2011-12-06, 18:26
Medlem
andreasmms avatar
Hej under några veckor har jag fått plötsliga ryckningar i mitt ena öga, tror att det är själva pupillen men jag är inte säker. Lite som man kan känna om man varit ute och promenerat mycket under en dag och det plötsligt och helt ofrivilligt rycker i låren eller armarna. Precis så har jag det fast i ena ögat och det har kommit regelbundet några gånger per dag under några veckor. Det stör mig inte alls i mitt vardagsliv men jag undrar bara om nån har en idé varför jag har fått det och vill försäkra mig om att det inte kan vara något allvarligare.

Nå? Vad kan det vara?
Å tack för hjälpen

Aldrig haft några ögonproblem förut förresten och nu rycker det igen.
Citera
2011-12-06, 18:34
Medlem
Cleptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreasmm
Hej under några veckor har jag fått plötsliga ryckningar i mitt ena öga, tror att det är själva pupillen men jag är inte säker. Lite som man kan känna om man varit ute och promenerat mycket under en dag och det plötsligt och helt ofrivilligt rycker i låren eller armarna. Precis så har jag det fast i ena ögat och det har kommit regelbundet några gånger per dag under några veckor. Det stör mig inte alls i mitt vardagsliv men jag undrar bara om nån har en idé varför jag har fått det och vill försäkra mig om att det inte kan vara något allvarligare.

Nå? Vad kan det vara?
Å tack för hjälpen

Det är inte ögat som rycker, jag är säker på att det är din ögonlock som gör det. Kolla dg själv på spegeln när det rycker så ska du se
Ryckningarna kan bero på stress har jag för mig.
Citera
2011-12-06, 18:36
Medlem
Förmodligen beror det på att du är trött/sovit dåligt eller att du har ett för högt intag av koffein. Sov mer och kompensera inte trötthet med koffein så går det säkert över.

Annars är det förmodligen någon dödlig sjukdom.
Citera
2011-12-06, 18:39
Medlem
andreasmms avatar
Okej! Tack för hjälpen. Lite dåligt med sömn har det ju faktiskt varit nu när ni säger det, har jag inte tänkt på alls, så jag får la helt enkelt testa att sova mera. Fungerar det inte så återkommer jag.
Citera
2011-12-06, 19:05
Medlem
Cleptos avatar
Citat:
Okej! Tack för hjälpen. Lite dåligt med sömn har det ju faktiskt varit nu när ni säger det, har jag inte tänkt på alls, så jag får la helt enkelt testa att sova mera. Fungerar det inte så återkommer jag.
Jag har också haft ryckningar i ena ögat i ca 10- 13 dagar.
Men när jag en dag kommer från skolan så bestämmer jag för att sova och gjorde det i 3 timmar, efteråt hade ryckningarna försvunnit. Så det är säkert pga sömn.
Citera
2011-12-06, 19:11
Medlem
Duramaters avatar
Citat:

Nå? Vad kan det vara?
Å tack för hjälpen

Benign fascikulation. Inget att oroa sig över!
Citera
2011-12-07, 13:01
Medlem
Kan också uppleva spasmer i ögonlocken ibland. Det är oftast när jag är stressad. Ibland håller spasmerna i sig bara en dag, ibland håller de i sig i två veckor.

Mer sömn verkar ha hjälpt folk i tråden. Några fler tips för att bli av med spasmerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in