2011-12-04, 09:19
Medlem
Hejsan!
jag är 21 år och har fått ett företag som kan tänka sig att ta in mig som traditionell lärling. Detta är inom frisöryrket men jag undrar om någon vet.

Hur går det exakt till?
Och kan företaget få någon ersättning för utbildningen?
Citera
2011-12-04, 09:25
Medlem
jupples avatar
Vaför bry sig om dom får ersättning? Du slipper flera år i skola! Du kommer direkt ut i arbetslivet
Citera
2011-12-04, 11:18
Medlem
Om företaget inte får någon ersättning är det inte säkert att dom vill ta emot någon lärling därför jag frågar...
Citera
2011-12-04, 23:47
Medlem
StylistChrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amouren
Om företaget inte får någon ersättning är det inte säkert att dom vill ta emot någon lärling därför jag frågar...

Företaget får inte någon ersättning när du är trainee hos ett frisörföretag. Dem ska betala lön till dig så kallad, traineelön och den är uppdelad i 4 nivåer. Du ska ta kontakt med FrisörFöretagarna för att beställa en utbildningsbok där du skriver in dina timmar.
Vill du ta gesällen är det viktigt att du följer FrisörFöretagarnas riktlinjer, för att ta gesällen (yrkesbeviset) krävs det att du jobbar 5000 timmar (Som är uppdelade i 4 nivåer), din handledare (För att få vara handledare krävs det att man är behörig frisör, alltså har gesällbrevet) på företaget ska följa en läroplan och efter 2000 timmar ska du avlägga ett delprov och teoriprov. Du måste också ha godkänt i Matematik, Svenska, Engelska och samhällskunskap från gymnasiet/komvux.

Lönen ser ut så här i dem olika nivåerna (brutto lön):

Nivå 1: 6050 kr/mån
Nivå 2: 9074 kr /mån
Nivå 3: 13107 kr/mån + 10% arbetsprovision
Nivå 4: 14116 kr/mån + 10 % arbetsprovision

EDIT: Efter Nivå 4 kan du göra provet för att få gesällbrevet. Provet består av x-antal praktiska moment som betygsätts.

Hör av dig om du har fler frågor!
Senast redigerad av StylistChriz 2011-12-04 kl. 23:52.
Citera
2011-12-05, 11:13
Medlem
Jag har också funderat kring frisör, men vill helst inte plugga. Det här låter som en jättebra väg att gå! Hur går man tillväga? Går man bara in på frisörsalonger och frågar om de vill ha en? Tar man med CV?
Citera
2011-12-05, 20:22
Medlem
StylistChrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnadragon
Jag har också funderat kring frisör, men vill helst inte plugga. Det här låter som en jättebra väg att gå! Hur går man tillväga? Går man bara in på frisörsalonger och frågar om de vill ha en? Tar man med CV?

Det låter bra, men är inte så bra.
Frisör företagen vill helst ha utbildade personer som söker trainee plats hos dem, du ska även hitta en salong som har en behörig frisör och som är villig att vara din handledare.
Dessutom ska dem betala lön och material till dig.

Det är tyvärr inte lätt och som sagt så är det bättre att du går en utbildning, antingen på gymnasiet eller en godkänd utbildning.
Godkända utbildningar finns här: http://frisor.se/utbildning/GodkandaPrivatskolor.aspx

Du ska också vara medveten om att dem som utbildar sig nu har väldigt svårt att få en trainee plats, det blir ännu svårare för dig som inte har en utbildning. Arbetsmarknaden för ny utbildade frisörer är väldigt tuff, det utbildar sig ca. 2600 frisörer varje år i Sverige och ca 500 behövs.. Framtiden ser inte heller så ljus ut om man kollar på Arbetsförmedlingens prognos: http://www.arbetsformedlingen.se/4.1d0780de11e44162f348000584.html?url=1886496582%2 FYrkesbedomning.aspx&sv.url=12.1d0780de11e44162f34 8000589

Jag själv är behörig frisör men jobbar inte som det. Ska jag vara ärlig så tycker jag inte du ska satsa på detta yrke!

EDIT: Vill också tillägga att, går du inte en godkänd utbildning som finns på listan som jag bifogade hos FrisörFöretagarna så kommer du inte få tillgodo räkna dig timmarna som du har samlat ihop under utbildningen. Det är väldigt viktigt att tänka på det om du inte vill börja på Nivå 1 så fort du har gått klart utbildningen. Därför välj alltid en godkänd utbildning men dem är oftast dyrare.
Senast redigerad av StylistChriz 2011-12-05 kl. 20:27.
Citera
2011-12-05, 20:29
Medlem
Haha nä, jag har faktiskt funderat på hur det går ihop... När jag gick gymnasiet skulle "alla" bli frisörer, och det verkade inte direkt vara brist på frisörer i stan direkt. Jag tror inte jag skulle klara av att jobba med det ändå, det sliter ju mycket på kroppen att stå rakt upp och ner hela dagen. Men det skulle vara så kul att kunna sånt där!
Citera
2011-12-05, 23:52
Medlem
StylistChrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnadragon
Haha nä, jag har faktiskt funderat på hur det går ihop... När jag gick gymnasiet skulle "alla" bli frisörer, och det verkade inte direkt vara brist på frisörer i stan direkt. Jag tror inte jag skulle klara av att jobba med det ändå, det sliter ju mycket på kroppen att stå rakt upp och ner hela dagen. Men det skulle vara så kul att kunna sånt där!

Det är faktiskt kul, men som du säger, det sliter på kroppen och lönen är också väldigt låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in