2011-12-06, 14:42
Medlem
korrekturlacks avatar
Tänker på det här med ljushastigheten (åååh, en sån tråd igen).

Om jag åker snabbt mot en ljuskälla (typ en planet), säg i 80% av ljusets hastighet. Skulle då förlopp som sker på den planeten te sig som att de skedde snabbare? Eller egentligen skulle de väl faktiskt SKE snabbare i förhållande till mig (observatören)

Har jag fattat detta rätt?

Så att om man åker snabbt mot ett äpple så kan äpplet redan ha ruttnat och blivit till damm innan man kommer fram?
Citera
2011-12-06, 14:51
Medlem
schou_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrekturlack
Tänker på det här med ljushastigheten (åååh, en sån tråd igen).

Om jag åker snabbt mot en ljuskälla (typ en planet), säg i 80% av ljusets hastighet. Skulle då förlopp som sker på den planeten te sig som att de skedde snabbare? Eller egentligen skulle de väl faktiskt SKE snabbare i förhållande till mig (observatören)

Har jag fattat detta rätt?

Så att om man åker snabbt mot ett äpple så kan äpplet redan ha ruttnat och blivit till damm innan man kommer fram?

du "vinner" ju 80% av tiden som skulle gått men endå förlorat 20% av den om du reser till en destination på tex 100 ljusår?..så när du åker till ett mål 100 år bort i 80% av ljusetshastighet så har det gått 20 år innan du är framme?.. tiden är den samma på planeten och påverkas inte av din rörelse?.

ja men du kan inte jämföra äpplet med ljus?. men ja det är ju tänk bart, du skulle kunna resa 20 år mot det och ett äpple, det finns nog inte mkt kvar av det på 20 år som det tar för dig att nå fram. men du skulle ju kunna se nerbrytningen. det är ju inte så att det säger poof när du kommer fram:P
Citera
2011-12-06, 16:21
Medlem
katastrofernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schou_89
du "vinner" ju 80% av tiden som skulle gått men endå förlorat 20% av den om du reser till en destination på tex 100 ljusår?..så när du åker till ett mål 100 år bort i 80% av ljusetshastighet så har det gått 20 år innan du är framme?.. tiden är den samma på planeten och påverkas inte av din rörelse?.

ja men du kan inte jämföra äpplet med ljus?. men ja det är ju tänk bart, du skulle kunna resa 20 år mot det och ett äpple, det finns nog inte mkt kvar av det på 20 år som det tar för dig att nå fram. men du skulle ju kunna se nerbrytningen. det är ju inte så att det säger poof när du kommer fram:P

Nu förstår jag inte hur du har räknat. 100 ljusår tar 100år om man reser i ljusets hastighet, nu rör vi oss i 80% av ljusets hastighet därför borde det ta längre än hundra år och inte 20?

Ont: Saken åldras väl lika fort/långsamt oavsett hur snabbt du rör dig dock bör det ju se ut som att saken åldras snabbare. Så tror jag iaf.
Citera
2011-12-06, 16:43
Medlem
korrekturlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katastroferna
Nu förstår jag inte hur du har räknat. 100 ljusår tar 100år om man reser i ljusets hastighet, nu rör vi oss i 80% av ljusets hastighet därför borde det ta längre än hundra år och inte 20?

Ont: Saken åldras väl lika fort/långsamt oavsett hur snabbt du rör dig dock bör det ju se ut som att saken åldras snabbare. Så tror jag iaf.

Nämen det är ju det jag menar. Det ser ju inte bara UT som den åldras fortare. Den åldras ju även fortare för mig (observatören) än vad den gör för någon som befinner sig på planeten X. Eftersom vi har två olika referensramar...

(fast det hade varit coolt om äpplet sa "poof" när man kom fram)
Citera
2011-12-06, 19:43
Medlem
schou_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katastroferna

det är som att säga så här norrland till malmö .. det tar 1 år att gå till äpplet och 1 timme att flyga till det? Äpplet ruttnar vilket fall som helst fast du kommer fram i olika processer? . sen finns ju inte ett äpple kvar i 20 år men endå...
Citera
2011-12-08, 18:12
Medlem
korrekturlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schou_89
det är som att säga så här norrland till malmö .. det tar 1 år att gå till äpplet och 1 timme att flyga till det? Äpplet ruttnar vilket fall som helst fast du kommer fram i olika processer? . sen finns ju inte ett äpple kvar i 20 år men endå...

Men om jag flyger till äpplet hinner det ju inte ruttna på en timme. En mer rättvis liknelse skulle väl vara om medans jag flyger mot äpplet ser det åldras i motsvarigheten till hur det skulle se ut om jag gick mot det under ett år fast under en timme.
Citera
2011-12-08, 19:41
Medlem
pontusens avatar
Nu ska vi se om jag lyckas damma av mina relativistiska kunskaper utan för mycket förvrängning...

Om du befinner dig i ett referenssystem och färdas mot ett annat med den relativa hastigheten 0.8c så upplever du tiden som t_d då befolkningen på planeten i det andra systemet upplever det som t_p enligt t_d=t_p/(1-(0.8c/c)^2)=t_p/(1-0.64)=t_p/36
t_d=t_p/0.36
0.36t_d=t_p

Så en av deras sekund tar 0.36 sekunder för dig. Om jag inte gjort bort mig någonstans.
Citera
2011-12-10, 00:22
Medlem
Jerka^s avatar
Ja, de kommer åldras snabbare när du färdas mot dem. Ett lite mer naturligt sätt att tänka på det är att de åldras normalt och du åldras långsammare.
Citera
2011-12-10, 00:42
Medlem
Du åker i en raket runt jorden nära ljusets hastighet...
Från sin synvinkel så åldras människorna på jorden mycket snabbare än dig...
Vad händer om du filmar människorna på jorden, och på din TV åldras dom fortare än dig...
Men nu skickar du tillbaka denna signal till jorden, vad kommer dom att se?
Citera
2011-12-10, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fumod
Vad händer om du filmar människorna på jorden, och på din TV åldras dom fortare än dig...
Sista frågeställningen var riktikt intressant! Svar någon?
Citera
2011-12-11, 11:54
Medlem
pontusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fumod

Tänk dig att du spelar in en vanlig dag i ditt liv, sen spelar du upp videon 2 ggr så snabbt(eller någon annan hastighet beroende på hur snabbt man kört runt i raketen).
Så skulle det se ut.

Men du skulle inte kunna se in i framtiden om det var det du fiskade efter.
Citera
2011-12-11, 14:21
Medlem
Men hur kan det gå i dubbel hastighet? Det tar ju inte många sekunder att skicka en video-signal från jorden till rymdraketen och tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in