Citat:
Ursprungligen postat av vargarna
Tjena. Jag funderar på att börja bygga en liknande som du har men vill helst inte betala mer än cirka 2000 kr. Då är det ganska uteslutet med att köpa en bas. Kan man känna "bastrycket" ändå?
Sedan ska jag nog bara köpa en bilstereo som driver lådan och vill helst inte lägga ut pengar på ett slutsteg. (Kanske köper de några månader efter jag byggt den)
Stereon jag tänkt köpa gav en uteffekt på 4*50W och då undrar jag om det går att "ändra" den på något sätt så man får 2*100 istället.
Dessa var högtalarna jag tänkt på:
http://www.brl.se/sv/artiklar/alpha6936.html 598kr
Stereon hade jag tänkt mig denna:
http://www.brl.se/sv/artiklar/digital-mediaspelare-mvh-1400ub.html 588kr
Skulle gärna vilja ha feeedback på om de är bra eller skit.
Sedan har jag läst lite om att ett vanligt bilbatteri inte ska vara bra till det här. Undrar om de stämmer och vad man ska välja för något då.
Till sist skulle jag vilja ha förslag på vad som mer behövs innan man kan montera ihop den.
Andra tips är också välkomna innan man börjar med detta bygge.
Kraven jag har är att de ska kunna låta hyfsat högt, kunna klara sig ganska länge och inte vara allt för tung.
Kan ge lite svår på några av dina frågor. Kan du ändra uteffekten från 50 till 100w på två kanaler? Nej det kan du inte göra tyvärr.
Är högtalarna bra? Har ärligt talat aldrig varit ett fan av GAS men känsligheten är bra och det är nog tryck i dem. Frågan är hur dem håller men så länge du inte krämar på till deras maxgräns så tror jag nog att dem kommer fungera bra.
Stereon, det är en pioneer så kan inte tänka mig att den är annat än bra och hållbar.
Basen från iaf mina 6x9.or är faktiskt riktigt bra inomhus och i bilen men så fort man kommer utomhus så försvinner rätt så mycket. Själva basfrekvensen försvinner i princip även om du har en bas högtalare låt oss säga en 10. Detta om du är ute på ett fält som är öppet eller stranden osv, så bry dig inte så mycket om det om du inte har någon riktigt bra bas och något som kan driva den så att den pressar ut duktigt med kräm, vilket en stereo inte klarar av ensam på 50watt.
Bilbatteri är uteslutet om du har några st liggandes då dem inte klarar av djupurladdning så bra. Jag kör på ett husbils- (eller husvagns) batteri som driver elen inne i bilen/vagnen. Dessa klarar av djupurladdning mycket bättre. Om du vill ha en lätt låda så kör på något lite mindre batteri, kanske ett mc men då lär din speltid vara riktigt liten då stereon verkligen äter ström..
Extra saker du behöver: Sladdar till högtalarna om dem inte följer med är väl det som jag kommer på just nu, lödpenna om du vill fästa dem lite bättre i högtalarna.
Vad ska du bygga lådan av?
MvH Lillsmet