2011-12-07, 01:15
Medlem
Virusezs avatar
Halloj Flashbackers!

Har haft en sak på huvudet ett bra tag, pengar.
Jag är 21 år och pluggar upp mina betyg ett bra tag framöver (har jobbat sedan jag gick ut gymnasiet).
Bor hemma fortfarande och trivs bra med det (skulle villja betala för mig hemma dock)

Jag lever nu enbart på CSN (dv.s 2700:-) så det blir inte många kronor över efter gymkort, teleräkning och folktandvården. Vill absolut inte ta några studielån för att kunna slippa att oroa mig för pengar varje månad.
Jag var en hårsmån ifrån att kunna få det "högre bidraget" från CSN som ligger på ca. 6000:-/mån, men missade att vara inskriven i Arbetsförmedlingens arbetsgaranti i 90 dar (var inskriven i 60 dagar+).

Nu undrar jag, kan jag som 21 årig student få tex någon form av extra-bidrag eller liknande? vem kan jag kontakta för att få tala med någon om detta? (har en helt värdelös syo och min kommun är väll inte så värst hjälpsamma när det gäller 21 åringar som inte gått ut gymnasiet.)

Till den andra frågan.
Om det inte skulle finnas möjlighet att "få" mer pengar, på villket sett skulle ni fixa er ekonomi?
Jag har ingen speciell tid att varken söka "kvällsjobb" eller någon större lust att jobba då jag kör hårt på med mina studier (dyslexi osv gör det ju lite kämpigt.)
Nu har även min dator lagt av fullständigt och har fått en del oväntade utgifter, what to do? Behöver datorn till skolan varje dag egentligen..
Vill försöka hålla mig ifrån att "sälja".

Beklagar den dåliga stavningen och jag förstår dem som tänker "men fy fan villken gnällspik!", så är dock inte fallet.

Tacksam För Svar! / Virusez
Citera
2011-12-07, 01:40
Medlem
krommees avatar
Jag hade 32 000 på kontot tills idag, då försvann 27 000
Citera
2011-12-07, 01:43
Medlem
Virusezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Jag hade 32 000 på kontot tills idag, då försvann 27 000

såg din post nu; beklagar sorgen.. hahah, läste även dina andra trådar.
Hur smart är man om man nu har 32 lök på kontot när man har kronis i nacken?, pucko..
Senast redigerad av Virusez 2011-12-07 kl. 01:50.
Citera
2011-12-07, 01:50
Medlem
Grazpops avatar
Börja jobba som domare inom nån idrott typ pingis, innebandy, fotboll. alltså döma små kids som lär sig spela. du rör på dig lite och knyter kontakter och får 200-300 per tillfälle go inkomst om man pluggar
Citera
2011-12-07, 01:54
Medlem
Virusezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grazpop
Börja jobba som domare inom nån idrott typ pingis, innebandy, fotboll. alltså döma små kids som lär sig spela. du rör på dig lite och knyter kontakter och får 200-300 per tillfälle go inkomst om man pluggar

Tackar för det första seriösa svaret!
Kruxet här är ju att jag knappt kan dömma en sten-sax-påse turnering utan o göra fel..
Det med kontakter osv har jag, har riktigt bra jobbmöjligheter/kontakter faktist.
Jobbade bl.a heltid innan jag nu började studera 100% (ej komvux)
Citera
2011-12-07, 02:02
Medlem
Grazpops avatar
Sök deltids jobb i nån affär då?
Citera
2011-12-07, 02:05
Medlem
Virusezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grazpop
Sök deltids jobb i nån affär då?

Bro.. läs va jag skrivit istället..

(Kan inte jobba då jag inte har tiden till det, lägger all tid jag har på plugget, och det är redan det kämpigt med dysleksi, brist på rutin och bortglömd grund-kunskap! haha)
Citera
2011-12-07, 02:35
Medlem
philipabcqs avatar
Sälj knark.
Citera
2011-12-07, 02:50
Medlem
Imoyess avatar
Sluta gå till tandläkaren
Citera
2011-12-07, 02:52
Medlem
socialen kan säkert ge dig lite pengar så du kommer upp i riksnormen
Citera
2011-12-07, 03:21
Medlem
lynch4lifes avatar
Ta studielånet. Flytta hemifrån. Bli en man. Nu vill du alltså ha MER bidrag för att sitta hemma hos mamma och plugga? Det finns de som måste betala hyra hemma när de fyller 18, du är 21. Att vägra lånet i en sådan situation är befängt - klart som fan du ska betala lite hemma. Sparade du INGA pengar från när du jobbade? Du visste ju att du bara skulle ha 2700/mån.

Antingen nöjer du dig med bidraget tills vidare och ser till att skaffa ett heltidsjobb i sommar och sparar en massa pengar till nästa läsår (tyvärr inte jättelätt att få sommarjobb - hårda tider), eller så börjar du extraknäcka på något sätt. Antingen något som tar någon enstaka timme varje dag (tidningsutdelning i området?) eller typ 8 timmar i rad på söndagar em/kväll så får du lite OB. Eller pluggar du alltid hela söndagen? Man behöver inte lägga ner hela livet på extrajobb. Några timmar i veckan orkar du kanske med?
Citera
2011-12-07, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virusez
Jag var en hårsmån ifrån att kunna få det "högre bidraget" från CSN som ligger på ca. 6000:-/mån, men missade att vara inskriven i Arbetsförmedlingens arbetsgaranti i 90 dar (var inskriven i 60 dagar+).

Vad är detta för bidrag du talar om?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in