2011-12-07, 13:31
Medlem
archeons avatar
Hej, jag hade tänkt o starta en tråd om denna märkliga öronsjukdom som beror på att örontrumpeten för det mesta är helt öppen istället för att vara stängd och bara öppnas vid gäspningar eller sväljningar. Man hör sig själv andas och ljudet är liksom förvrängt och väldigt högt. Låter ungefär som att någon blåser dig i örat. Lockproblem är mycket stort och man måste tryckutjämna för att göra förändra detta. Kan vara relaterat till käkspänningar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tuba_aperta
http://en.wikipedia.org/wiki/Patulous_Eustachian_tube

Detta är riktigt sjukt jobbigt att leva med, men finns sätt att bota detta. Jag har tuba aperta på mitt vänstra öra och hade det även i mina yngre år (12-13) fast då tog jag inte detta särskilt seriöst och hoppades på att det skulle försvinna, det gjorde det också, från när jag va 13-14 har det försvunnit, fram tills nu har det kommit tillbaka (19 år)

Jag vet att jag inte är ensam om detta och söker gärna tips eller råd för hur man kan bli av med det. Jag själv har märkt att det försvinner för sådär 45 min efter en måltid. Och kommer tillbaka när jag blir andfådd eller hungrig. Kan även påpeka att det har kommit tillbaka pga en plötslig viktminskning (gick ner 3 kg på några dagar pga depression, och då startades detta igen)

Vill inte heller genomgå en operation då jag vet att detta kan försvinna med tiden. (det gjorde det ju förut) och vi kan diskutera vad som hjälper eller hur man kan bli av med det helt.

Var inte blyga att komma med tips och råd!
Senast redigerad av archeon 2011-12-07 kl. 13:36.
Citera
2011-12-07, 14:27
Medlem
Vaktpasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archeon
Hej, jag hade tänkt o starta en tråd om denna märkliga öronsjukdom som beror på att örontrumpeten för det mesta är helt öppen istället för att vara stängd och bara öppnas vid gäspningar eller sväljningar. Man hör sig själv andas och ljudet är liksom förvrängt och väldigt högt. Låter ungefär som att någon blåser dig i örat. Lockproblem är mycket stort och man måste tryckutjämna för att göra förändra detta. Kan vara relaterat till käkspänningar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tuba_aperta
http://en.wikipedia.org/wiki/Patulous_Eustachian_tube

Detta är riktigt sjukt jobbigt att leva med, men finns sätt att bota detta. Jag har tuba aperta på mitt vänstra öra och hade det även i mina yngre år (12-13) fast då tog jag inte detta särskilt seriöst och hoppades på att det skulle försvinna, det gjorde det också, från när jag va 13-14 har det försvunnit, fram tills nu har det kommit tillbaka (19 år)

Jag vet att jag inte är ensam om detta och söker gärna tips eller råd för hur man kan bli av med det. Jag själv har märkt att det försvinner för sådär 45 min efter en måltid. Och kommer tillbaka när jag blir andfådd eller hungrig. Kan även påpeka att det har kommit tillbaka pga en plötslig viktminskning (gick ner 3 kg på några dagar pga depression, och då startades detta igen)

Vill inte heller genomgå en operation då jag vet att detta kan försvinna med tiden. (det gjorde det ju förut) och vi kan diskutera vad som hjälper eller hur man kan bli av med det helt.

Var inte blyga att komma med tips och råd!

Kände inte till detta, men undrar om det är örontrumpeten jag kan kontrollera? Jag kan liksom "klicka" med nåt inne i öronen, skitsvårt att förklara men kanske är det örontrumpeten jag kan "styra" på detta sätt?
Citera
2011-12-07, 14:36
Medlem
archeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaktpass
Kände inte till detta, men undrar om det är örontrumpeten jag kan kontrollera? Jag kan liksom "klicka" med nåt inne i öronen, skitsvårt att förklara men kanske är det örontrumpeten jag kan "styra" på detta sätt?

Det du gör när du klickar är att tryckutjämna, det är inte trumpeten utan snarare trumhinnan tror jag
Citera
2012-03-15, 13:33
Medlem
Även om denna tråden är old, så bumpar jag den lite =)

Jag tror jag har fått detta också.. Jag hör mig själv andas i örat emellanåt, och hör mig prata alltid typ.

Finns det inget som hjälper mot detta? Tryckutjämnar ofta men ja, de går ju tillbaka efter nån minut.
Citera
2012-03-15, 20:33
Medlem
archeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkburk92

Jag tror jag har fått detta också.. Jag hör mig själv andas i örat emellanåt, och hör mig prata alltid typ.

Finns det inget som hjälper mot detta? Tryckutjämnar ofta men ja, de går ju tillbaka efter nån minut.

Som du beskriver detta så låter det som Tuba aperta ja, hör du dig själv på ett märkligt och obehagligt sätt? Det kallas för autofoni.

De bästa tipsen är att dricka mycket vatten och ligga ner.
Senast redigerad av archeon 2012-03-15 kl. 20:35.
Citera
2012-03-15, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av archeon
Som du beskriver detta så låter det som Tuba aperta ja, hör du dig själv på ett märkligt och obehagligt sätt? Det kallas för autofoni.

De bästa tipsen är att dricka mycket vatten och ligga ner.

Ja precis, hör mig själv :O

Ska testa det!
Citera
2012-03-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkburk92

testa att tryckutjämna "åt andra hållet" dvs sug in luften genom näsan istället för att trycka ut den.
Du hör då hur du själv stänger örontrumpeterna.
Detta är det absolut enda som funkat för mig...
De håller sig stängda allt från 10 sekunder till en halvtimma på mig vilket är bättre än inget.
Har själv haft åkomman sedan hösten 2009,men fick inte diagnosen förrän sommaren 2011 då jag hade turen att äntligen träffa en doktor som fattade vad detta handlade om.
Hade från 2009-2011 träffat runt 6 läkare inom öron/näsa/hals och ingen gav mig rätt diagnos.
De flesta med denna åkomma har perfekt hörsel vid testning och trumhinnorna ser oftast även de ut som de ska så inte enkelt för oss att få en diagnos tyvärr....
Citera
2012-12-19, 15:46
Medlem
MistyMyys avatar
Jag har också tuba aperta! Otroligt jobbigt...
Det susar i örat och jag hör mina egna hjärtslag i örat och örat känns som om det är fyllt av bomull. Att tryckutjämna hjälper för stunden men så fort jag släpper kommer detta tillbaka. Det är särskilt jobbigt när det är tyst omkring mig och jag försöker koncentrera mig, läsa en bok tex. Att ha en öronpropp i örat kan hjälpa lite grann.
Citera
2013-01-08, 23:42
Medlem
archeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MistyMyy
Jag har också tuba aperta! Otroligt jobbigt...
Det susar i örat och jag hör mina egna hjärtslag i örat och örat känns som om det är fyllt av bomull. Att tryckutjämna hjälper för stunden men så fort jag släpper kommer detta tillbaka. Det är särskilt jobbigt när det är tyst omkring mig och jag försöker koncentrera mig, läsa en bok tex. Att ha en öronpropp i örat kan hjälpa lite grann.

Är du säker på att det är TA? Man brukar först höra sin egna andning, att höra hjärt eller pulsslag kommer senare eller samtidigt, om jag inte har fel. Hjälper det för dig att ligga ner ?
Citera
2016-05-03, 00:51
Medlem
Öppetstående örontrumpet är riktigt jobbigt att leva med. Som tur är kommer det och går och är under långa perioder uthärdligt. Vissa dagar är värre än andra. Har märkt att det förvärras vid olika svaghetstillstånd. Det hjälper att ligga ner samt att äta något. För mig är det så att dagarna är värre än kvällarna. På senare tid har jag kommit underfund med att jag får värre besvär under pollensäsongen. Har testat med rör inopererade i örat. Besvären höll sig borta ca 2 veckor men kom sedan tillbaka. Det var alltså för mig ingen fungerande metod. Luften passerade genom örontrumpeten, så när jag andades ut kände jag hur varm luft kom ut genom örat. Men den jobbiga burkkänslan och bruset fanns kvar. Jag opererade bort halsmandlarna i hopp om att det skulle bli bättre, men det blev precis tvärtom. Tyvärr har min dotter ärvt dessa besvär - om än inte lika besvärligt som för mig.
Citera
2016-05-03, 12:48
Medlem
handipackads avatar
Hade mycket problem med detta i ca 2 år efter en viktnedgång. Jag minns att problemen var som lindrigast på morgonen. Värst tyckte jag det var dom gånger som pulsen steg för då började jag höra pulsen i öronen och inte bara andetag (man kan ju hålla andan för att tillfälligt höra bättre, men pulsen kan man ju inte göra så mycket åt). Den enda lindring jag fann var faktiskt akupunktur, av någon anledning. Hade fått testa alla möjliga preparat, så till slut blev jag skickad till en sjukgymnast som satte nålar lite överallt (främst nacke och ansikte, om jag minns rätt). Efter akupunkturen hade jag inte lock för öronen resten av dagen, men problemen kom tillbaka dagen efter så fort pulsen steg.

Det som "botade" mig var att gå upp i vikt igen. Har märkt att jag får tillbaka problemen dom perioder jag går på diet, och främst då i samband med att puls och blodtryck stiger.
Citera
2016-05-07, 19:28
Medlem
Akupunktur är tydligen inte någon metod som leder till varaktig lättnad. Detta med vikten är tydligen en faktor som är av betydelse. Jag har också varit hos olika läkare och jag fick i min ungdom rådet att gå upp i vikt. "Bädda in örontrumpeten i fett" sade läkaren till mig. Men det var lättare sagt än gjort. Var väldigt smal och kunde inte öka i vikt. Däremot lade jag på mig lite i 40-årsåldern och fick därmed också mindre öronbesvär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in