2011-12-08, 00:57
Medlem
Chrysoss avatar
Tja.

Nu när det nya året börjar närma sig skulle det va kul att kanske följa upp sin portfölj och samla lite data allt eftersom dagarna går. Det gjorde jag inte i år och inte heller innan, det enda jag ser är vinster - förluster. Det skulle dock vara kul med en graf som visar portföljens utveckling dag för dag. Dock vet jag inte hur man skulle kunna göra detta på bästa sätt. Att skriva ner varje dag känns omständigt och hur gör man när kapital flyttas och/eller aktier byts? Hela den procentuella utvecklingen störs ju då. Är ni med på vad jag menar? Hur kan man följa upp sin portfölj på bästa sätt?

mvh
Citera
2011-12-08, 01:09
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrysos
Tja.

Nu när det nya året börjar närma sig skulle det va kul att kanske följa upp sin portfölj och samla lite data allt eftersom dagarna går. Det gjorde jag inte i år och inte heller innan, det enda jag ser är vinster - förluster. Det skulle dock vara kul med en graf som visar portföljens utveckling dag för dag. Dock vet jag inte hur man skulle kunna göra detta på bästa sätt. Att skriva ner varje dag känns omständigt och hur gör man när kapital flyttas och/eller aktier byts? Hela den procentuella utvecklingen störs ju då. Är ni med på vad jag menar? Hur kan man följa upp sin portfölj på bästa sätt?

mvh
Flyttas emellan placeringar eller för att spenderas / nytt kapital tillförs?

Vill du inte räkna totala kapitalet utan bara det du ser som investeringar för tillfället?

Om du sätter värde till x och insatt kapital till x och vinst till värde/insatt kapital så kan du väl bara hantera uttag och insättningar som något som sker på båda sidor? Visst, gör du 20.000 kr i vinst och hade 100.000 från början och sedan plockar ut 50.000 så kommer du ju ha gjort 40.000 vinst på 50.000 / 80% vinst men det stämmer ju på sätt och vis?

Är det olika konton och du ändå räknar ihop alltsammas är det väl inte ett så stort problem? Men du får ju fixa ihop skiten manuellt hela tiden då med.

Nuvarande positionsvärden - köp + försäljningar + kassa / totalt insatt kapital borde väl bli korrekt? (in-ut)

Eller hur det blir

Logga totala värdet en gång i månaden borde väl annars räcka rätt ok om du bara vill ha någon långsiktig graf att glo på? Om du gör insättningar över tiden spelar det så stor roll att det procentuellt blir fel? Vinsten kan du ju se ändå.
Citera
2011-12-09, 13:52
Medlem
Skriv upp värdet på kontot vid varje månadsslut. Justerat för eventuella uttag/insättningar.

Portföljen är ju hela ens konto/depå inklusive likvida medel, ränteutgift, ränteinkomst, etc.
Citera
2011-12-09, 15:01
Medlem
excel är din vän
Citera
2011-12-09, 15:38
Medlem
Farmstars avatar
Bloggaren Zed går igenom detta in två stycken inlägg.

Man skapar något som kan liknas vid en fond för sin egen portfölj. Uttag och insättningar fås till en viss kurs och påverkar på så sätt inte den totala utveckligen.

http://zed.nu/rakna-ut-avkastningen-pa-portfoljen/

http://zed.nu/hur-rakna-ut-ens-avkastning/

Har testat det själv, lite pilla i excel blir det men fungerar väl rätt så bra...
Citera
2011-12-09, 19:03
Medlem
finns det inget program för detta?
Citera
2011-12-11, 13:12
Medlem
Chrysoss avatar
Kom på hur man kan lösa detta igår när jag var ute och filosoferade!

Lösningen är jätteenkel, man gör ett eget index. Vi säger att man har 100 000 som startbelopp i början av året, då sätter man index på 100 punkter. Man kan välja att uppdatera dags-/vecko-/eller månadsvis, går portföljen upp 10% dag 2 slutar ens index på 110 punkter (10%+) går den sedan ner 10% dagen efter ligger ens index på 99 punkter (-1%). Sätter man sedan in 100 000 ytterligare dag 3 förändras ju inte ens totala avkastning därför står index kvar på 99 punkter.

Vad tror ni om den idén?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in