• 1
  • 2
2011-12-07, 03:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anders_judge
Vilka personer och anledningar skulle du kunna tänka dig som förmildrande? Ifall du skulle få hjärnblödning och sedan bli rabiat anti-rasist som motarbetar den nationella rörelsen?
Om jag gjort något som inneburit att jag förtjänat det. Att jag våldtagit någon eller att jag tidigare dödat någon av min mördares vänner eller familj exempelvis.
Eller precis som du säger att jag skulle få en hjärnblödning och börja motarbeta de vita folken
Det finns säkert fler "förmildrande omständigheter" om man tänker efter en stund.
Citera
2011-12-07, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Om du fick rätten att i ditt testamente kräva dödstraff för din mördare?
Det skulle ju kunna bli en kedjereaktion där den som blir mördad via dödsstraffet får kräva att mördaren mördas, som i sin tur, via sitt testamente, får kräva att någon dödar den som utförde det straffet. Och vem är det som blir tvingad att mörda människor egentligen? Nej tack. Jag gissar att dödstraff skulle kunna trigga igång en massa hat och hämndmord också, det vore väl inte så bra?
Citera
2011-12-07, 15:56
Medlem
blowns avatar
Dödsstraff ska vi absolut ha, men det ska inte avgöras via ett testamente, eller utav någon som hyser personligt agg mot gärningsmannen.
Citera
2011-12-09, 12:44
Medlem
Offsures avatar
PI -> Filosofi
/mod
Citera
2011-12-11, 14:40
Bannlyst
Det blir svårt att bevisa om någon ger dej cancer eller annan dödlig sjukdom.
Men när det är staten som avrättar på det sättet som beskrivs ovan och bevis är tydliga, så varför inte.

Problem uppstår om det skulle vara frågan om ett dråp, säg att någon berusad kastar ut en ökflaska genom fönstret som träffar dej i huvudet och du avlifer.

Är systembolaget och staten då medhjälpare till dråpet?
Citera
2011-12-11, 15:14
Medlem
hypnotichorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Det blir svårt att bevisa om någon ger dej cancer eller annan dödlig sjukdom.
Men när det är staten som avrättar på det sättet som beskrivs ovan och bevis är tydliga, så varför inte.

Problem uppstår om det skulle vara frågan om ett dråp, säg att någon berusad kastar ut en ökflaska genom fönstret som träffar dej i huvudet och du avlifer.

Är systembolaget och staten då medhjälpare till dråpet?

Smittar cancer? dessutom handlar ju frågeställningen om mord och inte vid dråp.

Personligen är jag emot dödstraff då dagens domstolar där man ofta väger vittnesuppgifter starkt knappast är hundraprocentiga, vill inte leva i ett samhälle där risken finns att man blir oskyldigt mördad so-to-speak.

Kram
Citera
2012-01-02, 19:44
Medlem
kiittys avatar
jag skulle låta min familj avgöra om och i så fall med vad den som stod ansvarig för min död skulle straffas. åtminstone om jag dog yngre än sjuttio år gammal och liksom skulle haft flera år kvar att leva. dock skulle de få avgöra inom rimliga gränser, skulle de t.ex vilja ha ihjäl honom så hade de inte behövt skära av honom kuken innan han dog i tortyrsyfte, det känns enbart makabert. men som sagt, i rimliga gränser får mina anhöriga bestämma mördarens straff.
Citera
2012-01-03, 18:41
Medlem
AchtungPanthers avatar
Skulle utan tvekan införa det i mitt testamente. Öga för öga, tand för tand.
Mina närmaste skulle mer än gärna få spåra upp den saten som släckt mitt liv och släcka dennes.
Men ur ett moraliskt perspektiv kanske det ej vore helt korrekt, då de knappast kommer få reda på den verkliga anledningen bakom min död. Det känns som att jag lika gärna kunnat gjort mig förtjänt av att bli mördad och då borde således inte den som mördade mig förtjäna att gå samma öde till mötes.
Citera
2012-02-23, 01:53
Medlem
Det finns så många faktorer som spelar roll i denna fråga.

Om mördaren mördade för mördandets skull, avrätta han, men om det var en olycka och personen i fråga aldrig skulle mörda igen så tycker jag att mina närmaste ska få bestämma straffet, det är ju de som blir de lidande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in