Citat:
Ursprungligen postat av Chrysos
Tja.
Nu när det nya året börjar närma sig skulle det va kul att kanske följa upp sin portfölj och samla lite data allt eftersom dagarna går. Det gjorde jag inte i år och inte heller innan, det enda jag ser är vinster - förluster. Det skulle dock vara kul med en graf som visar portföljens utveckling dag för dag. Dock vet jag inte hur man skulle kunna göra detta på bästa sätt. Att skriva ner varje dag känns omständigt och hur gör man när kapital flyttas och/eller aktier byts? Hela den procentuella utvecklingen störs ju då. Är ni med på vad jag menar? Hur kan man följa upp sin portfölj på bästa sätt?
mvh
Flyttas emellan placeringar eller för att spenderas / nytt kapital tillförs?
Vill du inte räkna totala kapitalet utan bara det du ser som investeringar för tillfället?
Om du sätter värde till x och insatt kapital till x och vinst till värde/insatt kapital så kan du väl bara hantera uttag och insättningar som något som sker på båda sidor? Visst, gör du 20.000 kr i vinst och hade 100.000 från början och sedan plockar ut 50.000 så kommer du ju ha gjort 40.000 vinst på 50.000 / 80% vinst men det stämmer ju på sätt och vis?
Är det olika konton och du ändå räknar ihop alltsammas är det väl inte ett så stort problem? Men du får ju fixa ihop skiten manuellt hela tiden då med.
Nuvarande positionsvärden - köp + försäljningar + kassa / totalt insatt kapital borde väl bli korrekt? (in-ut)
Eller hur det blir
Logga totala värdet en gång i månaden borde väl annars räcka rätt ok om du bara vill ha någon långsiktig graf att glo på? Om du gör insättningar över tiden spelar det så stor roll att det procentuellt blir fel? Vinsten kan du ju se ändå.