2012-07-01, 23:03
  #25
Medlem
God kväll mina kära vänner!

Hämtade vårt nya slutsteg förra veckan till vår låda men det visade sig att det inte alls var där problemet satt.. Vi lyckades lösa problemet igenom att reset:a stereon och sen funkade allt igen. Detta gjorde att vi hade ett extra slutsteg (blev ett Crunch igen då dem är riktigt grymma) liggandes så då gjorde vi ett litet inpuls köp utav 2 st 12tumms basar. Vi ska alltså börja på låda nummer 2 och sedan köra dem två lådorna ihopkopplade för att kunna köra endast diskant med lite bas på 6x9;orna och bara bas på baslådan.

Kommer med andra ord bli ett jävla drag

Det nya bygget kommer att börja ta fart på tisdag denna veckan och kommer att vara klart förhoppningsvis på ons/tors om allt går enligt planen. Kommer att skicka upp bilder på alla delar och byggbilder under byggprocessen. Kommer även att lägga upp en liten filmsnutt när allt är klart och spelar, eller ja färgen kanske inte kommer att ligga på men det kan ju kvitta.

Två enkla bilder på hur den kommer att se hittar ni här under.

http://i47.tinypic.com/9apx04.gif

http://i48.tinypic.com/2587b89.gif

Ps. Vill se lite filmer på allas skapelser så vi kan köra en liten intärn battle här på fb vems låda som spelar bäst/renast

Mvh Lillsmet
Citera
2012-07-03, 19:00
  #26
Medlem
Opppes avatar
Hej!

Jag har en liten fråga om lepai ta2020+, Jag har köpt en och testar den med två olika högtalare ett par 6x9or och ett par 5,25or och båda är koaxialhögtalare. När jag kopplar förstärkaren till 6x9 oj höjer så går säkringen igång när jag vridit upp till halva av maxvolymen. Men när jag kopllar in 5,25 så går det att typ köra max utan att säkringen går och 5,25 låter liksom mer än 6x9orna då. Även fast 6x9 har högra känslighet.

Så varför går säkringen tidigare på 6x9orna än 5,25orna? och varför kan man höja mer på 5,25orna än 6x9? Känns ju som att förstärkaren borde skicka ut lika mycket el till båda?
Citera
2012-07-03, 20:41
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opppe
Hej!

Jag har en liten fråga om lepai ta2020+, Jag har köpt en och testar den med två olika högtalare ett par 6x9or och ett par 5,25or och båda är koaxialhögtalare. När jag kopplar förstärkaren till 6x9 oj höjer så går säkringen igång när jag vridit upp till halva av maxvolymen. Men när jag kopllar in 5,25 så går det att typ köra max utan att säkringen går och 5,25 låter liksom mer än 6x9orna då. Även fast 6x9 har högra känslighet.

Så varför går säkringen tidigare på 6x9orna än 5,25orna? och varför kan man höja mer på 5,25orna än 6x9? Känns ju som att förstärkaren borde skicka ut lika mycket el till båda?

Beror väl på att det är mer att flytta på i en 6x9:a än en 5,25:a. Vet inte riktigt hur en lapai fungerar men om det går att skruva ner basen så kommer du kunna spela betydligt högre.

MvH Lillsmet
Citera
2012-07-03, 23:18
  #28
Medlem
Opppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillsmet
Beror väl på att det är mer att flytta på i en 6x9:a än en 5,25:a. Vet inte riktigt hur en lapai fungerar men om det går att skruva ner basen så kommer du kunna spela betydligt högre.

MvH Lillsmet

Okej, det går inte att lösa detta på något sätt? Tips på en bättre ta2020 förstärkare? elelr annan 12v förstärkare än Lepai ta2020+?
Citera
2012-07-05, 20:34
  #29
Medlem
Snurrs avatar
Hej på er!

Jag har lite frågetecken angående mitt bygge som jag hoppas att någon lite mer kunnig kan reda ut.

Bakgrund: Jag byggde en "Boom Box" för ca 3 år sedan och nu vill jag bygga om den pga att den i nuläge är otymplig, tung, dåligt konstruerad och verkar ge dålig batteritid (det sista kan vara jag som laddar den helt fel, vad vet jag?)

Den är i nuläge konstruerad på detta vis:

4 separata lådor.

låda 1 och 2 innehåller varsin Magnat AD 250 10" Bas och DLS 426 6,5" högtalare samt ett filter för DLS'en.

låda 3 innehåller en bilstereo av märket Kenwood och ett stort slutsteg "Magnat Edition Four"

låda 4 innehåller 2 st fritidsbatterier på 12 volt / 105 AP från biltema, några säkringar, 3st 12v uttag samt en laddare för batterierna.

Lådorna var färdiga lådor vi fick gratis som vi monterade allt i. det skallrar som satan!


Vad jag hade tänkt göra:

Montera ihop innehållet från lådorna 1,2 och 3 till en låda och på så vis spara på utrymme och plats. Eventuellt ta bort en av 10" basarna om ni tycker det är overkill och kanske byta ut slutsteget mot något mindre om ni kan rekommendera det? Jag vet hur jag ska koppla allting men jag vet inte hur jag ska räkna ut volymen på lådan samt om jag behöver basreflexer och isolering.
jag vill även montera lite lysen på lådans "framsida" och på insidan så jag ser vad jag håller på med i mörkret.

I låda 4 (som jag funderar på att ha kvar som den är) är jag sugen på att montera in en solcellsladdare (från biltema) Frågan är då om jag ens behöver 2 batterier?


Så en sammanfattning av mina frågor:

* kommer 2st 10" basar att vara overkill? räcker en kanske?

* Finns det mindre, billiga slutsteg som funkar till så här stora byggen?

* När jag ska bygga lådan, ska jag då räkna ihop volymen för alla högtalare och sätta dem i samma kammare eller ska jag bygga separata kammare åt alla högtalare?

* Behöver jag ha basreflexhål och behöver jag i så fall ha en för varje bas om jag beslutar mig för att ha båda?

* När jag räknar ut volym, ska jag då räkna med att spelare, slutsteg och filter tar upp egen volym och med det i åtanke kanske göra lådan lite större?

* Måste jag isolera? I så fall, kan ni tipsa om material/ställe att köpa det på?

* Kan man ha 2 st laddare kopplade till batterierna eller måste jag ha en brytare så jag växlar mellan solcell eller vanligt 230v uttag?

* Då jag tänkt ha solceller, räcker det med 1 batteri tror ni?

Länkar:

Bas, Magnat AD 250 (Vill ha volym på 62 Liter som jag fattar det, se dokument)
http://www.magnat.de/fileadmin/user_upload/Produkte/128250_Datenblatt_EN.pdf?PHPSESSID=88d781a32b2dfc8 256272c1cf8a2d5e9

Högtalare, DLS 426 (vill ha volym på 10-15 liter)
http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_95

Slutsteg, Magnat Edition Four
http://www.docent-decibel.se/store/bilstereo/slutsteg/magnat-edition-four-limited/prod_292.html

Solceller:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Solcellspanel-31631/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Solcellspanel-31632/


Jag hoppas någon smart person kan svara på iaf några av mina frågor. tack
Citera
2012-07-05, 21:59
  #30
Medlem
Tjenare!

Bygget är faktiskt snart klart, bara lite färg, tätningar, spackel osv kvar. Innan någon nämner det, ja det är pringels burkar men dem funkar faktiskt bra Film kommer kanske senare ikväll!

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.3472696701694.2131314.1399445277&type=3

(pallade inte slänga ut dem på nätet... kommentarer som inte handlar om bygget behöver inte nämnas i denna tråd tack!)

MvH Lillsmet
Citera
2012-07-06, 04:07
  #31
Medlem
zapsliders avatar
Tjena! har också blivit sugen på att bygga en låda.

Budgeten är dock dålig efter diverse nyliga inköp.

Tror ni det här kan fungera?,

www.fynda.se/produkt/bas-10-tum-modell-wf-10014/3762/

2 st basar

www.fynda.se/produkt/diskant-ad-11602-t4-7025-192x115-mm-horn/148/

2 st diskanter

www.autohifi.se/?item_id=KD-X30

bilstereo

www.24.se/m/product/19852

12v 10ah batteri

övrigt, formplywood, kablar, ciggaretturtag, batteriladdare m.m

Totalt ca 2500 - 3000 sek


kunde inte sova
Citera
2012-07-07, 17:46
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapslider
Tjena! har också blivit sugen på att bygga en låda.

Budgeten är dock dålig efter diverse nyliga inköp.

Tror ni det här kan fungera?,

www.fynda.se/produkt/bas-10-tum-modell-wf-10014/3762/

2 st basar

www.fynda.se/produkt/diskant-ad-11602-t4-7025-192x115-mm-horn/148/

2 st diskanter

www.autohifi.se/?item_id=KD-X30

bilstereo

www.24.se/m/product/19852

12v 10ah batteri

övrigt, formplywood, kablar, ciggaretturtag, batteriladdare m.m

Totalt ca 2500 - 3000 sek


kunde inte sova

hmm, inte den bästa setup:en då ditt batteri kommer att tömmas duktigt fort. Att driva allt med stereon funkar men du kommer inte direkt få något bra eller högt ljud tyvärr :/

Jag skulle satsa på att driva dem något steg och något större batteri så skulle de nog funka.

http://i48.tinypic.com/2vam4vo.jpg Då vart båda lådorna ihopkopplade och allt funkar förutom batteriet som vi måste lämna in och få nytt av...
__________________
Senast redigerad av Lillsmet 2012-07-07 kl. 17:50.
Citera
2012-07-07, 20:42
  #33
Medlem
zapsliders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillsmet
hmm, inte den bästa setup:en då ditt batteri kommer att tömmas duktigt fort. Att driva allt med stereon funkar men du kommer inte direkt få något bra eller högt ljud tyvärr :/

Jag skulle satsa på att driva dem något steg och något större batteri så skulle de nog funka.

http://i48.tinypic.com/2vam4vo.jpg Då vart båda lådorna ihopkopplade och allt funkar förutom batteriet som vi måste lämna in och få nytt av...

Tack för påpekandet! Var lite slut i skallen när jag postade det där , såklart borde jag införskaffa ett 30ah batteri minst.

Ska skaffa ett slutsteg också
Citera
2012-07-11, 16:55
  #34
Medlem
Snurrs avatar
Nu har jag varit och fått svar på dom flesta av mina frågor hos en så kallad expert inom ämnet.

Han tyckte dock att det var idioti att ha slutsteg och bas i samma låda, då basen lätt kan förstöra slutsteget. Någon som varit med om detta? är det lugnt om han har ljudet i separata kammare?


en till fråga jag har är om batteriet kan skada utrustningen? Jag har iofs fritidsbatterier men jag vet inte om dom avger några ångor osv som kan skada slutsteg, spelare osv.


tack på förhand
Citera
2012-07-28, 01:52
  #35
Medlem
Håller på att bygga en egen stereo och har köpt in ett par 6x9 högtalare och en sony stereo men undrar om ni har nån ide på vad för slutsteg jag ska ha.

Högtalare: http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/hogtalare/bilhogtalare-6x9-tum/hertz-dcx6903/169244.4695/

det finns tre slutsteg som jag tycker verkar bra.

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/slutsteg/2-kanals-slutsteg/pioneer-gm-3500t/157597.4697/ (verkar vara slut överallt förutom umeå....)

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/slutsteg/2-kanals-slutsteg/hertz-he2/138047.4697/

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/slutsteg/4-kanals-slutsteg/andersson-caa20/169262.4698/
Citera
2012-07-31, 17:00
  #36
Medlem
Årets festivalbygge som förövrigt var med på både Metaltown 2012 och Emmabodafestivalen 2012.

Bygget drevs med hjälp utav 95Ah fritidsbatteri vilket resulterade i en batteritid på sisådär 5 timmar, tur att man hade med sig 2st

http://i47.tinypic.com/f9g8k.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in