2011-12-01, 13:00
Medlem
Tjenna nu är det såhär att ja skrev upp mig för en resa över en dag ( en resa som en person betala men som senare skulle ha in pengar för det)
Pappret jag skrev under var ett vanligt A4 där ja skulle skriva under ( för,efternamn. Telefonnr och epost).
På detta pappret fanns även en hel del andra namn och nummer på varje rad. Så det va ingen speciellt specifikt kontrakt eller liknande.

Enligt han som gav ut pappret som man skulle skriva under så sa han att detta var bindande och man måste betala.
Men när det var dags att åka så blev ja sjuk och kunde verkligen inte gå upp ur sängen pga mkt hög feber m,m.

Och nu har det blivit så att han har hotat att gå till kronofogden för driva in sina pengar.
Kan han verkligen göra detta?
Jag var inte med på resan, varken incheckad på nått hotel eller liknande.
Endast skriven på ett litet papper som vem som helst skulle kunna skriva ner åt mig.
Senast redigerad av bernanke 2011-12-03 kl. 01:50.
Citera
2011-12-01, 13:08
Medlem
Conceptions avatar
Står det inte VAD ni skrev under för?

Annars är vanligtvis underskrivet kontrakt juridiskt bindande.
Senast redigerad av Conception 2011-12-01 kl. 13:30.
Citera
2011-12-01, 13:10
Medlem
swapjaos avatar
om det inte stog på pappret typ vad du skrev upp dig till utan bara va ett tomt papper för uppgifter så tror jag knappast det är bindande på något sätt, däremot kan det väl hävdas att ni ingick ett muntligt avtal när ni snackade om det och du sa ja och skrev upp dig men det är inget som kommer hålla upp i rätten skulle jag tro xD
Citera
2011-12-01, 13:53
Medlem
om du bestrider betalningen skriftligt så har jag för mig att det inte kan gå till kronkalle.

sen som de andra säger, var det inget avtal med uppgifter om betalning eller dyl så kan det inte
kallas för kontrakt. har svårt att tro det.
Citera
2011-12-01, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbban77
Tjenna nu är det såhär att ja skrev upp mig för en resa över en dag ( en resa som en person betala men som senare skulle ha in pengar för det)
Pappret jag skrev under var ett vanligt A4 där ja skulle skriva under ( för,efternamn. Telefonnr och epost).
På detta pappret fanns även en hel del andra namn och nummer på varje rad. Så det va ingen speciellt specifikt kontrakt eller liknande.

Enligt han som gav ut pappret som man skulle skriva under så sa han att detta var bindande och man måste betala.
Men när det var dags att åka så blev ja sjuk och kunde verkligen inte gå upp ur sängen pga mkt hög feber m,m.

Och nu har det blivit så att han har hotat att gå till kronofogden för driva in sina pengar.
Kan han verkligen göra detta?
Jag var inte med på resan, varken incheckad på nått hotel eller liknande.
Endast skriven på ett litet papper som vem som helst skulle kunna skriva ner åt mig.
Ta upp frågan med din konsumentrådgivare, dom kan bättre avgöra om det är bindande eller inte.
Kostar inget att rådfråga dom.
http://www.konsumentverket.se/sv/Personlig-Radgivning/
Senast redigerad av Alessandro 2011-12-01 kl. 14:09.
Citera
2011-12-01, 14:34
Medlem
Det stod ingenting på pappret, de va ett helt vanligt streckat A4, alltså det stod ingenting på de utom de namn å nummer som de som va i lokalen där jag va.
Jag gav inget muntligt JA utan bara fick pappret, skrev ner mitt namn, nr, epost och skickade vidare lappen till nästa person bredvid mig.
Citera
2011-12-01, 14:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det stod ingenting på pappret, de va ett helt vanligt streckat A4, alltså det stod ingenting på de utom de namn å nummer som de som va i lokalen där jag va.
Jag gav inget muntligt JA utan bara fick pappret, skrev ner mitt namn, nr, epost och skickade vidare lappen till nästa person bredvid mig.

Muntligt avtal är också bindande. Om han säger inför er alla att genom att skriva på detta papper så är ni tvungna att betala för resan och åka med. Kan ni inte åka med så får ni INTE pengarna tillbaka.

Sen skriver alla på. Har han då även vittnen i lokalen som kan vittna att du var där, hörde allting som han sade och sen skrev på papperet så är det kört för dig.

Se det som en läxa och var försiktig i fortsättningen vart du sätter din namnteckning och va du går på med på.
Citera
2011-12-01, 15:27
Medlem
FredrikSahlins avatar
Ett muntligt avtal är lika bindande som ett på papper, bara att det muntliga blir lite svårare att bevisa.
Men nu var ju inte detta ett muntlig avtal, utan ett på papper, där det inte står någonting om vad du skrev under.

Lycka till :s
Citera
2011-12-01, 15:37
Medlem
Du är inte hotad.

Ni hade en överenskommelse som du valde att bryta. Sen om han kan bevisa det är en annan femma. Ett tips är att ta lite ansvar för dina handlingar istället för att låta en annan person ta den ekonomiska smällen av ditt slrav.
Citera
2011-12-01, 15:47
Medlem
Dock så sa han ju ingenting om ifall man inte kunde åka med pga olika anledningar.
Citera
2011-12-01, 15:51
Medlem
Strixezs avatar
Citat:
Dock så sa han ju ingenting om ifall man inte kunde åka med pga olika anledningar.
Var ärlig nu, du vet att killen har fått lägga ut pengarna för det här och vill nu blåsa honom på den summan.

Om det däremot var så att allt skulle betalas på plats kanske du kommer undan (moraliskt) men jag tvivlar på att så är fallet.
Citera
2011-12-01, 15:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Håller alla som var med i lokalen samtidigt som dig med?

Varför skulle ni annars skriva på om ni inte hade något tvång att åka med annars inga pengar tillbaka?

Jag antar att den personen som lade ut pengarna för resan gjorde detta enbart för att han/hon skulle slippa tjata om pengarna i efterhand samt slippa tjafs om någon rent av bara sket i att följa med. Jag förmodar att desto fler som åkte på resan desto billigare för varje person. Om nu någon skiter i att följa med och ska ha tillbaka sina pengar så måste han gå till alla andra och begära att de betalar mer.

Det FINNS med all sannolikhet ett avtal mellan er men du bara försöker ignorera det. Trist inställning tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in