2011-12-07, 19:13
Medlem
Hej.
Jag har postat lite tidigare, men är nu i en faktisk förhandling om skadeståndets storlek.
bakgrunden är att min hund bröt benet och jag fick åka på x antal veterinärbesök. efter fjärde besöket visade det sig att frakturen har vikt sig pga dålig bandagering och det blev dubbla operationer på hunden plus över en veckas inläggning på djursjukhus. nu blir det skadestånd.

kan jag kräva att få tillbaka pengarna för dom fyra behandlingar som skedde INNAN operationen av någon anledning? dessa uppgår till en bit över 8000 kr.
för bägge operationerna kommer jag få ersättning, plus inläggningstiden.
kan jag kräva skadestånd för all efterbehandling av hunden, alltså all efterbehandling som rör operationen som blev i onödan samt andra skador som hunden fick i samband med bandageringen (blev ett par till).
förlorad arbetsinkomst?
resekostnader?
telefonräkningar (suttit minst en halvtimme per dag i telefon för att försäkra mig om att hunden haft det bra, samt att det är förbannat långa telefonköer, bara dom kan ta över 20 minuter)?
sveda och värk pga övergående psykiskt lidande?
framtida försäkring att om det blir problem med hunden pga operationen så står dom för klöverna?

ja, det var nog allt. det är lite svårt för endel att förstå, men det är jävligt jobbigt att ha en stackars liten valp som först är omplacerad till oss och sen så ska hon ligga på ett sjukhus i en och en halv vecka, och oron för hur hon har det är väldigt påfrestande. det är även väldigt många mil till sjukhuset. över 30.
Citera
2011-12-07, 19:57
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Det är rätt intressant, om efterbehandlingarna överstiger - vilket de verkar göra - värdet på hunden så borde en logisk veterinär bara avliva kräket direkt den märker att h*n felbehandlat djuret, en äldre hund saknar ju helt ekonomiskt värde.

Som vanligt i sverige finns det en organisation som behandlar saken http://www.vetansvar.se/introsida/startsida/rattsinformation.4.72e5f95412548d58c2c800011981.ht ml
Citera
2011-12-07, 20:37
Medlem
lyckligtvis så tänker veterinärer mer humant på situationen, och djurets inköpspris är aldrig att tänka på när man talar om värde för att hålla det vid liv. du är ett kräk som har ett sånt synsätt. fast som jag också skrev längre ner, endel kan säkert ha svårt att förstå att det kan vara jävligt jobbigt att ha en familjemedlem på sjukan i 10 dagar. skulle du avliva en pensionär eftersom denne ej producerar till samhället längre?

veterinärens ansvarsnämd tar inte upp frågor om skadestånd, utan det är en juridisk process. om du inte känner till att skadestånd regleras av skadeståndslagen, varför är du har och svarar?

till er andra: jag undrar vad jag kan kräva skadestånd för när det kommer till att skicka in kravet till jordbruksverket, och i sådana fall vilka belopp. självklart så har veterinärkostnaderna vida överstigit inköpspriset på vilken hundras som helst, men detta spelar ingen roll då inköpspriset av hunden täcks av en sorts dödsfallsförsäkring. i det läget så får man tillbaka pengarna som man köpt hunden för, fast det känner ni till misstänker jag.

just ja. hunden är 7 månader gammal, om det skulle spela roll för personen som svarade här ovan.
Citera
2011-12-07, 21:10
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
lyckligtvis så tänker veterinärer mer humant på situationen, och djurets inköpspris är aldrig att tänka på när man talar om värde för att hålla det vid liv. du är ett kräk som har ett sånt synsätt. fast som jag också skrev längre ner, endel kan säkert ha svårt att förstå att det kan vara jävligt jobbigt att ha en familjemedlem på sjukan i 10 dagar. skulle du avliva en pensionär eftersom denne ej producerar till samhället längre?

veterinärens ansvarsnämd tar inte upp frågor om skadestånd, utan det är en juridisk process. om du inte känner till att skadestånd regleras av skadeståndslagen, varför är du har och svarar?

till er andra: jag undrar vad jag kan kräva skadestånd för när det kommer till att skicka in kravet till jordbruksverket, och i sådana fall vilka belopp. självklart så har veterinärkostnaderna vida överstigit inköpspriset på vilken hundras som helst, men detta spelar ingen roll då inköpspriset av hunden täcks av en sorts dödsfallsförsäkring. i det läget så får man tillbaka pengarna som man köpt hunden för, fast det känner ni till misstänker jag.

just ja. hunden är 7 månader gammal, om det skulle spela roll för personen som svarade här ovan.

Ta det piano nu lillis. Jag har själv alltid haft hund men man måste fan kunna skämta om byrackan. Jag är fullt medveten om att ansvarsnämnden inte behandlar skadeståndsfrågan, saken är dock sådan att ett hot om anmälan dit förmodligen är det enda du har att tillgå för att få ersättning*. Nu märker jag att du är ett sådant där flumskaff som tror att man kan dra paralleller mellan djur och människor, en människa och en hund är på inget sätt jämförbara.

Det är med "tillämpning av den terminologi som används i skadeståndslagen, ersättning för reparationskostnad. Enligt doktrin och praxis tillämpas som huvudregel att ersättningen för reparationskostnad inte kan bestämmas till ett högre värde än vad som motsvarar det skadade objektets återanskaffningsvärde" DET var anledningen till skämtet om att avliva när man som veterinär anser att han felat.

"detta spelar ingen roll då inköpspriset av hunden täcks av en sorts dödsfallsförsäkring" vad vill du ha sagt med det?

Varför ska du skicka krav till jordbruksverket? Har de gått och blivit tingsrätt där du bor?

*Det framstår som rätt främmande att du skulle vinna i TR om du inte lyckas visa att han varit försumlig på något sätt, om VOVsam finner att han varit försumlig är ju det ett fint bevis.
Ett alternativ är ju att hävda att tjänsten utförts felaktig de första gångerna och att du inte ska behöva betala för det, men man tåla att medicin inte är en perfekt vetenskap utan att misstag sker, veterinärer omfattas inte av konsumenttjänstlagen föresten.
Citera
2011-12-07, 21:39
Medlem
negerbarns avatar
Citat:

Jisses vad du tar i!

Citat:

Tvivlar starkt på att du kommer få pengar för de ordinarie besöken du gjort innan det besök varvid man upptäckte felet. Några av dem var ju uppenbart nödvändiga då hunden faktiskt brutit benet.
Delvis ersättning för efterbehandling, dock inte 100 på att du får 100%. Hunden var ju som sagt skadad ändå.

Ersättning för utebliven arbetsinkomst och resor rörande rättsförhandlingarna ska du få (men inte via skadeståndet), men är mer tveksam till vad gäller detsamma rörande veterinärbesöken.

Sveda och värk kräver väl rent fysisk åverkan/smärta(?), så som ont knä pga allvarliga fel av en operation och annat som mer direkt orsakar fysisk smärta. Om du tillfogar dig själv smärta pga psykiskt lidande lär det inte heller kunna gå under denna punkt. Är det hunden du avser här tror jag inte heller att man ersätter denne för smärta, tyvärr.

Någon form av ansvarsförbindelse kan du nog få, där just den veterinären ersätter/rabbaterar de besök som otvivelaktigen orsakats enbart av den felaktiga behandlingen. Hos den veterinären då såklart.

Ersättning för telefonsamtal kan du glömma direkt. Skulle exempelvis Expert behöva betala vad det kostar för mig att ringa dem och klaga på en felaktig led-tv?
Citera
2011-12-08, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Ta det piano nu lillis. Jag har själv alltid haft hund men man måste fan kunna skämta om byrackan. Jag är fullt medveten om att ansvarsnämnden inte behandlar skadeståndsfrågan, saken är dock sådan att ett hot om anmälan dit förmodligen är det enda du har att tillgå för att få ersättning*. Nu märker jag att du är ett sådant där flumskaff som tror att man kan dra paralleller mellan djur och människor, en människa och en hund är på inget sätt jämförbara.

Det är med "tillämpning av den terminologi som används i skadeståndslagen, ersättning för reparationskostnad. Enligt doktrin och praxis tillämpas som huvudregel att ersättningen för reparationskostnad inte kan bestämmas till ett högre värde än vad som motsvarar det skadade objektets återanskaffningsvärde" DET var anledningen till skämtet om att avliva när man som veterinär anser att han felat.

"detta spelar ingen roll då inköpspriset av hunden täcks av en sorts dödsfallsförsäkring" vad vill du ha sagt med det?

Varför ska du skicka krav till jordbruksverket? Har de gått och blivit tingsrätt där du bor?

*Det framstår som rätt främmande att du skulle vinna i TR om du inte lyckas visa att han varit försumlig på något sätt, om VOVsam finner att han varit försumlig är ju det ett fint bevis.
Ett alternativ är ju att hävda att tjänsten utförts felaktig de första gångerna och att du inte ska behöva betala för det, men man tåla att medicin inte är en perfekt vetenskap utan att misstag sker, veterinärer omfattas inte av konsumenttjänstlagen föresten.

sluta trolla nu. Skulle du ha varit insatt i den här delen av juridik så hade du kopplat att eftersom jag ska dra in jordbruksverket så handlar det om distriktare. handlar det om distriktare så är det jordbruksverket om övergripande har ansvar för ärendet. jag skrev och frågade vad jag kan kräva eftersom jortbruksverkets handläggare kommit fram till att jag får göra en reklamation och har rätt till skadestånd eftersom en av deras anställda orsakat mig ekonomisk skada. detta regleras i skadeståndslagen om arbetsgivarens ansvar för anställdas misstag som gör sakskada (som jag tror att det lär kallas i det hör fallet).

I skadeståndslagen sägs att man ska kunna få en ersättning som motsvarar att händelsen aldrig inträffat hos individen. dessutom kan man få för öcergående psykiskt lidande, sk sveda och värk. men det här känner du säkert till, så varför trollar du här när du har kunskap om min fråga? Skulle man tänka ekonomiskt rakt av på sakvärden så skulle veterinärer inte göra annat än avliva djur som var av mindre art än häst och nötkreatur. lyckligtvis så ser man "liv" och inte "ekonomiskt värde" i djur.

Så, jag frågar igen och håller tummarna på ett bättre svar istället för en massa svammel om att veterinärer är till för att ha livet av djur: vilka av mina parametrar kab jag begära skadestånd för? Kan jag begära att jordbruksverket betalar dom fyra besöken innan operationen exempelvis? Jag kan gå papper på att kirurgen ansåg att det från början kanske var en lite dålig bedömning att hunden skulle gå i skena. kan sånt påverka ev utbetalning av dessa inledande kostnader? Kan man begära ett belopp, presentera alla delbelopp och efter det få en lägre ersättning eftersom det fulla beloppet ej beviljas? Eller riskerar det att bli fullt avslag om jag kräver för mycket?

Tack för dom bra svaren på förhand. jag vet att det här är barnkammarjuridik för er som sitter här så ni har naturligtvis mitt fulla förtroende då jag redan fått rätt och inte behöver kalla in juridiskt ombud.
Citera
2011-12-08, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Jisses vad du tar i!

Tvivlar starkt på att du kommer få pengar för de ordinarie besöken du gjort innan det besök varvid man upptäckte felet. Några av dem var ju uppenbart nödvändiga då hunden faktiskt brutit benet.
Delvis ersättning för efterbehandling, dock inte 100 på att du får 100%. Hunden var ju som sagt skadad ändå.

Ersättning för utebliven arbetsinkomst och resor rörande rättsförhandlingarna ska du få (men inte via skadeståndet), men är mer tveksam till vad gäller detsamma rörande veterinärbesöken.

Sveda och värk kräver väl rent fysisk åverkan/smärta(?), så som ont knä pga allvarliga fel av en operation och annat som mer direkt orsakar fysisk smärta. Om du tillfogar dig själv smärta pga psykiskt lidande lär det inte heller kunna gå under denna punkt. Är det hunden du avser här tror jag inte heller att man ersätter denne för smärta, tyvärr.

Någon form av ansvarsförbindelse kan du nog få, där just den veterinären ersätter/rabbaterar de besök som otvivelaktigen orsakats enbart av den felaktiga behandlingen. Hos den veterinären då såklart.

Ersättning för telefonsamtal kan du glömma direkt. Skulle exempelvis Expert behöva betala vad det kostar för mig att ringa dem och klaga på en felaktig led-tv?

tackar. jag har en kompis som fick 300 i ersättning från en elkedja för det du just beskrev, därav tanken. kan jag pröva att få hela efterbehandlingen ändå, men att bara en del av det blir beviljat?
Citera
2011-12-08, 05:39
Medlem
Jag vill även be om rsäkt för mina mindre väl valda ord. valpstackarn har legat inne i över en vecka och har ingen stor trampdyna kvar pga en för hård badagering. armbåge. är även den i köttsår vilket förhindrar fortsatt bandagering av den opererade frakturen som stöd. jag blir bara upprörd då folk skämtar till det om att ett djurs värde kan ses som det man betalar för djuret. det är vår första hund hemma och jag och min sambo har längtat efter hund i många år.

Jo, sveda och värk säger att övergående psykiskt lidande kan kompenseras, är det något jag kan kräva ersättning för? Kan jag begära garanti för att jordbruksverket betalar framtida komplikationer för det skadade benet?
Citera
2011-12-08, 06:00
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
sluta trolla nu. Skulle du ha varit insatt i den här delen av juridik så hade du kopplat att eftersom jag ska dra in jordbruksverket så handlar det om distriktare. handlar det om distriktare så är det jordbruksverket om övergripande har ansvar för ärendet. jag skrev och frågade vad jag kan kräva eftersom jortbruksverkets handläggare kommit fram till att jag får göra en reklamation och har rätt till skadestånd eftersom en av deras anställda orsakat mig ekonomisk skada. detta regleras i skadeståndslagen om arbetsgivarens ansvar för anställdas misstag som gör sakskada (som jag tror att det lär kallas i det hör fallet).

Du skriver - tror jag, ditt språkbruk är inte direkt klart - att jag trollar eftersom du uppenbart vill ha ett visst svar.

Seriöst, det du i din tämligen märkliga värld försöker skriva är att distriktsveterinären är anställd/agerar på jordbruksverkets uppdrag och att jordbruksverket därmed har ett principalansvar för vetrinärens agerande. För att ansvaret för arbetsgivaren skall inträda så måste arbetstagarens handlande vara sådant att han annars skulle blivit skadeståndsskyldig, att du drabbats av en sakskada är inte tillräckligt för att veterinären ska bli skadeståndsskyldig, han måste också varit vårdslös.

Citat:
I skadeståndslagen sägs att man ska kunna få en ersättning som motsvarar att händelsen aldrig inträffat hos individen. dessutom kan man få för öcergående psykiskt lidande, sk sveda och värk. men det här känner du säkert till, så varför trollar du här när du har kunskap om min fråga? Skulle man tänka ekonomiskt rakt av på sakvärden så skulle veterinärer inte göra annat än avliva djur som var av mindre art än häst och nötkreatur. lyckligtvis så ser man "liv" och inte "ekonomiskt värde" i djur.

Svenska 4 much?
För veterinärer får betalt för att vårda djur, de gör det alltså för att de får betalt, du betalar veterinären för att du gilla vovven, domstolen och sin sida tar ingen hänsyn till affektionsvärde. Men ja, skadeståndsrätten är reparativ. Sveda och värk när din egendom drabbats av skada? Skulle nog inte tro det, det gäller pesonskada, hur mycket du än önskar det så är inte Fido en person utan egendom.

Citat:
Så, jag frågar igen och håller tummarna på ett bättre svar istället för en massa svammel om att veterinärer är till för att ha livet av djur: vilka av mina parametrar kab jag begära skadestånd för? Kan jag begära att jordbruksverket betalar dom fyra besöken innan operationen exempelvis? Jag kan gå papper på att kirurgen ansåg att det från början kanske var en lite dålig bedömning att hunden skulle gå i skena. kan sånt påverka ev utbetalning av dessa inledande kostnader? Kan man begära ett belopp, presentera alla delbelopp och efter det få en lägre ersättning eftersom det fulla beloppet ej beviljas? Eller riskerar det att bli fullt avslag om jag kräver för mycket?

Rent ekonomiskt för veterinären vore det smart om han gjort ett misstag som är dyrare att återställa. Jag skrev aldrig att veterinärer bara ska avliva. Precis som att man ska backa över en skadad hund om man själv kört på den (nej det ska man INTE, trafikförsäkringen täcker veterinärkostnaderna då)

Det här handlar förmodligen inte om skadeståndsrätt heller för den delen eftersom det torde finnas en avtalsreglering om saken. När det nu är okänt torde åtminstone de tre onödiga besöken ersättas, av din text kan man dock omöjligen sluta sig till något med bestämdhet.

Citat:
Tack för dom bra svaren på förhand. jag vet att det här är barnkammarjuridik för er som sitter här så ni har naturligtvis mitt fulla förtroende då jag redan fått rätt och inte behöver kalla in juridiskt ombud.

Om du anstränger dig lite och skriver begripligt så blir det nog lättare att få ett svar.
Vilka kostnader anser du att du har drabbats av? Inte en massa trams om att du lidit psykiskt, utan faktiska kostnader i Kronor och ören.

En uppställning av kostnaderna i kronor och ören skickar du också till jordbruksverket, där kan du panga in de kostnader som du beräknas drabbas av också. Om du inte får full ersättning för dina kostnader så lär de ju meddela varför du inte får det.

Citat:
... skämtar till det om att ett djurs värde kan ses som det man betalar för djuret.
Det är ett djurs värde skadeståndsrättsligt.

Citat:
tackar. jag har en kompis som fick 300 i ersättning från en elkedja för det du just beskrev, därav tanken. kan jag pröva att få hela efterbehandlingen ändå, men att bara en del av det blir beviljat?

För att det är kostnader i samband med reklamation/avhjälpande i konsument-näringsidkar förhållande.
Senast redigerad av Knutte_Ninja 2011-12-08 kl. 06:19.
Citera
2011-12-08, 07:53
Medlem
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurhalsopersonal/distriktsveterinarerna/reklamation.4.7409fe2811f8e7990b88000818.html
där står det iaf svart på vitt att det är jortbruksverket som har det övergripande ansvaret och att det är dom som betalar ersättning för felbehandling. jordbruksverket har redan medgivit brister och sagt att dom kommer att betala ut skadestånd för veterinärens misstag, så min förvirrade värld beror i detta fall på att både kirurgen och chefen på veterinärstationen sagt samma sak till mig och nu även jordbruksverket. det verkar fungera på det sättet helt enkelt. distriktare är statligt anställda.
Jag skriver tror eftersom jag inte vet hur lagarna ska tolkas, det vet du säkert bättre än mig.
språket kan ha varit knackigt då klockan var... tidig ^^

Kostnaderna ja. det var det tredje besöket som orsakade olyckan, det fjärde konstaterades det för att sen behandlas så gott det gick och sen blev det operation. ska jag dra det kronologiskt så blir det:
Besök ett: konstaterande av brutet ben, bandagering av benet,
besök två: en röntgen, ny bandagering.
Besök tre: olycklig bandagring, ej röntgen.
Besök fyra: benet är snett, röntgen, konstaterande av frakturvikning och två otäcka trycksår.

Efter det blev det att resa drygt 30 mil och lägga in hunden. hon har genomgått två operationer och något mindre ingrepp för trampdynan. armbågen ska läka av sig själv.
hittills inlagd i 9 dagar, hon bör få komma hem i helgen.

Efterbehandlingen kommer vara lite mer komplicerad pga trycksåren, men i det stora hela blir det öppen läkning med en del sårskadearbete. ja, röntgen som vanligt, tätare i början. Troligt med en till två gånger den första veckan och sen en gång i veckan i fyra till sex veckor.
Jag känner ej till exakt efterbehandling, men då jag jobbar inom vården, bland annat inom akutsjulvård då har jag ett hum om hur det borde behandlas.

Det känns i magkänslan som att det kan bli svårt att få ersättning för kostnaderna innan olyckan, men samtidigt så känns det som en principsak att inte betala för den dåliga bandageringen, samt att dom borde stå för den eftersöljande behandlingen som goodwill eller liknande.

Jag vill ta min hund till en annan veterinär.på efterbehandling då stationen jag varit hos har vart inblandad i ett likadant fall tidigare som vi nu känner till. det känns inte tryggt att gå till flrsta stationen längre.
skrivfel beror på att jag skriver från mobiltangentbord på skärm. helt för små knappar för mina händer så att skriva.

Om det spelar någon roll när det kommer till kostnader så är det två dagars förlorad arbetsinkomst, ca 9000 för behandlingarna innan operationen, drygt 30.000 för operationerna och inläggningen, kanske 2000 för mediciner, varav en stor del av det antibiotika pga vävnadsskadorna samt ca 2000 kr per besök för efterbehandling. räkna på kanske 12.000 så blir det nog en bra fingervisning. Drygt 50.000 totalt. visst är det mycket pengar för ett djur men det känns självklart att lägga ut det på hunden. hon är helt för levnadsglad för att avlivas och vi är väldigt fästa vid henne. resekostnader med buss (billigaste färdmedlet) är 400 kr per resa.
Senast redigerad av Lovelorn 2011-12-08 kl. 07:59.
Citera
2013-12-28, 22:25
Medlem
En kvinna misshandlade min valp som jag sålde till henne jag åkte och hämtade valpen och åkte till djursjukhuset direkt där den blev opererad. 38.000 gick det på men försäkringen täckte ju det mesta men ca 10.000 har jag fått betala själv. jag såg direkt att det inte var riktigt gjort men jodå sa vetrinären. Efter 2 månader beställde jag nym tid då hon inte kunde stödja på benet. ytterligare 2000 kr gick och vetrinären säger att hon behöver opereras igen,MEN ska jag behöva stå för det om dom felat??har inte råd med mer pengar nu vad gör man
Citera
2013-12-29, 23:48
Medlem
CureMes avatar
Det är som med tandläkaren och liknande, du betalar inte för ett resultat, du betalar för tid och material/läkemedel. Även om det skiter sig.

Det ligger i sakens natur att det går dåligt ibland, betala får man göra i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in