Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Sverige kommer att pytsa in pengar i Internationella valutafonden för att lösa eurozonens skuldkris, säger statsminister Fredrik Reinfeldt.
http://www.svd.se/naringsliv/svenska-pengar-till-imfs-euroaktion_6690966.svd
1. Vad sägs om statsministerns agerande?
Det är ett vansinnigt agerande, men som trots allt är helt korrekt med tanke pa den radande situationen.
Citat:
2. Slöseri med skattemedel? Storhetsvansinne?
Jag tror inte att Sverige skulle förlora mer pa att strunta i att bidra än bidraget kommer vara pa, sa jag tror att det är slöseri. Självklart har han en viss niva av storhetsvansinne, med tanke pa omvärldens syn pa hur Sverige klarat krisen.
Citat:
3. Får vi någonsin igen pengarna (Euroländerna i kris är ju svarta hål)?
Aldrig nagonsin. Sverige har varit en nettobetalare i unionen sedan dag ett, att förvänta sig att de här pengarna skulle komma tillbaka är en osannolik dröm.
Citat:
4. Ska lilla Sverige vara "solidariskt" och är det "solidariskt" att skjuta till pengar till genomkorrupta storslösande länder?
Med tanke pa situationen, ja.
Citat:
6. Borde vi ha direktdemokrati med folkomröstningar i stora frågor?
Nej, det är en vansinnig idé. Folk klarar inte av sin egen ekonomi, att ha direktdemokrati för nationens ekonomi skulle vara förödande.
Med det sagt vill jag bara säga att EU är en vacker tanke, men att utformningen och särskilt euron är misslyckat. Schweiz och Norge star utanför och slipper betala, men atnjuter alla fördelar. Det borde Sverige ocksa göra.
Reinfeldt borde ta Sverige ur EU.