2011-12-03, 01:23
Medlem
thegoodshepherds avatar
Jag blir lite förvirrad nu på natten av allt filosofiskt tänkande, men efter spegeldiskussionen i andra tråden blev jag lite förvirrad angående höger och vänster.
  • Är höger och vänster subjektivt?
  • Och är norr, söder, öst och väst objektivt?

Höger och vänster borde vara subjektivt eftersom det beskriver just Mitt förhållande till något annat.
Citera
2011-12-03, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Jag blir lite förvirrad nu på natten av allt filosofiskt tänkande, men efter spegeldiskussionen i andra tråden blev jag lite förvirrad angående höger och vänster.
  • Är höger och vänster subjektivt?
  • Och är norr, söder, öst och väst objektivt?

Höger och vänster borde vara subjektivt eftersom det beskriver just Mitt förhållande till något annat.
Handlar det inte om att vi faktiskt har en någorlunda objektivt referensram? Vi har våra magnetiska poler, så att säga.

Och uttrycket "Till vänster om mig" är helt oberoende om du är ute i rymden och svävar eller på vår jord; detta uttryck är enbart någonting du beskriver i förhållande till just dig, precis som du föreslår (?)

Trots allt; vi lever i tre rumsdimensioner, men oftast använder vi bara två (tiden exkluderad). Tänk en karta du hämtar hem från eniro och skriver ut. Höjden är sällan intressant. Gravtitationen begränsar så att säga en dimension, även om den egnetligen inte gör det. Men rent praktiskt.

För vad ligger norr om nordpolen? Vi lever på en sluten yta. En "ploppad" torus, där norr och söder egentligen inte finns, men magnetismen, och årstider, och vår relativa positionering till solen etcetera [...] talar om för oss att det visst finns. En sorts illusion således?
Senast redigerad av oddman84 2011-12-03 kl. 02:02.
Citera
2011-12-03, 02:11
Medlem
Celenos avatar
Citat:

Vad som är till höger och till vänster om dig är entydigt definierat. Det spelar ingen roll om du har en subjektiv åsikt som är annorlunda.
Citera
2011-12-03, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vad som är till höger och till vänster om dig är entydigt definierat. Det spelar ingen roll om du har en subjektiv åsikt som är annorlunda.
Har vi ett objektivt koordinatsystem inbyggt?

(Inget hån alltså! Ibland måste man ställa efterblivna frågor för att förstå. Kan vår symmetrilinje spela roll här?)
Citera
2011-12-03, 02:20
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Har vi ett objektivt koordinatsystem inbyggt?

Det är väl fullt möjligt att en missbildad människa inte har en klart definierad framsida, men ja, gemene man har en definierad framsida, baksida, riktning upp och en riktning ner. Då går det att definiera höger på samma sätt som man kan definiera öst.
Citera
2011-12-03, 02:23
Medlem
Citat:
Det är väl fullt möjligt att en missbildad människa inte har en klart definierad framsida, men ja, gemene man har en definierad framsida, baksida, riktning upp och en riktning ner. Då går det att definiera höger på samma sätt som man kan definiera öst.
Tänk dig en människa i den speciella relativitetsteorins fall [etcetera och så vidare]

Ja [...] ?

(Återigen; för f-n, jag försöker inte förnedra eller bedra, jag söker kunskap! Jag sparrar med hjärnor mer fyllda med kunskap än min egen och vill veta!)
Citera
2011-12-03, 02:30
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Tänk dig en människa i den speciella relativitetsteorins fall [etcetera och så vidare]
Ja [...] ?

Förtydliga.

Man behöver inte gravitation för att definiera upp och ner, om det är det du menar.

Citat:
(Återigen; för f-n, jag försöker inte förnedra eller bedra, jag söker kunskap! Jag sparrar med hjärnor mer fyllda med kunskap än min egen och vill veta!)

Bekymra dig inte och du behöver inte ursäkta dig för någonting du skriver.
Citera
2011-12-03, 02:34
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Förtydliga.

Man behöver inte gravitation för att definiera upp och ner, om det är det du menar.

Om man befinner sig i rymden då?

Edit: Du måste väl ha något annat för att definiera upp och ner? T.ex om du är i rymden så är din kompis upp och ner i förhållande till dig själv.
Senast redigerad av thegoodshepherd 2011-12-03 kl. 02:37.
Citera
2011-12-03, 02:35
Medlem
Höger och vänster är relativt var och ens enskilda kropp, norr och söder är relativt den enskilda planeten jorden. D.v.s. på Mars eller Venus så kommer du inte att veta var norr och söder är, utan att få det utpekat för dig, lika lite som du kan veta vad som är höger- respektive vänstersida på en given gata när du inte vet vilket håll du ska titta ifrån.

Dock så kan höger och vänster utsträckas till andra icke-levande saker om dessa kan anses ha en framsida och en baksida samt en ovansida och en undersida. Då är (sett från ovansidan) de fyra sidorna som inte är ovan- eller nedansida ordnade medurs i ordningen vänstersida, framsida, högersida, baksida. Till exempel kan man tala om ett hus' framsida och baksida respektive vänsterflygel och högerflygel, utan att syfta på dess förhållande till någon mänsklig person. Likaledes har en båt vänster- och högersidor även om dessa kallas babord och styrbord. Likaså en bil.

Och sedan är det så att på ett sätt så skulle man kunna definiera norr respektive söder på andra planeter om dessa har en rotationsbana kring solen som ligger i plan med jordens rotation kring solen, samt att de roterar kring sin egen axel som står någorlunda vertikalt mot det "plan" i vilket deras rotation kring solen sker. Då handlar det visserligen helt enkelt om att man definierar norr respektive söder på dessa andra planeter som helt enkelt mer eller mindre samma riktning som på jorden. Men denna metod skulle inte fungera för planeter (t.ex. i andra solsystem) vars rotationsbanor inte ligger i plan med jordens rotationsbana.
Citera
2011-12-03, 02:43
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Om man befinner sig i rymden då?

Edit: Du måste väl ha något annat för att definiera upp och ner? T.ex om du är i rymden så är din kompis upp och ner i förhållande till dig själv.

Ditt huvud är i motsatta änden av din kropp mot fötterna, oavsett om du är i rymden eller inte och oavsett hur många kompisar du har i andra riktningar.

Vad som är höger om dig är inte din subjektiva åsikt, utan objektivt definierat.
Citera
2011-12-03, 02:47
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psilosofisk
Men denna metod skulle inte fungera för planeter (t.ex. i andra solsystem) vars rotationsbanor inte ligger i plan med jordens rotationsbana.

Men det går ju bra att definiera ändå, Uranus har tex en definierad nord och sydpol.
Citera
2011-12-03, 02:48
Medlem
Snietzschels avatar
Citat:
Ditt huvud är i motsatta änden av din kropp mot fötterna, oavsett om du är i rymden eller inte och oavsett hur många kompisar du har i andra riktningar.
Det stämmer, men vad i rymden säger att ditt huvud är uppåt och dina fötter är nedåt? Nog för att vi är kroppsligt utformade för att på jorden med sin gravitation ha fötterna riktade mot dess kärna, men i ett rymdskepp kan händer och armar likväl ersätta fötter och bens funktion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in