2011-12-04, 01:01
Medlem
hubertusfolkessons avatar
Jag har en IMac G5 med drygt fem år på nacken. Den har dock fram till för några dagar sedan fungerat klanderfritt.

Men efter den senaste omstarten har den hängt sig fullständigt. Det enda som dyker upp är en blå skärm och därefter är det stopp.

Jag har OSX Snowleopard.

Finns det något konkret jag borde göra med en gång?

Tack
Citera
2011-12-04, 01:09
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubertusfolkesson
Jag har en IMac G5 med drygt fem år på nacken. Den har dock fram till för några dagar sedan fungerat klanderfritt.

Men efter den senaste omstarten har den hängt sig fullständigt. Det enda som dyker upp är en blå skärm och därefter är det stopp.

Jag har OSX Snowleopard.

Finns det något konkret jag borde göra med en gång?

Tack

Har inte mycket erfarenhet av PowerPC-macarna, men jag googlade litegrann i ärendet och de flesta drog slutsatsen att det var ett hårdvarufel.

http://www.reddit.com/r/apple/commen...of_death_help/

edit: Om detta nu är fallet för dig så läste jag även att ett nytt moderkort går på kring $800, motsvarar uppemot 5400kr.
Senast redigerad av Joomla 2011-12-04 kl. 01:13.
Citera
2011-12-04, 04:07
Medlem
Mr.Kukks avatar
http://support.apple.com/kb/TS2570?viewlocale=sv_SE

Även om artikeln handlar om 'boots to grey screen' och det står "Obs! Nedanstående instruktioner kanske inte fungerar om skärmbilden är blå när datorn startas.", så innehåller artikeln dom enda steg du kan pröva i detta läge.

Sen att försöka göra backup av din data innan du gör dom sistnämnda stegen, det är en annan historia.
Citera
2011-12-04, 10:33
Medlem
SirKnasens avatar
Hur lyckades du få in SnowLeopard på en G5:a?
Menar du inte Leopard 10.5?
Hursom kan väl en ominstallation av OSX vara på sin plats om du inte har massa filer du vill ha ut från hårddisken först. Men du har väl backup?
Citera
2011-12-04, 20:08
Medlem
butterbocks avatar
Kan vara något tillägg eller nått som tjablar till det, testa att håll nere skift när du startar. Om det inte hjälper så starta från en installationscd genom att hålla nere C kör därefter en skivkontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in