera
2011-12-08, 18:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Just åtminstone -> åtminstonde handlar väl snarare om att de flesta svenskar inte uttalar "nd" där det skrivs utan rätt så konsekvent "nn" eftersom den uttalsutvecklingen skett i nästan alla dialekter. Åtminstonde är då en hyperkorrektionen på samma sätt som tand (en hyperkorrektion som blivit officiell, det fornnordiska ursprungsordet var tǫnn, som i fornsvenskans blev tan, något d-ljud har där aldrig funnits).

Själv hyperkorrekterar jag ofta åtminstone -> åtmindstone (i skrift).

(Ja, det är tråkigt att vara som alla andra!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in