2011-12-06, 01:13
Medlem
Knarkar-Kockens avatar
Hej, jag vill nergradera min mac med Lion till Snow leopard men jag jag vill ocks veta om jag gr det om alla mina program fortfarande finns kvar?

Och hur nergraderar man?

Tack p frhand
Citera
2011-12-06, 07:37
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkar-Kocken
Hej, jag vill nergradera min mac med Lion till Snow leopard men jag jag vill ocks veta om jag gr det om alla mina program fortfarande finns kvar?

Och hur nergraderar man?

Tack p frhand
Bokmrkte denna video fr ett tag sedan, bara som en bra lnk att ha att tipsa om, om ngon vl frgar.
http://www.youtube.com/watch?v=wezCCCdB00Y
Citera
2011-12-06, 14:47
Medlem
Knarkar-Kockens avatar
Men dr nergraderar han ju inte, han formaterar ju sin hrdisk frst.. och sen installerar, det r inte vad jag kallar fr nergradering =/ Saken r, jag behver ha kvar mina program som jag har i lion fr att jag inte har tillgng till att installera dom igen just nu och drfr nergradera, att installera om vore ju simpelt
Citera
2011-12-06, 16:43
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkar-Kocken
Men dr nergraderar han ju inte, han formaterar ju sin hrdisk frst.. och sen installerar, det r inte vad jag kallar fr nergradering =/ Saken r, jag behver ha kvar mina program som jag har i lion fr att jag inte har tillgng till att installera dom igen just nu och drfr nergradera, att installera om vore ju simpelt
F'lt
Medger min lttja, jag sg inte klippet fre jag lnkade det. Jag tog det frn Cult of Mac s jag tnkte att det skulle vara mer relevant n att blsa ur skiten med en ominstallation.

Har kollat runt lite, det verkar som att du behver en Time Machine-backup fr att kunna terstlla tillbaka till SP.
Citera
2011-12-06, 18:25
Medlem
Andreasvbs avatar
Vad har du fr modell? Vissa modeller klarar inte ldre versioner.

Man kan skapa en egen partition s kan du ha bda installerade samtidigt, om datorn stder ldre versioner.
Citera
2011-12-06, 19:49
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Vad har du fr modell? Vissa modeller klarar inte ldre versioner.

Man kan skapa en egen partition s kan du ha bda installerade samtidigt, om datorn stder ldre versioner.
Hur mycket ldre versioner d, och vilka datorer r det?
Citera
2011-12-06, 21:10
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Hur mycket ldre versioner d, och vilka datorer r det?
Mac mini (Mid 2011), iMac (Mid 2011) och MacBook Air (Mid 2011), stder inte ldre versioner n Lion.
Man kan nog f det att fungera om man klonar men det blir inte stabilt.

Dremot verkar det g att installera Snow Leopard p MacBook Pro (Late 2011), vet dock inte om det r srskilt stabilt.

Konsensus: http://support.apple.com/kb/HT2186
Citera
2011-12-06, 21:18
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Mac mini (Mid 2011), iMac (Mid 2011) och MacBook Air (Mid 2011), stder inte ldre versioner n Lion.
Man kan nog f det att fungera om man klonar men det blir inte stabilt.

Dremot verkar det g att installera Snow Leopard p MacBook Pro (Late 2011), vet dock inte om det r srskilt stabilt.

Konsensus: http://support.apple.com/kb/HT2186
gnade igenom artikeln men jag frstr inte vad som skulle ge upphov till dessa problem? Har Macs med EFI version x en fr ny verison fr att anvnda tidigare OS X, eller vad r grejen?
Citera
2011-12-06, 22:14
Medlem
Andreasvbs avatar
Bland annat helt annan hrdvara utan std fr tidigare versioner.

De r inte gjorda fr annat n Lion.
D MacBook Pro (Late 2011) inte har s mycket som skiljer frn tidigare modell kan det fungera med tidigare version.

Exempel:
Du startar iMac (Mid 2011) fr frsta gngen och du vljer att terstlla frn en Time Machine-kopia med 10.6.8 istllet fr att fortstta istllet fr att registrera Lion.
Efter den terstllt och du startar om blir det bara en gr skrm, eller liknande.
Du bestmmer d att installera om Lion, den frgar d om ditt Apple-ID som du bundit nr du startade frsta gngen (utom att du aldrig kom s lngt d du valde att terstlla).
Vad gra?
1. Kper Lion p USB.
2. Byter ut iMac mot en ny.

True story.

Nu kan det hr vara lst i ngon uppdatering, men det har hnt.

Lste ocks att om Lion kommer frinstallerat s r den bunden till den datorn, s vet inte varfr man behver skriva in Apple-ID d, kanske var ngot fel frut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in