Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-06, 12:43
  #1
Medlem
Hallå!

Var inne på att sticka till thailand en månad, men har förstått att Filippinerna är bättre när det kommer till det mesta. Mitt största problem är dock resan, funderar på att flyga till BKK och sen byta flygbolag till det billigaste vidare till Cebu eller så just för att det är en dykresa.

Frågan är hur jag ska göra med biljetterna för att åka så billigt som möjligt? Köpa en veckas sista minuten till bkk och skippa hemsresa, åka vidare där nere, för att sen hoppas att jag kommer hem billigt. Eller köpa en månadsresa för några tusenlappar mer och hoppas jag kan röra mig där nere?

Kollade ett flygbolag som hade rutten HK-PHP och alla deras flyg var uppbokade en vecka runt ankomst, dessutom måste man ju fixa flyg mellan BKK-HK.

Känns som det är mycket att styra upp för att komma till filippinerna, och dyrt framförallt. Känns halvjobbigt att förboka allting ifall det blir strul på vägen. Hur tycker ni jag ska göra för att göra allt smidigt men relativt billigt?
Citera
2011-12-06, 13:31
  #2
Medlem
Om du vet hur länge du ska vara borta och är ute 2-3 månader i föreväg brukar det vara ganska lätt att hitta ToR till fillipinerna för 5-6000.
Citera
2011-12-06, 13:42
  #3
Medlem
DaLorDs avatar
Jag gjorde samma miss flr några år sen..

Du flyger billigt som satan med Air-Asia mellan bkk och manila..
Kanke även går direkt till cebu..

Sen i phils så finns det ett par olika lokala inrikes flyg du kan köpa billigt..

Jag bokade en massa biljetter på olika alternativ mellan destinationer inrikes och slängde sen hälften av dem typ.. Kostar de typ 180kr styck gör det inte så mycket tycker jag..

Bättre att ha massa alternativ på plats..

Strunta i Boracay om du vill dyka.. Kör Malapasqua och norra palawan..
Apo-island.. Listan kan göras lång när det gäller dyk i phills..

Men det bästa jag dykt på e alla vraken och vulkansjön i Coron..

Synd att maten suger bara..
Citera
2011-12-06, 17:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaLorD
Jag gjorde samma miss flr några år sen..

Du flyger billigt som satan med Air-Asia mellan bkk och manila..
Kanke även går direkt till cebu..

Sen i phils så finns det ett par olika lokala inrikes flyg du kan köpa billigt..

Jag bokade en massa biljetter på olika alternativ mellan destinationer inrikes och slängde sen hälften av dem typ.. Kostar de typ 180kr styck gör det inte så mycket tycker jag..

Bättre att ha massa alternativ på plats..

Strunta i Boracay om du vill dyka.. Kör Malapasqua och norra palawan..
Apo-island.. Listan kan göras lång när det gäller dyk i phills..

Men det bästa jag dykt på e alla vraken och vulkansjön i Coron..

Synd att maten suger bara..

Air asia flyger väl ändå inte på Bangkok-Philippinerna?
Men Cebu Pacific har hyffsade priser från bangkok till Manila eller Cebu (dock blir det mellanlandning i Manila) ,iallafall om vi jämför övriga bolag,,,
Finns en del coola ställen ,men beror på vad man vill göra förutom dykning,, jag kom precis från Malapascua för några dagar sedan och har varit på Bohol några dagar nu tillbaka i Cebu så det e lite skillt olika ställen Malapascua finns i princip inget annat att göra än dyka,, inget uteliv Bohol har väl lite mer party,Boracay är sjyst dock mycket turister (koreaner och japsar)Palawan e ok tyckte dock det var lite överskattat,,
Ja det var kanske lite OT men ute i god tid och kolla in cebu pacifics promois så kan du komma riktigt biligt undan om du har tur,,
Citera
2011-12-08, 01:01
  #5
Medlem
DaLorDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilippineLady
Air asia flyger väl ändå inte på Bangkok-Philippinerna?
Men Cebu Pacific har hyffsade priser från bangkok till Manila eller Cebu (dock blir det mellanlandning i Manila) ,iallafall om vi jämför övriga bolag,,,
Finns en del coola ställen ,men beror på vad man vill göra förutom dykning,, jag kom precis från Malapascua för några dagar sedan och har varit på Bohol några dagar nu tillbaka i Cebu så det e lite skillt olika ställen Malapascua finns i princip inget annat att göra än dyka,, inget uteliv Bohol har väl lite mer party,Boracay är sjyst dock mycket turister (koreaner och japsar)Palawan e ok tyckte dock det var lite överskattat,,
Ja det var kanske lite OT men ute i god tid och kolla in cebu pacifics promois så kan du komma riktigt biligt undan om du har tur,,

Ja det kan ju stämma...

Zest är ett billigt inrikes alternativ oxå..
Citera
2011-12-08, 06:12
  #6
Medlem
Maackans avatar
Kolla olika promos på cebupacific samt zestair...
Går ju flyg mellan BK och Manila.

Dra till Sabang/puerto galera på Mindoro inte alls långt från Manila.
Bra dyk,party,fina djungler osv...
Varför skapa en ny tråd och inte fråga i stora filippinerna tråden?
Citera
2011-12-08, 15:36
  #7
Medlem
Varför skapa en ny tråd och inte fråga i stora filippinerna tråden? [/quote]


Gissar, på att rätt många är trötta på chatmessandet mellan vissa personer som oftast som vanligt handlar om i princip inget som vi resenärer har någon större nytta av, 3-4 pers sitter ju där enbart för att snacka och slå sig för bröstet, snacka om vädret och hur stort hus man har osv osv,,,
Så ett inlägg där försvinner fortare än en Balut försäljare kommer om man ropar på dom,,,,,
Citera
2011-12-09, 19:01
  #8
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilippineLady
Varför skapa en ny tråd och inte fråga i stora filippinerna tråden?


Gissar, på att rätt många är trötta på chatmessandet mellan vissa personer som oftast som vanligt handlar om i princip inget som vi resenärer har någon större nytta av, 3-4 pers sitter ju där enbart för att snacka och slå sig för bröstet, snacka om vädret och hur stort hus man har osv osv,,,
Så ett inlägg där försvinner fortare än en Balut försäljare kommer om man ropar på dom,,,,,[/quote]

Haha tama! samt även senaste skvallret i byn, när dem får sin balikbayan box samt om någon landtvist där dem får gå upp i barangay hall och tala!

Åter till TS:
Du kan ju boka en ombokningsbar biljett eller bara boka en ny om det ändrar sig.... Cebupacific är rätt billiga
Du måste dock ha utresa ur landet! samt departure tax ligger på P750
Citera
2011-12-09, 19:33
  #9
Avstängd
SexToy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Gissar, på att rätt många är trötta på chatmessandet mellan vissa personer som oftast som vanligt handlar om i princip inget som vi resenärer har någon större nytta av, 3-4 pers sitter ju där enbart för att snacka och slå sig för bröstet, snacka om vädret och hur stort hus man har osv osv,,,
Så ett inlägg där försvinner fortare än en Balut försäljare kommer om man ropar på dom,,,,,

Haha tama! samt även senaste skvallret i byn, när dem får sin balikbayan box samt om någon landtvist där dem får gå upp i barangay hall och tala!

Åter till TS:
Du kan ju boka en ombokningsbar biljett eller bara boka en ny om det ändrar sig.... Cebupacific är rätt billiga
Du måste dock ha utresa ur landet! samt departure tax ligger på P750[/quote]

Sakto jud ka mao na akua bo-ot gi pa sa bot
troligen har dom inte ens intelligens att hitta hit till denna tråden,,
det som händer utanför deras husknutar har dom oftas noll koll på,,,
Ex fråga om en sak som är lite specifik, så måste dom fråga sin fru om det ,,hehehehehe
Ok sorry Salamat,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Citera
2011-12-18, 06:36
  #10
Medlem
onnyts avatar
Så bra att ni har koll då:skamsen:
Citera
2011-12-27, 17:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaLorD
Jag gjorde samma miss flr några år sen..

Du flyger billigt som satan med Air-Asia mellan bkk och manila..
Kanke även går direkt till cebu..

Sen i phils så finns det ett par olika lokala inrikes flyg du kan köpa billigt..

Jag bokade en massa biljetter på olika alternativ mellan destinationer inrikes och slängde sen hälften av dem typ.. Kostar de typ 180kr styck gör det inte så mycket tycker jag..

Bättre att ha massa alternativ på plats..

Strunta i Boracay om du vill dyka.. Kör Malapasqua och norra palawan..
Apo-island.. Listan kan göras lång när det gäller dyk i phills..

Men det bästa jag dykt på e alla vraken och vulkansjön i Coron..

Synd att maten suger bara..
Håller med i allt förutom maten, tycker det finns mycket god mat där. Coron är toppen när det gäller vrakdyk, var även på Cebu och reste runt och där finns många bra dykplatser också.
Citera
2011-12-27, 20:01
  #12
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunhild-k
Håller med i allt förutom maten, tycker det finns mycket god mat där. Coron är toppen när det gäller vrakdyk, var även på Cebu och reste runt och där finns många bra dykplatser också.
Visst finns det god mat såsom bukopie,chicken afritada,lechon,pinfärsk fisk samt skaldjur,bicol express osv
Folket i pinas verkar inte så bra på att marknadsföra den bara samt dem är fega att blanda smakar och kryddor,chicken adobo fullt med benbitar osv..
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1733816

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback