2011-12-02, 07:28
Medlem
Min macbook jag haft nu i 1,5 år har plötsligt fläktarna börjar gå upp till 6200 rpm från stund till stund.

Jag tänkte att datorn var överhettad och laddade ner smcfancontrol men den visar att fläktarna går upp i högvarv även när datorn är 40 grader... Så överhettningen verkar inte vara problemet.

Har damsugit datorn men det gjorde det inte bättre. Fläktarna har på sistone allt oftare börjat gå upp i högvarv (när jag tittar på film så är det ungefär var 5:e minut, när jag sitter med word kanske en gång i halvtimme). De går oftare upp i högvarv ju längre jag har haft på datorn.

Så, ska jag oroa mig? Och vet någon varför fläktarna helt plötsligt skulle bete sig så här, börjar datorn gå sönder? Och vad ska jag göra? Är det fläktarna det är fel på eller är det någon drivrutin som styr fläktarna?

Svara gärna lite enkelt, då jag inte är så där jätteteknisk av mig...
Citera
2011-12-02, 07:33
Avslutad
http://osxdaily.com/2007/04/24/control-the-fan-speed-of-your-mac-laptop/
Citera
2011-12-02, 07:45
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Fläktarna går på högvarv beroende på processor/hårddisk aktivitet, förmodligen någon bakgrundsprocess som jobbar, är det inte mdworker så är det väl något program som swappar ur.

Det blir mer frekvent ju mindre ledigt utrymme du har.

För övrigt kommer man inte åt att dammsuga ren fläktarna på en macbook (någon modell) utifrån, man måste in under topcaset för att komma åt fläktarna. Men det ser ju snyggt ut iallafall...
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2011-12-02 kl. 07:46. Anledning: syftningsfel
Citera
2011-12-02, 07:58
Medlem
tzjs avatar
Kan vara en korrupt process. Börja med att göra en start i säkert läge. Se min signatur för mer info.

Efter det kan du reseta SMC. Även det står det om i min signatur.
Citera
2011-12-02, 08:45
Medlem
Det kanske bara är en del av datorn som är 40 grader? Så var fallet för mig. Sätt fläkten till att alltid gå på 3500rpm.
Citera
2011-12-02, 10:13
Medlem
Som sagt, kan bero på att datorn tror att det är någon krävande app som körs och därför drar igång fläkten. Bra irriterande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in