2011-12-07, 21:09
  #1
Medlem
Marsovs avatar
Hej!

Läser just nu på gymnasiet, så till sommaren skulle det sitta riktigt fint med ett sk. sommarjobb. Jag tänkte köra på klassikern, helt enkelt klä mig lite vajjert och gå runt till olika butiker och företag och "visa upp mig" och fråga efter chans på jobb till sommaren. Övriga tips där förresten?

Nu till det rubriken frågar efter. När är den perfekta tiden för att söka jobben? Jag menar, just nu känns det lite för tidigt, inget företag lär ju ha börjat planerat eller något inför sommaren. Rätta mig gärna.

Eller är det "desto tidigare desto bättre"? typ att vara först att visa intresse? Skulle kännas lite löjligt att fråga efter sommarjobb innan nyåret menar jag.

Vad tror FB?

Tack!
MVH
Citera
2011-12-07, 21:24
  #2
Medlem
Trevlig-Telefons avatar
om du söker nu så måste du hålla dig aktiv med att skriva och höra av dig till jobbet, annars så kommer du kanske glömmas bort. Men hör du av dig för mycket kan du lätt bli tjatig och de stör sig på de sättet. Men är man inte tidig så kan platsen bli tagen. Men börja sök lite efter nyår, om man verkligen vill så hoppas de blir bra.
Citera
2011-12-07, 21:28
  #3
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevlig-Telefon
om du söker nu så måste du hålla dig aktiv med att skriva och höra av dig till jobbet, annars så kommer du kanske glömmas bort. Men hör du av dig för mycket kan du lätt bli tjatig och de stör sig på de sättet. Men är man inte tidig så kan platsen bli tagen. Men börja sök lite efter nyår, om man verkligen vill så hoppas de blir bra.

Verkar vettigt.
En klassisk "inte för mycket, men inte heller för lite"-situation.

Någon vecka efter nyår när julspänningen är borta och alla är nyktra efter nyår igen verkar bra.
Citera
2011-12-09, 23:27
  #4
Medlem
Trevlig-Telefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Verkar vettigt.
En klassisk "inte för mycket, men inte heller för lite"-situation.

Någon vecka efter nyår när julspänningen är borta och alla är nyktra efter nyår igen verkar bra.

Precis! vad är de för typ av jobb du tänkt söka?
Citera
2011-12-09, 23:36
  #5
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevlig-Telefon
Precis! vad är de för typ av jobb du tänkt söka?

Då jag nästan inte har någon som helst arbetserfarenhet blir det väl butiksjobb. Typ ICA, Coop och dylikt. För något år sedan hade jag ett ferie jobb på ett äldreboende också, vet att dom brukar ta in ett par extra under sommaren, främst omvårdnadstuderande dock, men det skadar väl inte att testa.

Fler kommentarer?
Citera
2011-12-10, 09:25
  #6
Bannlyst
Den stora ruschen på sommar jobb brukar väl vara i början/mitten av februari i alla fall vad det gäller kommun och landsting

är nog inte fel är höra av sig något tidigare så att de inte har så mycket att göra

vet ej hur det är med mindre butiker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in