2011-12-04, 11:54
Medlem
Smirnoffboys avatar
Hej!

Jag bor i en lägenhet på 24 kvadratmeter, och jag känner mig ofta ensam på kvällarna, jag går i skola från 9 på morgonen till 4 på eftermiddagen. Vilket djur tror ni skulle passa mig? Hund är uteslutet, katt är tveksamt, det jag funderar på är kanin eller ödla eller fågel. Jag hade jättegärna velat haft en orm, men jag är livrädd för ormar, fast det kanske går att bota på nåt sätt. Vill också veta vilket djur som klarar sig mest ensam på dagarna.
Citera
2011-12-04, 12:11
Medlem
f0cuss avatar
Kaniner är som barn, mycket tidskrävande. Om du väljer att skaffa en sådan så får du vara beredd på att städa hos den varje dag, dessutom är de ganska dyra i drift.

En fågel däremot är mycket enklare och billigare men tänk på att de inte är speciellt tysta djur

Ödlor eller ormar har jag ingen erfarenhet av men det vore kanske inte så smart att skaffa t.ex. en orm om du är rädd för dem?
Citera
Medlem
Trinnits avatar
Akvarium?
Jag tycker att kaniner är aningen för stora djur för att man ska hålla dem i en liten bur inomhus utan att det känns som djurplågeri. Finns ju även marsvin/hamster/råtta, men ett problem med sådana djur är ju för övrigt att de tenderar att leva upp om natten, vilket kan vara ganska jobbigt när du tänker sova i samma rum. Fåglar är mest skrikiga och jobbiga. Likaså skulle jag nog inte satsa på en orm om jag hade ormfobi.
En ödla låter däremot som en ganska bra idé. Tysta och trevliga och behöver inte så mycket sällskap.
Citera
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Nöj dig med kvalster eller fiskar för det kommer lukta piss som in i helvete och en fågel kommer bara skrika sönder ditt psyke.
Citera
2011-12-04, 12:16
Medlem
godawdos avatar
Två guldfiskar? Ingen tycker om att vara ensam...
Citera
2011-12-04, 12:16
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Akvarium?

Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Nöj dig med kvalster eller fiskar för det kommer lukta piss som in i helvete och en fågel kommer bara skrika sönder ditt psyke.
Fiskar kräver också en hel del jobb. Inte varje dag men det är förjävligt att städa ett akvarium varannan månad som tar flera timmar. Inget att rekommendera..
Citera
2011-12-04, 12:20
Medlem
Smirnoffboys avatar
Jag är mycket inne på fåglar eller ödla/leguan. Men om jag köper fåglar, t.ex undulater, då måste jag väl köpa minst 2 st, annars känner dom väl sig ensamma?
Citera
2011-12-04, 12:28
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smirnoffboy
Jag är mycket inne på fåglar eller ödla/leguan. Men om jag köper fåglar, t.ex undulater, då måste jag väl köpa minst 2 st, annars känner dom väl sig ensamma?
Det stämmer, du får enligt lag inte ha en ensam undulat.
Citera
2011-12-04, 12:49
Medlem
Smirnoffboys avatar
Okej, bra att veta. Tror jag kör på 2 st undulater, då har man alltid någon att prata med o så kanske dom svarar tillbaka, hehe Jag måste bara fråga, hur mycket tror ni allting kostar, mat o leksaker, hörde att man kan göra egna leksaker Hur stor ska buren vara för att dom ska trivas maximalt?
Citera
2011-12-04, 13:14
Medlem
Varför inte en hamster? Jag har haft över 20 hamstrar och dessa har varit underbara.

Vissa hamstrar kan man träna upp att göra saker. Och dessa underhåller sig själv i buren när du är borta. När du är hemma så lek en 30 minuter med dom utanför buren och de är nöjd.

Byt spånet i buren en gång i veckan.

De är också sjukt billiga i drift
Citera
2011-12-04, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imazighen
Varför inte en hamster? Jag har haft över 20 hamstrar och dessa har varit underbara.

Vissa hamstrar kan man träna upp att göra saker. Och dessa underhåller sig själv i buren när du är borta. När du är hemma så lek en 30 minuter med dom utanför buren och de är nöjd.

Byt spånet i buren en gång i veckan.

De är också sjukt billiga i drift

Glömde att säga. Dvärghamstrar är roligare än "normala" hamstrar. Men får du tag på en jättehårig normal hamster så kör på den. Annars kör på en sibirisk vintervit dvärghamster!

En hårig normal hamster. Blir ca 10-15 cm lång
http://blendamig.files.wordpress.com/2009/02/hamster.jpg

Två sibiriska dvärghamstrar. blir ca 5-7 cm långa
http://www.alltomvetenskap.se/uploaded/image/2007/12/13/hamstrar.jpg
Citera
2011-12-04, 13:43
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smirnoffboy
Okej, bra att veta. Tror jag kör på 2 st undulater, då har man alltid någon att prata med o så kanske dom svarar tillbaka, hehe Jag måste bara fråga, hur mycket tror ni allting kostar, mat o leksaker, hörde att man kan göra egna leksaker Hur stor ska buren vara för att dom ska trivas maximalt?
Beror mycket på vart du ska köpa buren (beg. eller ny?) och hur stor bur du köper. Minsta mått verkar var 70 lång, 45 djup och 60 hög.

Med en vild gissning så går det kanske på en femhundring.
Du ska ha...
Bur
Fröblandning
Kraftfoder (ser ut som couscous)
Mineralsten
Fröstång/Hirskolv
Vattenbehållare
Leksak
Sandrör (sätter du över sittpinnen så att klorna inte blir för långa på dina undulater)

PS. Du bör släppa ut undulaterna i lägenheten någon gång i veckan så de får träna sin flygning. Annars blir deras kondition så pass dålig att de inte orkar flyga några längre sträckor. Och dessutom gillar de ju att vara ute i det "fria"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in