Flashback bygger pepparkakshus!
2011-12-06, 01:13
Medlem
Knarkar-Kockens avatar
Hej, jag vill nergradera min mac med Lion till Snow leopard men jag jag vill också veta om jag gör det om alla mina program fortfarande finns kvar?

Och hur nergraderar man?

Tack på förhand
Citera
2011-12-06, 07:37
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkar-Kocken
Hej, jag vill nergradera min mac med Lion till Snow leopard men jag jag vill också veta om jag gör det om alla mina program fortfarande finns kvar?

Och hur nergraderar man?

Tack på förhand
Bokmärkte denna video för ett tag sedan, bara som en bra länk att ha att tipsa om, om någon väl frågar.
http://www.youtube.com/watch?v=wezCCCdB00Y
Citera
2011-12-06, 14:47
Medlem
Knarkar-Kockens avatar
Men där nergraderar han ju inte, han formaterar ju sin hårdisk först.. och sen installerar, det är inte vad jag kallar för nergradering =/ Saken är, jag behöver ha kvar mina program som jag har i lion för att jag inte har tillgång till att installera dom igen just nu och därför nergradera, att installera om vore ju simpelt
Citera
2011-12-06, 16:43
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkar-Kocken
Men där nergraderar han ju inte, han formaterar ju sin hårdisk först.. och sen installerar, det är inte vad jag kallar för nergradering =/ Saken är, jag behöver ha kvar mina program som jag har i lion för att jag inte har tillgång till att installera dom igen just nu och därför nergradera, att installera om vore ju simpelt
F'låt
Medger min lättja, jag såg inte klippet före jag länkade det. Jag tog det från Cult of Mac så jag tänkte att det skulle vara mer relevant än att blåsa ur skiten med en ominstallation.

Har kollat runt lite, det verkar som att du behöver en Time Machine-backup för att kunna återställa tillbaka till SP.
Citera
2011-12-06, 18:25
Medlem
Andreasvbs avatar
Vad har du för modell? Vissa modeller klarar inte äldre versioner.

Man kan skapa en egen partition så kan du ha båda installerade samtidigt, om datorn stöder äldre versioner.
Citera
2011-12-06, 19:49
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Vad har du för modell? Vissa modeller klarar inte äldre versioner.

Man kan skapa en egen partition så kan du ha båda installerade samtidigt, om datorn stöder äldre versioner.
Hur mycket äldre versioner då, och vilka datorer är det?
Citera
2011-12-06, 21:10
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Hur mycket äldre versioner då, och vilka datorer är det?
Mac mini (Mid 2011), iMac (Mid 2011) och MacBook Air (Mid 2011), stöder inte äldre versioner än Lion.
Man kan nog få det att fungera om man klonar men det blir inte stabilt.

Däremot verkar det gå att installera Snow Leopard på MacBook Pro (Late 2011), vet dock inte om det är särskilt stabilt.

Konsensus: http://support.apple.com/kb/HT2186
Citera
2011-12-06, 21:18
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Mac mini (Mid 2011), iMac (Mid 2011) och MacBook Air (Mid 2011), stöder inte äldre versioner än Lion.
Man kan nog få det att fungera om man klonar men det blir inte stabilt.

Däremot verkar det gå att installera Snow Leopard på MacBook Pro (Late 2011), vet dock inte om det är särskilt stabilt.

Konsensus: http://support.apple.com/kb/HT2186
Ögnade igenom artikeln men jag förstår inte vad som skulle ge upphov till dessa problem? Har Macs med EFI version x en för ny verison för att använda tidigare OS X, eller vad är grejen?
Citera
2011-12-06, 22:14
Medlem
Andreasvbs avatar
Bland annat helt annan hårdvara utan stöd för tidigare versioner.

De är inte gjorda för annat än Lion.
Då MacBook Pro (Late 2011) inte har så mycket som skiljer från tidigare modell kan det fungera med tidigare version.

Exempel:
Du startar iMac (Mid 2011) för första gången och du väljer att återställa från en Time Machine-kopia med 10.6.8 istället för att fortsätta istället för att registrera Lion.
Efter den återställt och du startar om blir det bara en grå skärm, eller liknande.
Du bestämmer då att installera om Lion, den frågar då om ditt Apple-ID som du bundit när du startade första gången (utom att du aldrig kom så långt då du valde att återställa).
Vad göra?
1. Köper Lion på USB.
2. Byter ut iMac mot en ny.

True story.

Nu kan det här vara löst i någon uppdatering, men det har hänt.

Läste också att om Lion kommer förinstallerat så är den bunden till den datorn, så vet inte varför man behöver skriva in Apple-ID då, kanske var något fel förut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in