2011-12-06, 20:53
Medlem
ErkkiErkkis avatar
Tjenare allihopa!
Det är så att jag hade tänkt börja testa på lite "hårdvaruprogrammering". Jag vill då inte skriva ASM eller C, utan jag vill använde någon annan slags enkel API.
Jag hade då tänkt mig någon av dessa tre experimentkort:

Netduino - http://www.lawicel-shop.se/prod/DEV-10107_719229/Sparkfun_64668/SWE/SEK?refcode=f

Arduino Uno - http://www.lawicel-shop.se/prod/Arduino-Uno-Rev-3-DEV-11021_852524/Arduino_63894/SWE/SEK?basketrowid=2419187&refcode=k

k8055 - http://www.velleman.eu/products/view/?country=be&lang=en&id=351346

Frågan är då vilken. k8055 samt Netduino har båda stöd för .net framework, vilket jag anser att jag kan hyfsat bra. Fördelen med k8055 är då att det går att köra grafiska program på datorn med "live överföring" till kortet. Det går inte i någon av de andra korten vad jag har förstått. Då laddar man upp koden och sedan kör den.

Jag har dock hamnat i ett dillemma. Jag har läst runt lite på internet, och väldigt många säger att k8055 är ganska utdaterad och att någon av de två andra alternativen skulle vara en bättre investering. Jag är dock inte insatt och har svårt att välja. Att kunna köra grafiska program låter lockande, men i risk att slösa bort 600kr så skulle jag vilja fråga om råd.

Arduino Uno verkar vara den som är använd mest av dessa tre, men den verkar köra sitt eget språk, någon variation av java, samt att den precis som Netduinon ej kan köra grafiska program. Språket lär jag nog inte ha några problem med, då jag kan java, men hur stor skillnad på java och detta är det egentligen?

Tacksam för svar!
Senast redigerad av ErkkiErkki 2011-12-06 kl. 21:38.
Citera
2011-12-06, 22:47
Medlem
fixiefyllas avatar
ehh, alltså k8055 fungerar väl så att man ansluter ett program till den och kontrollerar den så?
netduinon & Arduino kör koden direkt, fristående. du kan givetvis låta exempelvis ett grafiskt program prata med dem genom tex serieporten som de bråkar emulera via usb-anslutningen. inga problem alls.

förövrigt är processorn på netduinon 32bitar (ARM) mot atmega328 som är 8bitar som sitter på Arduino uno skiljer nog endel i minnesmängd och sånt också.

fördelen med Arduino är att det finns ett rätt stort community och mycket färdig kod. vet inte hur det är med net-varianten

jag tycker man missar den hårdvarunära grejen med dem fast det går ju att ladda upp egen typ C-kod bara man vill
Citera
2011-12-06, 23:07
Medlem
multimegas avatar
vad menar du med att den ej kan köra grafiska program?.

koppla till en grafisk lcd? =) eller missuppfattar jag dig nu.
Citera
2011-12-06, 23:13
Medlem
fixiefyllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av multimega
vad menar du med att den ej kan köra grafiska program?.

koppla till en grafisk lcd? =) eller missuppfattar jag dig nu.
om det är några som kan göra det så är det netduinon och arduinon bitbanga en vga-signal är ju inte heller överjävligtsvårt, dessutom finns det nog shields med kretsar som löser det smidigare.. (om vi inte snackar små lcder men det är ju tokenkelt oftast)

Jag tror h*n menar att grafiska program på datorn kan kommunicera med kretsen.
Citera
2011-12-06, 23:27
Medlem
multimegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fixiefylla
om det är några som kan göra det så är det netduinon och arduinon bitbanga en vga-signal är ju inte heller överjävligtsvårt, dessutom finns det nog shields med kretsar som löser det smidigare.. (om vi inte snackar små lcder men det är ju tokenkelt oftast)

Jag tror h*n menar att grafiska program på datorn kan kommunicera med kretsen.

Ja, du har nog rätt. Men då är ju Arduino uno rätt ok, eftersom (iaf REV3) så kan man ju programmera usb-kontrollern, så är det ju bara att snicka ihop ett program i windows, som snackar med hårdvaran.

Allt går att lösa med lite fantasi i och för sig! :-)
Citera
2011-12-07, 02:00
Medlem
Forgs avatar
Jag har använt Arduino och Netduino i skolan och kan lugnt rekommendera Netduino över Arduino.

Varför jag rekommenderar Netduino är för att det är en mycket mer mogen utvecklingsmiljo (hatar Arduinos IDE) och allt fungerar i princip bättre med Netduino. Man får mer OOP men det jag inte vet är hur mycket tilläggsgrejer det finns till netduinon.

Men om du ska välja, välj Netduino.
Citera
2011-12-07, 02:09
Medlem
Du kan skriva ett program som interagerar i realtid med din Netduino/Arduiono/whatev så där har k8055 ingen fördel vad jag kan se.

Jag har enbart erfarenhet av Arduino och den fungerar utmärkt till mina behov. Netduino verkar dock intressant.
Citera
2011-12-10, 17:44
Medlem
ErkkiErkkis avatar
Tackar för alla svar!
Ursäkta om jag har varit lite seg med att svara, jag har haft en upptagen vecka

Men i vilket fall, jag tror att jag har bestämt mig för en Arduino UNO. Detta för att jag, precis som ni säger, har fått reda på att det går att skicka packet via usb porten så det går att kommunicera med program i datorn. Vad jag förstår så går det ju då att använda i princip vilket språk som helst till det grafiska programmet i datorn, bara man tar emot informationen med Arduinons språk.

Men angående Netduinon, fungerar inte den och Arduino UNO likadant bortsett ifrån att den ena använder .NET och den andra använder en variation av Java?
Citera
2011-12-10, 18:49
Medlem
fixiefyllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErkkiErkki
Tackar för alla svar!
Ursäkta om jag har varit lite seg med att svara, jag har haft en upptagen vecka

Men i vilket fall, jag tror att jag har bestämt mig för en Arduino UNO. Detta för att jag, precis som ni säger, har fått reda på att det går att skicka packet via usb porten så det går att kommunicera med program i datorn. Vad jag förstår så går det ju då att använda i princip vilket språk som helst till det grafiska programmet i datorn, bara man tar emot informationen med Arduinons språk.

Men angående Netduinon, fungerar inte den och Arduino UNO likadant bortsett ifrån att den ena använder .NET och den andra använder en variation av Java?

Jo, det är typ samma, de har mig veterligen samma mönster för "shields" och sånt. netduinon har ballare hårdvara, är snabbare, mer minne osv, är inte lika plattformsoberoende och kodas i C# tillsammans med .net micro.
Språket de vanliga arduino och dess kloner kör är en förenklad variant av C++, går att använda templates och sånt om man vill men det går ju givetvis att köra egna grejer på båda, bara man vill. Båda kan givetvis kommunicera utan problem med en dator typ som en HID enhet, via serieport osv..
Man ska väl vara jävligt glad att arduinon inte kör java, bitfippel utan unsigned typer är inte kul :P
Jag tror du blir nöjd med vilkensom. jag hade nog val arduinon för att kunna använda vilken plattform som helst..
Senast redigerad av fixiefylla 2011-12-10 kl. 18:52.
Citera
2011-12-10, 22:43
Medlem
multimegas avatar
hade ingen aning om att arduino använde java faktiskt, och ändå har jag använt den jättelänge *pinsamt* :-)

tyckte det var ett mini-c språk typ :-)
Citera
2011-12-10, 23:25
Medlem
multimegas avatar
lite offtopic, men hittade detta precis på youtube, en liten tjej som gör grejer till arduino. helcharmigt :-)

http://www.youtube.com/user/SuperAwesomeSylvia#p/c/536ACD3BF1528496/0/3xCY2K9kQz4
Citera
2011-12-10, 23:45
Medlem
fixiefyllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av multimega
hade ingen aning om att arduino använde java faktiskt, och ändå har jag använt den jättelänge *pinsamt* :-)

tyckte det var ett mini-c språk typ :-)
det använder inte Java. dock är IDE:t såvitt jag vet skrivet i Java. Men det använder i sin tur avr-gcc. Sen att biblioteken som "gör" det enkelt, liknar Java lite här och där är en annan femma. men det blir inte Java för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in