metric ton = metrisk ton, dvs ton i metersystemet (eller, vanligen, SI-systemet), dvs det mätsystem som vi använder.
Britterna använder long ton (1016 kg), amerikanerna använder short ton (907 kg), men i det här fallet är det alltså ett metriskt ton, 1000 kg, som avses.
metric ton = metrisk ton, dvs ton i metersystemet (eller, vanligen, SI-systemet), dvs det mätsystem som vi använder.
Britterna använder long ton (1016 kg), amerikanerna använder short ton (907 kg), men i det här fallet är det alltså ett metriskt ton, 1000 kg, som avses.
Enligt forskare så väger jorden 6,600,000,000,000,000,000,000 metric tons (1 metric ton = 2,204.6 pounds).
En gång gjorde jag en överslagsberäkning av vad jordklotet väger. Jag utgick då från att omkretsen är 4000 mil och antog en medeldensitet om 5 ton/m³. Jag gjorde detta under en tipspromenad utan tillgång till miniräknare och fick förhållandevis god uppskattning av jordenklotets massa. En övning till er är att göra om beräkningen.
Eftersom ni verkar hänga upp er på detaljer kände jag för att påpeka att Jorden varken väger short,long eller metriska ton, den har däremot en massa på 5,9736 × 10^24 kg.