Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Jag blir lite förvirrad nu på natten av allt filosofiskt tänkande,

men efter spegeldiskussionen i andra tråden blev jag lite förvirrad angående höger och vänster.
- Är höger och vänster subjektivt?
- Och är norr, söder, öst och väst objektivt?
Höger och vänster borde vara subjektivt eftersom det beskriver just Mitt förhållande till något annat.
Handlar det inte om att vi faktiskt har en någorlunda objektivt referensram? Vi har våra magnetiska poler, så att säga.
Och uttrycket "Till vänster om mig" är helt oberoende om du är ute i rymden och svävar eller på vår jord; detta uttryck är enbart någonting du beskriver i förhållande till just dig, precis som du föreslår (?)
Trots allt; vi lever i tre rumsdimensioner, men oftast använder vi bara två (tiden exkluderad). Tänk en karta du hämtar hem från eniro och skriver ut. Höjden är sällan intressant. Gravtitationen begränsar så att säga en dimension, även om den egnetligen inte gör det. Men rent praktiskt.
För vad ligger norr om nordpolen? Vi lever på en sluten yta. En "ploppad" torus, där norr och söder egentligen inte finns, men magnetismen, och årstider, och vår relativa positionering till solen etcetera [...] talar om för oss att det visst finns. En sorts illusion således?