Flashback bygger pepparkakshus!
2011-12-02, 22:14
Medlem
AldoRaines avatar
Dela med er av era bästa såser,glazer, eller vad som helst. Bara det är baserat på glögg. Tips någon?
Citera
2011-12-03, 08:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Dela med er av era bästa såser,glazer, eller vad som helst. Bara det är baserat på glögg. Tips någon?
Glögg är i princip rödvin med en del aromatiska kryddor, samt socker. Glazer funkar, precis som du säger men det kan vara svårt att använda glögg i vanliga grytor eller soppor pga den mycket specifika smak.

Det som funkar är således marinader, glazer, krämer/såser i samband med efterrätter, inläggningar, samt som bas till glass.

~Paul~
Citera
2011-12-03, 10:50
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Glögg är i princip rödvin med en del aromatiska kryddor, samt socker. Glazer funkar, precis som du säger men det kan vara svårt att använda glögg i vanliga grytor eller soppor pga den mycket specifika smak.

Det som funkar är således marinader, glazer, krämer/såser i samband med efterrätter, inläggningar, samt som bas till glass.

~Paul~

Men det är just den specifika glöggsmaken jag är ute efter. Eftersom jag är av det envisa virket kommer jag försöka komponera ihop en liten sås med touch av glögg. Men den får inte bli för intensiv tror jag. Har du några galna ideér på hur den kan blandas välkomnas dessa.
Citera
2011-12-03, 12:38
Medlem
klybans avatar
Ska du grilla eftersom du nämner glaze?
Själv får jag nog ta en funderare innan jag ger tips, glögg har man ju inte använt i mat precis.

Är det köpt glögg eller egen gjord glögg du kommer använda?
Frågan kommer av att det kan skilja rätt mycket mellan dessa.
En hemmagjord kan ju ha många olika riktningar i smaken, beroende på vilken smak man har prioterat när man gjorde glöggen.
Min glögg tex har jag tagit upp vanilj, kardemumma och citrus lite extra för tycker det är gott.

Annars tror jag kyckling funkar som kött, sen någon syra för balansera upp det söta i glöggen när man gör sås och glaze.
Citera
2011-12-03, 16:28
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ska du grilla eftersom du nämner glaze?
Själv får jag nog ta en funderare innan jag ger tips, glögg har man ju inte använt i mat precis.

Är det köpt glögg eller egen gjord glögg du kommer använda?
Frågan kommer av att det kan skilja rätt mycket mellan dessa.
En hemmagjord kan ju ha många olika riktningar i smaken, beroende på vilken smak man har prioterat när man gjorde glöggen.
Min glögg tex har jag tagit upp vanilj, kardemumma och citrus lite extra för tycker det är gott.

Annars tror jag kyckling funkar som kött, sen någon syra för balansera upp det söta i glöggen när man gör sås och glaze.

Grilla i grillpanna ska jag göra Köpt glögg fick det bli, nu är såsen gjord och den smakar faktiskt riktigt bra tycker jag. Hade en bas på kalvfond och rödvin, sen kryddade jag såsen med vinglögg, nejlikor, lite rivet apelsinskal och en bit kanelstång. Någon syra tycker jag inte behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in