2011-12-09, 17:43
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man vet ändå inte. Dessutom: Trådar som den om Mediavärldens artikel borde ligga i Media och journalistik, för så fort sakfrågan börjar diskuteras och diskussionen rör sig om vad som sagt så låses tråden, med hänvisning till att den inte längre handlar om det den bör handla om. Ändå är diskussionen intressant och bör få fortsätta. Det är supertrist att delta i trådar som man vet kommer att låsas.

https://www.flashback.org/t1734999

Instämmer i detta, och försökte genom PM få till stånd just en sådan flytt av den tråden strax efter att den låstes. Något svar på PM:et gavs inte, men Ånkel Gunnars vanliga magsura uppstötning här i tråden är ju ett slags svar. Måste vara jobbigt att i princip varje jävla dag vara så grinig och grälsjuk som Ånkel. Att tråden, med en överlag hög diskussionsnivå och av stor relevans för temat "Flashback i media", eftersom ständiga referenser till och analyser av Bjurwalds och andras utsagor om Flashback gjordes, låstes i stället för att flyttas är att betrakta som ett diskussionssabotage av en rigid paragrafryttare som inte agerat i forumets intresse.
Citera
2011-12-10, 16:14
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Fast vad du tycker är supertrist har på inget som helst sätt någon inverkan på hur modereringen ska skötas. Finns det ett väl avgränsat ämne som ett specifikt forum tillåter och en tråd ursprungligen handlar om det så är det bara fel att flytta hela alltet bara för att andra i tråden inte kan hålla sig till ämnet - TS har trots allt gjort allt rätt. Hade så skett så hade det varit mycket enkelt att skilja de båda diskussionerna åt och låta just pratet om att Flashback nämnts i media ligga kvar istället för att som nu ha en tråd på 240 inlägg där den absoluta merparten är direkt OT.

Men hur gör man egentligen avgränsningar mellan relevant "prat om att Flashback nämnts i media" och reaktioner av olika slag på innehållet i artikeln/nyhetsinslaget eller vad det nu kan vara? Det brukar ju trots allt tillåtas att göra invändningar mot eller hålla med om den bild av Flashback som förmedlas. Finns det sedan både de som håller med och de som invänder är ju debatten naturligt i gång, och är det en debatt som förutsätter ett faktaunderlag dras naturligtvis också det in.

Strängt taget borde väl delforumet Flashback i media bara tillåta själva det första inlägg där mediaförekomsten rapporteras. Vad mer finns att säga utan att gå in på innehållet än meningslösheter typ "Vad bra att DN nämner Flashback"? Kanske skulle man nöja sig med förstainlägget och därefter ett moderatormeddelande som hänvisar till lämpligt delforum för vidare diskussion (eller lämplig tråd om det redan finns)?

Ett rent pragmatiskt skäl för att tillåta längre diskussioner i delforumet Flashback i media är att journalister verkar hålla koll på det. Det borde vara av intresse för Flashback att journalisterna ser reaktionerna på sina artiklar.
Citera
2011-12-12, 14:23
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Strängt taget borde väl delforumet Flashback i media bara tillåta själva det första inlägg där mediaförekomsten rapporteras. Vad mer finns att säga utan att gå in på innehållet än meningslösheter typ "Vad bra att DN nämner Flashback"? Kanske skulle man nöja sig med förstainlägget och därefter ett moderatormeddelande som hänvisar till lämpligt delforum för vidare diskussion (eller lämplig tråd om det redan finns)?
Jag har själv ställt den frågan vid mer än ett tillfälle och tyvärr aldrig fått något riktigt bra svar. Att FiM och M&J har en rejäl överlappning där egentligen allt som postas i FiM platsar under M&J gör att hanteringen blir lite problematisk när det enda som gör att en tråd ska ligga under FiM är det faktum att Flashback nämns. Så fort diskussionen lämnar det konstaterandet borde hela ämnet egentligen brytas ut och flyttas, men då blir det ganska så märkliga trådar.
Citera
2011-12-12, 15:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Fast vad du tycker är supertrist har på inget som helst sätt någon inverkan på hur modereringen ska skötas. Finns det ett väl avgränsat ämne som ett specifikt forum tillåter och en tråd ursprungligen handlar om det så är det bara fel att flytta hela alltet bara för att andra i tråden inte kan hålla sig till ämnet - TS har trots allt gjort allt rätt. Hade så skett så hade det varit mycket enkelt att skilja de båda diskussionerna åt och låta just pratet om att Flashback nämnts i media ligga kvar istället för att som nu ha en tråd på 240 inlägg där den absoluta merparten är direkt OT.

Istället för att gnälla om att du inte får prata i de trådar du vill är det väl ofantligt mycket mer konstruktivt ifall du själv startar en ny tråd i det forum där diskussionen faktiskt hör hemma - du är ju uppenbarligen tidigt medveten om att du pratar om saker som inte har i det specifika forumet att göra och har själv problem att hålla dig till ämnet.

Vi har inte riktigt samma idé om vad ämnet är i så fall. Jag anser att det är naturligt att vilja diskutera om den kritik som framförs i artikeln som diskuteras är riktig eller om kriken mot Flashback från Lisa Bjurwalds och Terje Hellesös är riktig. Det är en naturlig del av debatten kring uppmärksamheten som priset väckt. Som moderator, delvis ansvarig i förlängningen och mycket intresserad av metafrågor kring Flashbacks roll i samhällsdebatten vill jag gärna diskutera min syn på Flashbacks etiska, "publicistiska" och moraliska roll när den frågan hamnar i fokus genom att forumet omskrivs i gammelmedia.

Ni har en väldigt snäv syn på vad som skall diskuteras i Flashback i Media. Kanhända är detta riktigt, men då är det kanske bättre att man diskuterar sakinnehållet i Media och journalistik? Det syns vara så att riktlinjerna i FiM är att det mest skall uppmärksammas att artikeln publicerats och inte mycket mer? Men eftersom Flashback nämns startas alltid diskussionen av någon i FiM där frågor jag vill diskutera inte får plats av formskäl.

Problemet uppstår då om trådar med exakt samma utgångspunkt men med andra förtecken stängs med hänvisning till att det redan finns en tråd, den i Flashback i Media.
Citera
2011-12-12, 16:26
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ni har en väldigt snäv syn på vad som skall diskuteras i Flashback i Media. Kanhända är detta riktigt
Det är korrekt uppfattat.
Citat:
men då är det kanske bättre att man diskuterar sakinnehållet i Media och journalistik?
Tråden har sedan ett par dagar varit flyttad till just M&J.
Citat:
Det syns vara så att riktlinjerna i FiM är att det mest skall uppmärksammas att artikeln publicerats och inte mycket mer? Men eftersom Flashback nämns startas alltid diskussionen av någon i FiM där frågor jag vill diskutera inte får plats av formskäl.

Problemet uppstår då om trådar med exakt samma utgångspunkt men med andra förtecken stängs med hänvisning till att det redan finns en tråd, den i Flashback i Media.
Är du missnöjd med specifika moderatorsåtgärder så är mitt råd att ta det direkt i PM med berörd moderator. Får du en tråd låst av vad du anser vara felaktiga skäl och du fått klargjort att ämnet inte ska diskuteras under FiM så tror jag inte att moderatorerna i M&J är främmande för att låsa upp din tråd på nytt.
Citera
2011-12-13, 16:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det är korrekt uppfattat.Tråden har sedan ett par dagar varit flyttad till just M&J.Är du missnöjd med specifika moderatorsåtgärder så är mitt råd att ta det direkt i PM med berörd moderator. Får du en tråd låst av vad du anser vara felaktiga skäl och du fått klargjort att ämnet inte ska diskuteras under FiM så tror jag inte att moderatorerna i M&J är främmande för att låsa upp din tråd på nytt.

Men det är inte min tråd. Det finns en tråd,med intressanta inlägg i, som jag önskar replikera på. Att då starta en egen tråd, där jag skall ange ämne för diskussionen är inte samma sak. Jag önskar diskutera saken med andra intresserade och de finns i befintlig tråd. Jag kan inte sitta och diskutera med mig själv i min rättplacerade egna tråd i ett par dagar till dess alla andra hittat dit. Då är ämnet inte längre aktuellt och speciellt kommenteringsvärt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in