2012-04-28, 00:18
Medlem
Jag har en plan på bygga en boombox inför sommaren... Jag är inte så "rutinerad" inom området, men jag vet hur man kopplar grejerna och sånt. Det jag vill veta är en hyffsad setup samt vilken volym man bör ha i lådan. Tänkte mig två diskanter samt en bas. Eller bör man köra på 6X9 som lillsmet? Behöver man ett slutsteg för att driva 6X9rna i så fall? Eller går det att köra på den effekten som man får ut från bilstereon (Hade tänkt att använda en sådan)
Oerhört tacksam för svar! Tack på förhand!
Citera
2012-05-07, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajzer
Jag har en plan på bygga en boombox inför sommaren... Jag är inte så "rutinerad" inom området, men jag vet hur man kopplar grejerna och sånt. Det jag vill veta är en hyffsad setup samt vilken volym man bör ha i lådan. Tänkte mig två diskanter samt en bas. Eller bör man köra på 6X9 som lillsmet? Behöver man ett slutsteg för att driva 6X9rna i så fall? Eller går det att köra på den effekten som man får ut från bilstereon (Hade tänkt att använda en sådan)
Oerhört tacksam för svar! Tack på förhand!
Tjenare!

kul att fler är intresserade att börja bygga egna lådor! Jag kör ju som sagt på 6x9r och är hur nöjd som helst med dem, basen finns där men det är ju inte som en 10:a eller 12tumms bas men det duger helt klart. Jag körde först med en stereo men köpte sedan ett slutsteg och det blev mycket(!) bättre faktiskt Hoppas jag har varit till hjälp och återkom gärna när du har börjat, om du inte redan har gjort det
Citera
2012-05-20, 21:38
Medlem
axebays avatar
http://imageshack.us/photo/my-images/708/20120520140140.jpg

Äntligen färdig med mitt bygge!
Senast redigerad av axebay 2012-05-20 kl. 21:44.
Citera
2012-05-23, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axebay
http://imageshack.us/photo/my-images/708/20120520140140.jpg

Äntligen färdig med mitt bygge!
Såg riktigt fin ut får jag faktiskt säga! Vad är sitter i den och hur driver du den? Lite mer fakta hade varit skoj då jag funderar på att bygga en lite mindre till sommaren som är lite mer smidigare än den jag har nu. Blev lite väl mycket på min första men så hade varit kul att ha en lite mindre när man bara softar på stranden någon dag
Citera
2012-05-25, 08:33
Medlem
Behandlar denna tråd endast egna projekt?

Hör mig för i alla fall;

Jag tänkte köpa en strandstereo, och vill ha en som har bra batteritid, AUX (troligtvis standard), spelbart direkt från USB-minne...

Vad finns det att välja mellan? Den ska såklart vara så billig som möjligt! Har tänkt mig max 2000:-, men allt under gör inget heller.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/dockning-mp3-hogtalare/HKGOPLAYMICRO/harman-kardon-dockningsstation-go-play-micro

Har kollat lite på den, men fler alternativ skulle jag vilja ha. På den står det att det finns USB-ingång, är det menat att man kan spela direkt från ett USB-minne? Och i sådana fall, finns det möjligheter att bläddra mellan mappar på det då i sådana fall, utan att trycka sig förbi varje låt?

Slutligen, hur tålig är den för fukt?

Mvh/Malkinson
Senast redigerad av Malkinson 2012-05-25 kl. 08:40.
Citera
2012-05-26, 19:03
Medlem
Söker samma som Malkinson!
Citera
2012-05-27, 00:54
Medlem
Tyvärr så kan jag inte hjälpa er då jag inte har någon koll på någon utav dem fabriksbyggda boomboxarna.. Vet en som är duktigt bra men kan inte namnet på den och hittar inte den när jag kollat runt lite :/

Ska se om jag inte kan hitta den i natt eller imorgon annars så är "block rocker" en rätt så bra spelare, dock så har den inte så bra batteri tid som dem skryter om, sicka as
Citera
2012-05-29, 11:39
Medlem
Tjena. Jag funderar på att börja bygga en liknande som du har men vill helst inte betala mer än cirka 2000 kr. Då är det ganska uteslutet med att köpa en bas. Kan man känna "bastrycket" ändå?

Sedan ska jag nog bara köpa en bilstereo som driver lådan och vill helst inte lägga ut pengar på ett slutsteg. (Kanske köper de några månader efter jag byggt den)

Stereon jag tänkt köpa gav en uteffekt på 4*50W och då undrar jag om det går att "ändra" den på något sätt så man får 2*100 istället.

Dessa var högtalarna jag tänkt på: http://www.brl.se/sv/artiklar/alpha6936.html 598kr

Stereon hade jag tänkt mig denna: http://www.brl.se/sv/artiklar/digital-mediaspelare-mvh-1400ub.html 588kr

Skulle gärna vilja ha feeedback på om de är bra eller skit.

Sedan har jag läst lite om att ett vanligt bilbatteri inte ska vara bra till det här. Undrar om de stämmer och vad man ska välja för något då.

Till sist skulle jag vilja ha förslag på vad som mer behövs innan man kan montera ihop den.

Andra tips är också välkomna innan man börjar med detta bygge.

Kraven jag har är att de ska kunna låta hyfsat högt, kunna klara sig ganska länge och inte vara allt för tung.
Citera
2012-05-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargarna
Tjena. Jag funderar på att börja bygga en liknande som du har men vill helst inte betala mer än cirka 2000 kr. Då är det ganska uteslutet med att köpa en bas. Kan man känna "bastrycket" ändå?

Sedan ska jag nog bara köpa en bilstereo som driver lådan och vill helst inte lägga ut pengar på ett slutsteg. (Kanske köper de några månader efter jag byggt den)

Stereon jag tänkt köpa gav en uteffekt på 4*50W och då undrar jag om det går att "ändra" den på något sätt så man får 2*100 istället.

Dessa var högtalarna jag tänkt på: http://www.brl.se/sv/artiklar/alpha6936.html 598kr

Stereon hade jag tänkt mig denna: http://www.brl.se/sv/artiklar/digital-mediaspelare-mvh-1400ub.html 588kr

Skulle gärna vilja ha feeedback på om de är bra eller skit.

Sedan har jag läst lite om att ett vanligt bilbatteri inte ska vara bra till det här. Undrar om de stämmer och vad man ska välja för något då.

Till sist skulle jag vilja ha förslag på vad som mer behövs innan man kan montera ihop den.

Andra tips är också välkomna innan man börjar med detta bygge.

Kraven jag har är att de ska kunna låta hyfsat högt, kunna klara sig ganska länge och inte vara allt för tung.

Kan ge lite svår på några av dina frågor. Kan du ändra uteffekten från 50 till 100w på två kanaler? Nej det kan du inte göra tyvärr.

Är högtalarna bra? Har ärligt talat aldrig varit ett fan av GAS men känsligheten är bra och det är nog tryck i dem. Frågan är hur dem håller men så länge du inte krämar på till deras maxgräns så tror jag nog att dem kommer fungera bra.

Stereon, det är en pioneer så kan inte tänka mig att den är annat än bra och hållbar.

Basen från iaf mina 6x9.or är faktiskt riktigt bra inomhus och i bilen men så fort man kommer utomhus så försvinner rätt så mycket. Själva basfrekvensen försvinner i princip även om du har en bas högtalare låt oss säga en 10. Detta om du är ute på ett fält som är öppet eller stranden osv, så bry dig inte så mycket om det om du inte har någon riktigt bra bas och något som kan driva den så att den pressar ut duktigt med kräm, vilket en stereo inte klarar av ensam på 50watt.

Bilbatteri är uteslutet om du har några st liggandes då dem inte klarar av djupurladdning så bra. Jag kör på ett husbils- (eller husvagns) batteri som driver elen inne i bilen/vagnen. Dessa klarar av djupurladdning mycket bättre. Om du vill ha en lätt låda så kör på något lite mindre batteri, kanske ett mc men då lär din speltid vara riktigt liten då stereon verkligen äter ström..

Extra saker du behöver: Sladdar till högtalarna om dem inte följer med är väl det som jag kommer på just nu, lödpenna om du vill fästa dem lite bättre i högtalarna.

Vad ska du bygga lådan av?

MvH Lillsmet
Citera
2012-05-29, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillsmet
(1) Kan ge lite svår på några av dina frågor. Kan du ändra uteffekten från 50 till 100w på två kanaler? Nej det kan du inte göra tyvärr.

Är högtalarna bra? Har ärligt talat aldrig varit ett fan av GAS men känsligheten är bra och det är nog tryck i dem. Frågan är hur dem håller men så länge du inte krämar på till deras maxgräns så tror jag nog att dem kommer fungera bra.

Stereon, det är en pioneer så kan inte tänka mig att den är annat än bra och hållbar.

Basen från iaf mina 6x9.or är faktiskt riktigt bra inomhus och i bilen men så fort man kommer utomhus så försvinner rätt så mycket. Själva basfrekvensen försvinner i princip även om du har en bas högtalare låt oss säga en 10. Detta om du är ute på ett fält som är öppet eller stranden osv, så bry dig inte så mycket om det om du inte har någon riktigt bra bas och något som kan driva den så att den pressar ut duktigt med kräm, vilket en stereo inte klarar av ensam på 50watt.

(2) Bilbatteri är uteslutet om du har några st liggandes då dem inte klarar av djupurladdning så bra. Jag kör på ett husbils- (eller husvagns) batteri som driver elen inne i bilen/vagnen. Dessa klarar av djupurladdning mycket bättre. Om du vill ha en lätt låda så kör på något lite mindre batteri, kanske ett mc men då lär din speltid vara riktigt liten då stereon verkligen äter ström..

Extra saker du behöver: Sladdar till högtalarna om dem inte följer med är väl det som jag kommer på just nu, lödpenna om du vill fästa dem lite bättre i högtalarna.

(3) Vad ska du bygga lådan av?

MvH Lillsmet

1: Tror du då att det är bättre att lägga till lite pengar o köpa slutsteg och koppla direkt till mobilen med 3,5mm till RCA kabel eller är det mycket mer krångel med slutsteg?

2: Tror du någon av dessa skulle funka? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/SMF-batteri-804641/

3: Tänkte bygga av något träslag. Plywood förmodligen.
Citera
2012-06-01, 17:18
Medlem
axebays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargarna
1: Tror du då att det är bättre att lägga till lite pengar o köpa slutsteg och koppla direkt till mobilen med 3,5mm till RCA kabel eller är det mycket mer krångel med slutsteg?

2: Tror du någon av dessa skulle funka? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/SMF-batteri-804641/

3: Tänkte bygga av något träslag. Plywood förmodligen.
Ett slutsteg med hög effektivitet är helt klart att föredra då stereon drar ström till en massa lul-lul. Har du lättdrivna element så är en förstärkare baserad på ta2020 chipet från tripath att föredra. Allra helst en AMP6 men i andra hand funkar en lepai bra!
Batteriet i fråga blir bra, det bästa är litiumbaserade batterier men de blir betydligt dyrare.
Citat:
Ursprungligen postat av Lillsmet
Såg riktigt fin ut får jag faktiskt säga! Vad är sitter i den och hur driver du den? Lite mer fakta hade varit skoj då jag funderar på att bygga en lite mindre till sommaren som är lite mer smidigare än den jag har nu. Blev lite väl mycket på min första men så hade varit kul att ha en lite mindre när man bara softar på stranden någon dag
Det är två SP-6/100PRO från stageline och två dt300 från monacor i högtalarväg. Till detta har jag byggt ett första ordningens 2vägs-filter vid 3kHz. Förstärkaren är en AMP6B som matas av ett LiFePO4 batteri på 7,5Ah. Matchvikt på 10,5 kg men spelar JÄVLIGT högt
Senast redigerad av axebay 2012-06-01 kl. 17:33.
Citera
2012-06-14, 21:47
Medlem
Jahapp, då vart slutsteget på min låda antagligen dött... Den gillar tydligen inte regn men när man är full så tänker man inte så långt tyvärr.

Då är frågan om man ska försöka fixa ihop den igen eller om man ska starta ett nytt projekt nu lagom till sommaren. Funderar på att slänga in en 12:a men vet inte riktigt vad som ska driva den plus mina två 6x9r, någon som har ett tips? Det ska inte vara något skit från biltema eller liknade utan det ska vara kvalité. Sen är ju fråga nummer två om man ska slänga in ett till batteri eller om man ska försöka att använda ett i lådan för att sedan kunna koppla på ett andra vid sidan av när det behövs, så blir vikten inte över 60 kg.

Tacksam för alla förslag men kom ihåg, högt ljud går före batteritid då det går att köpa fler batterier

MvH Lillsmet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in