2011-12-07, 19:35
Bannlyst
RDI ligger på 3.5gram.. Något jag aldrig kommer upp i. Jag ligger kanske run 1g...
Äter sällan potatis men det gjorde jag idag så nu nojar jag. 400gram.

Har kaliumtillskott hemma a la 100mg. Men efter att ha läst att man inte ska ta dem så låter jag dem stå.

Hur kan man äta 1kg potatis och få i sig 4000mg och överleva när ett piller på 100mg kan göra så att man dör? Kalium som kalium?
Citera
2011-12-07, 19:49
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Du har inte blandat ihop gram och milliegram? 1 gram = 1000 milliegram

Edit: Om man nu (enligt dig) får i sig 4000 mg kalium av ett kilo patatis så är det ju lika med 4 gram, alltså strax över den rekomenderade dagsdosen! Du behöver få i dig 15 - 20 gram kalium för att det ska orsaka hjärtarytmi (källa: http://www.vitaminsidan.se/mineraler/kalium) Oroa dig inte!
Senast redigerad av ugglor-i-mossen 2011-12-07 kl. 19:56.
Citera
2011-12-07, 19:56
Medlem
sireminis avatar
Var har du läst att 100mg kalium är farligt?

Jag brukar då ligga över RDI med en normalkost.
Citera
2011-12-07, 20:01
Medlem
Bigorexias avatar
Jag har endast hört om kroppsbyggare som överdoserar kalium precis innan tävling och får oregelbunden hjärtrytm, då med kosttillskott. Att man skulle kunna överdosera det genom vanlig mat finner jag svårt att tro på.
Citera
2011-12-07, 20:02
Medlem
Hur kan ni veta er kaliumhalt?
Varför är detta intressant?
Citera
2011-12-07, 20:13
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smorkex
Hur kan ni veta er kaliumhalt?
Varför är detta intressant?

Självklart kan vi inte veta den, kroppen reglerar själv natrium- och kaliumhalten. Får man i sig mer än man behöver kissar man ut det. Du blir ju törstig av salt mat, eller hur? Det där är alldeles för komplicerat för att vi ska försöka pilla med det. Jag försökte bara lugna ned en orolig flashbackare när jag såg att h*n så uppenbart blandat ihop g och mg. Det krävs ju enorma mängder för att hjärtat ska börja krångla. Inget som sker med normal kost.
Citera
2011-12-07, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Självklart kan vi inte veta den, kroppen reglerar själv natrium- och kaliumhalten. Får man i sig mer än man behöver kissar man ut det. Du blir ju törstig av salt mat, eller hur? Det där är alldeles för komplicerat för att vi ska försöka pilla med det. Jag försökte bara lugna ned en orolig flashbackare när jag såg att h*n så uppenbart blandat ihop g och mg. Det krävs ju enorma mängder för att hjärtat ska börja krångla. Inget som sker med normal kost.

Varför är det intressant att veta kaliumhalten?
Citera
2011-12-07, 20:20
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:

Totalt ointressant så länge man mår bra! Vill du veta hur man skapar världsfred när vi ändå håller på?
Senast redigerad av ugglor-i-mossen 2011-12-07 kl. 20:22.
Citera
2011-12-07, 20:22
Medlem
Pipharens avatar
De hade inte sålt kosttillskott som kan döda en. 100mg kommer inte döda dig. 100g kanske.
Citera
2011-12-07, 20:26
Medlem
sireminis avatar
Citat:
Vem är det som vill veta det i den här tråden?

Anledningen är ju det finns ju en risk med för högt intag, som många andra ämnen.
Citera
2011-12-07, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Totalt ointressant så länge man mår bra! Vill du veta hur man skapar världsfred när vi ändå håller på?

En del tycker att det är intressant! Alltså är det bara sjuka människor ("inte mår bra") som bryr sig om kaliumhalten?
Citera
2011-12-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siremini
Vem är det som vill veta det i den här tråden?

Anledningen är ju det finns ju en risk med för högt intag, som många andra ämnen.

Jag kan väl skapa en ny tråd om kaliumhalten, om ingen kan besvara mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in