2011-12-03, 12:16
Medlem
Hej!

Kan man höja dosen på sertralin från 200 mg till 250 mg.? Kan det vara farligt?

MVH
Citera
2011-12-03, 12:29
Medlem
Somliga har högre dos än den som anges vara den högsta tillåtna (200 mg/dygn). Jag har träffat en patient som hade 400 mg, men det måste betraktas som extremt undantag. Man bör kolla koncentrationen av sertralin i blodet och levervärden innan man går utanför gängse dosering. Hör med läkaren om det är motiverat att höja dosen. FASS har en lista med tänkbara biverkningar av medicinen (i vanliga doser), och du får anta att risken för biverkningar ökar med högre doser. Det står även om intoxikationer och ett kapitel om varning/försiktighet. Googla fram FASS och titta på patientversionen, eller förskrivarversionen om du vill ha fylligare data.
Citera
2011-12-03, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Somliga har högre dos än den som anges vara den högsta tillåtna (200 mg/dygn). Jag har träffat en patient som hade 400 mg, men det måste betraktas som extremt undantag. Man bör kolla koncentrationen av sertralin i blodet och levervärden innan man går utanför gängse dosering. Hör med läkaren om det är motiverat att höja dosen. FASS har en lista med tänkbara biverkningar av medicinen (i vanliga doser), och du får anta att risken för biverkningar ökar med högre doser. Det står även om intoxikationer och ett kapitel om varning/försiktighet. Googla fram FASS och titta på patientversionen, eller förskrivarversionen om du vill ha fylligare data.

Tack! Vilket fullständigt svar. Jag imponerat Tack!
Citera
2011-12-03, 14:56
Medlem
lithionits avatar
ja det är inte att rekommendera pga. det kinuski nämnde.

Men i studier på tvångssyndrom har de använt 300-400 mg utan att det ledde till nåt allvarligt.
Men om inte sertralin hjälper dig i normal maxdos är det bättre att byta och testa nåt annat.
Citera
2011-12-03, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
ja det är inte att rekommendera pga. det kinuski nämnde.

Men i studier på tvångssyndrom har de använt 300-400 mg utan att det ledde till nåt allvarligt.
Men om inte sertralin hjälper dig i normal maxdos är det bättre att byta och testa nåt annat.

Hej!

Tack för ditt svar!

Sertralin hjälper, jag har inte länge panikattacker, men men ångesten fortfarande sitter kvar. Jag mår mycket bättre sedan jag börjar med sertralin, så tänkte jag att med högre dos kan jag må ännu bättre, eller hur?
Citera
2011-12-03, 18:13
Medlem
KiaWs avatar
PoP -> Psykofarmaka
/Mod
Citera
2011-12-03, 18:26
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Hej!

Tack för ditt svar!

Sertralin hjälper, jag har inte länge panikattacker, men men ångesten fortfarande sitter kvar. Jag mår mycket bättre sedan jag börjar med sertralin, så tänkte jag att med högre dos kan jag må ännu bättre, eller hur?

ja i praktien ja, men biverkningarna kan bli alltför svåra om man har jättedos. Har du pratat med din läkare om att du inte tycker att du mår tillräckligt bra av bara 200 mg sertralin? Vissa är öppna för patientens förslag

(hatar dom bångsstyriga som har bestämt sig för vissa saker, jag fick ta sertralin i ett år fast jag bad om byte till cipralex varje läkarbesök men sertralin verkade va hennes älskningsmedicin :P )
Citera
2011-12-03, 18:30
Medlem
Mandic!s avatar
Det låter som att någon tilläggsmedicin kan vara motiverat, hellre än att öka till 250 mg/dag. Men jag vet ju inte hur din läkare tänker, och du lär få tråkiga mediciner "mot ångest"...
Citera
2011-12-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
ja i praktien ja, men biverkningarna kan bli alltför svåra om man har jättedos. Har du pratat med din läkare om att du inte tycker att du mår tillräckligt bra av bara 200 mg sertralin? Vissa är öppna för patientens förslag

(hatar dom bångsstyriga som har bestämt sig för vissa saker, jag fick ta sertralin i ett år fast jag bad om byte till cipralex varje läkarbesök men sertralin verkade va hennes älskningsmedicin :P )

Jag har nästan inga biverkningar av sertralin, jag har inte pratat med min läkare på 3 månader, han bryr sig inte om mig, vi har kontakt bara via minavårdkontakter. Ska skriva till honom och fråga på måndag.

P.S. Mina två före detta läkarna var också likgiltiga. Idag tog jag 250mg sertralin i alla fall. Ganska skakig och lindrig huvudverk.
Citera
2011-12-03, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandic!
Det låter som att någon tilläggsmedicin kan vara motiverat, hellre än att öka till 250 mg/dag. Men jag vet ju inte hur din läkare tänker, och du lär få tråkiga mediciner "mot ångest"...

Det är omöjligt att få utskriven oxascand. Den medicin hade jag förut
Citera
2011-12-03, 21:41
Medlem
Sweeper80s avatar
Min läkare - chefsläkare över psykiatrin i en av stockholmsregionerna - har flera patienter som har så mycket som 400 mg (och allt där under, givetvis).
Citera
2011-12-03, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Min läkare - chefsläkare över psykiatrin i en av stockholmsregionerna - har flera patienter som har så mycket som 400 mg (och allt där under, givetvis).

Tack för ditt svar

Vet du med vad jag riskerar? Alltså vilka konsekvenser kan jag få om jag fortsätter med 250? Vi struntar i biverkningar, jag menar långsiktiga konsekvenser
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in