2011-12-07, 11:12
Medlem
Något som jag alltid undrat över är att ifall man äter en klyfta rå vitlök så är det inte så jättestarkt, men dricker man inte vatten och sen häller i sig iskall cola eller öl så hettar det till rejält på tungan.

Men frågan är varför, vet att det kan bli starkt på samma sätt med chili osv men inte en så pass stark ökning som med vitlök, Reagerar vitlök på något speciellt sett med kolsyra? någon som vet?
Citera
2011-12-07, 11:24
Medlem
antiadmins avatar
Det har jag också tänkt på! Men inte tänkt på att fråga någon
Citera
2011-12-07, 12:40
Medlem
Tuvtramps avatar
Vet inte hur vitlök reagerar med kolsyra men ät en klyfta till så ska du se det hettar till utan och om inte så gör det så när man kommer till klyfta 3-4 iaf (lite beroende på hur bra ös det är i vitlöken i sig) till slut brinner det som eld i munnen.
Citera
2011-12-07, 13:00
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Vet inte hur vitlök reagerar med kolsyra men ät en klyfta till så ska du se det hettar till utan och om inte så gör det så när man kommer till klyfta 3-4 iaf (lite beroende på hur bra ös det är i vitlöken i sig) till slut brinner det som eld i munnen.
Jag tror inte heller att kolsyra reagerar med vitlök, utan jag tror effekten beror på att kolsyran gör slemhinnan i munnen mer känslig. På samma sätt som ett njutningsfullt litet förspel i ett hett bad kan involvera att man häller kolsyrat bordsvatten (eller skumpa om man har råd), över varandras bröst och kön just därför att det ökar känsligheten.
Citera
2011-12-07, 14:00
Medlem
Intressant fundering, måste helt klart ut och köpa vitlök Har du provat vispa/skaka colan så kolsyran försvinner? För att säkerställa att det verkligen är kolsyran som förstärker hettan och inte något annat? Ytterligare en fundering, blir det samma reaktion med kokade/marinerade vitlökar? Om inte bör det väll vara oljan i vitlöken som reagerar med kolsyran. Den kokas ju ur under kokning.
Citera
2011-12-07, 14:42
Medlem
rayraviolis avatar
Har aldrig tänkt på detta. Ger kolsyrat mineralvatten samma effekt? Om inte kanske det har att göra med sockret. Läge för ett empiriskt test helt enkelt.
Citera
2011-12-07, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Har aldrig tänkt på detta. Ger kolsyrat mineralvatten samma effekt? Om inte kanske det har att göra med sockret. Läge för ett empiriskt test helt enkelt.

Har inte testat med mineral vatten.

Angående andra frågor: Nej, det blir inte den effekten med kokta eller marinerade vitlöksklyftor och har tyvärr inte testat med avslagen läsk för att se om det blir skillnad.
Citera
2011-12-15, 16:25
Medlem
Jag skulle kunna tänkta mig att det beror på att allicinet som uppstår när du tuggar vitlöken triggar jonkanalen TRPV1 vilken förmedlar en smärtkänsla. TRPV1 reagerar på H+, vilket borde göra den extra känslig för just cola med sitt låga pH. Du lär antagligen få en mycket mildare upplevelse av ett kolsyrat vatten än just från colan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in