Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-13, 22:16
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatCharlie
Nu förstod du nog inte vad jag menade. När jag skriver Noam Choamsys modell, så hänvisar jag till den kritiska modellen att se hur stort utrymme t.ex olika nyheter får i olika länder och kanaler/tidningar. Den modellen går även att använda i teologi då man kan jämföra hur stort utrymme olika delar av religiösa händelser och skrifter. Som jag skrev så läser jag urkund och artiklar och rapporterna själv.
Kan du inte ta en sekund och läsa igenom vad jag skriver? Du gör så här med nästan vart enda inlägg jag gör.

Eller det går inte för sig heller, bara för att han råkar ha vänster-åsikter?
Mm men det behövs inget vänstervridet dekonstruerande av begrepp och sanningar utan det räcker med att läsa texten. Saker upprepas till leda så det är inte svårt att förstå vad det handlar om. Vill du förstå mer så skall du läsa de förklaringar som anses auktoritära inom den islamiska världen och inte politiskt korrekta förståsigpåare i västvärlden.
Citera
2011-12-13, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellossom
Hur vet du det? Det låter fördomsfullt.

fan Iran har ju hiqab SWAT
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRa4G5ihCT1N2bAN2nt_eVec1yKjSTGq K18FdBuQQJW8N28v6Z7W8Qbvp7H

http://forum.vcoderz.com/women-iranian-police-t3724/index.html

Sen on topic så kan jag se att det skulle vara väldigt användbart med en polis i slöja/huvudduk

Hon kanske kan få uppgifter/tillgång till vittnen som inte Kalle Svensson kan. Antagligen språk kunskaper iaf

Det är samma som med kvinnor som brandmän som alla verkar käfta emot. visst en 60 kilos kvinna kan inte släppa ut mitt feta ass ifrån en brinnande byggnad (det kan nog inte en 60 kilos kille heller) men den stora brandmannen som kan göra det kan inte firas ner i ett hål som nån unge har ramlat ner i heller. det kanske 60 kilos tjejen kan. se möjligheterna istället för att alltid vara så konservativa
Citera
2011-12-13, 22:23
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Ja, som jag ser det vill han att han ska konvertera till islam, för annars begår han en synd. Men det var Kosrau som förklarade krig genom att sända folk efter honom. Perserna tillhörde vid den tiden Zoroastrismen. Islams praxis accepterar Judendomen och Kristendomen men icke Zoroastrismen så du har väl delvis rätt men det kan tolkar olika vem som startade.
Tycker du detta låter som om kristendom och judendom accepteras?

Quran 98:6
Verily, those who disbelieve from among the people of the Scripture (Jews and Christians) and polytheists will abide in the Fire of Hell. They are the worst of creatures.

Quran 9:30
And the Jews say: Uzair is the son of Allah; and the Christians say: The Messiah is the son of Allah; these are the words of their mouths; they imitate the saying of those who disbelieved before; may Allah destroy (kill) them; how they are turned away!

Quran 3:85
Whoever seeks a religion other than Islam, it will never be accepted of him, and in the Hereafter he will be one of the losers .

Muslim 19:4366
The Messenger of Allah said: I will expel the Jews and Christians from the Arabian peninsula and will not leave any but Muslim.

Quran 5:51
O ye who believe! Take not the Jews and the Christians for friends. They are friends one to another. He among you who taketh them for friends is (one) of them. Lo! Allah guideth not wrongdoing folk.

Muslim 26:5389
Allah's Messenger said: Do not greet the Jews and the Christians before they greet you and when you meet any one of them on the roads force him to go to the narrowest part of it.

Quran 9:29
Fight against those who believe not in Allâh, nor in the Last Day, nor forbid that which has been forbidden by Allâh and His Messenger (Muhammad SAW) and those who acknowledge not the religion of truth (i.e. Islâm) among the people of the Scripture (Jews and Christians), until they pay the Jizyah with willing submission, and feel themselves subdued.

Muslim 41:6985
Allah's Messenger said: The last hour would not come unless the Muslims will fight against the Jews and the Muslims would kill them until the Jews would hide themselves behind a stone or a tree and a stone or a tree would say: Muslim, or the servant of Allah, there is a Jew behind me; come and kill him;

Jag tycker inte det finns någon mening med att förleda folk med falska förhoppningar om islams harmlöshet.
Citera
2011-12-13, 22:24
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Mm men det behövs inget vänstervridet dekonstruerande av begrepp och sanningar utan det räcker med att läsa texten. Saker upprepas till leda så det är inte svårt att förstå vad det handlar om. Vill du förstå mer så skall du läsa de förklaringar som anses auktoritära inom den islamiska världen och inte politiskt korrekta förståsigpåare i västvärlden.
Igen det är ju det jag skriver. Det är de jag läser, sen att man ibland kan använda sig av denna modellen som anses vara ganska vettig, åtminstonde hos de polare jag har som läser b.la media på universitetet. Bara för att han har andra åsikter än dig betyder inte att hans metoder är inkorrekta. Det är inget dekonstrukterande av begrepp och sanningar, det är ett sätt att se hur olika forskare och lärda överser vissa delar i deras olika rapporter. Du utgår ifrån att jag inte läser urkundkällor fastän jag har sagt till dig att jag har gjort det, mer än en gång.
Citera
2011-12-13, 22:28
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
And the Jews say: Uzair is the son of Allah; and the Christians say: The Messiah is the son of Allah; these are the words of their mouths; they imitate the saying of those who disbelieved before; may Allah destroy (kill) them; how they are turned away!
T.ex:
[9:30] وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللّهِ وَقَالَتْ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللّهِ ذَلِكَ قَوْلُهُم بِأَفْوَاهِهِمْ يُضَاهِؤُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قَبْلُ قَاتَلَهُمُ اللّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ

Du kan få översätta själv om du vill.
Här finns det på svenska annars.
[9:30]DE JUDISKA [trosbekännarna] säger: "Esra, Guds son", medan de kristna säger: "Kristus, Guds son". Detta kommer över deras läppar och då säger de efter vad [andra] förnekare av sanningen har sagt före dem. Guds förbannelse över dem! Hur förvirrade är inte deras begrepp!

Tolkningar, tolkningar, tolkningar.

Jag kan ge dig ett par exempel till om du vill. Direkt kopplade till de suror som du precis citerade.
Citera
2011-12-13, 22:35
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
T.ex:
[9:30] وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللّهِ وَقَالَتْ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللّهِ ذَلِكَ قَوْلُهُم بِأَفْوَاهِهِمْ يُضَاهِؤُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قَبْلُ قَاتَلَهُمُ اللّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ

Du kan få översätta själv om du vill.
Här finns det på svenska annars.
[9:30]DE JUDISKA [trosbekännarna] säger: "Esra, Guds son", medan de kristna säger: "Kristus, Guds son". Detta kommer över deras läppar och då säger de efter vad [andra] förnekare av sanningen har sagt före dem. Guds förbannelse över dem! Hur förvirrade är inte deras begrepp!

Det står ju i princip samma sak. Jag lade till inom parentes (kill) eftersom det är vad det arbaiska ordet (qātalahumu) har som innebörd. Det önskas alltså livet ur kristna och judar.
http://corpus.quran.com/wordbyword.jsp?chapter=9&verse=30
http://corpus.quran.com/qurandictionary.jsp?q=qtl#(9:30:20)

Som vanligt så försöker ni vänstermänniskor fortsätta dansa runt den heta gröten och aldrig komma någonvart.
Citera
2011-12-13, 22:41
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Det står ju i princip samma sak. Jag lade till inom parentes (kill) eftersom det är vad det arbaiska ordet (qātalahumu) har som innebörd. Det önskas alltså livet ur kristna och judar.
http://corpus.quran.com/wordbyword.jsp?chapter=9&verse=30
http://corpus.quran.com/qurandictionary.jsp?q=qtl#(9:30:20)

Som vanligt så försöker ni vänstermänniskor fortsätta dansa runt den heta gröten och aldrig komma någonvart.
Visar bara igen att det hela är en tolkningsfråga. Få arabiska ord betyder bara en enda sak. Med tanke på arabiskans uppbyggnaden så är det även extremt svårt att ibland avgöra exakt vilket ord som menas. Kan du läsa flytande arabiska? Då den sorten som används till Koranen, som inte är samma som vardaglig skrif-arabiska?

Citera
2011-12-13, 22:41
Medlem
Citat:

Quran 98:6
Verily, those who disbelieve from among the people of the Scripture (Jews and Christians) and polytheists will abide in the Fire of Hell. They are the worst of creatures.

Quran 3:85
Whoever seeks a religion other than Islam, it will never be accepted of him, and in the Hereafter he will be one of the losers .

Muslim 19:4366
The Messenger of Allah said: I will expel the Jews and Christians from the Arabian peninsula and will not leave any but Muslim.

Quran 5:51
O ye who believe! Take not the Jews and the Christians for friends. They are friends one to another. He among you who taketh them for friends is (one) of them. Lo! Allah guideth not wrongdoing folk.

Muslim 26:5389
Allah's Messenger said: Do not greet the Jews and the Christians before they greet you and when you meet any one of them on the roads force him to go to the narrowest part of it.

Quran 9:29
Fight against those who believe not in Allâh, nor in the Last Day, nor forbid that which has been forbidden by Allâh and His Messenger (Muhammad SAW) and those who acknowledge not the religion of truth (i.e. Islâm) among the people of the Scripture (Jews and Christians), until they pay the Jizyah with willing submission, and feel themselves subdued.

Muslim 41:6985
Allah's Messenger said: The last hour would not come unless the Muslims will fight against the Jews and the Muslims would kill them until the Jews would hide themselves behind a stone or a tree and a stone or a tree would say: Muslim, or the servant of Allah, there is a Jew behind me; come and kill him;

Jag tycker inte det finns någon mening med att förleda folk med falska förhoppningar om islams harmlöshet.

Återigen, det blir svårt att kommentera när du förvränger och utesluter texter vilket jag måste anta att du gör då det är den linje du hållit. Jag måste ha hela bilden för att kunna göra en bedömning. Så som du håller på med är det självklart jätte enkelt att måla upp en ensidig (och felaktig) bild.
Nu har jag inte koranen framför mig för att få kunna se hur pass mycket du förvänger citaten eller utelämnar viktig text som du gjorde senast men jag vet redan nu att du har fel då du kan kolla upp

1. Medinakonstitutionen. Judar hade samma ställning och fick samma hjälp och beskydd som de muslimska stammarna trots att de gjorde narr av profeten.

2. Efter Medinakonstitutionen infördes dhimmi-systemet. Inte fullt lika bra som det var under Medinafördraget men kristna och judar behandlades väl och hade rätt att leva efter sina egna traditioner under statens beskydd medan icke-kristna i kristna samhälle hade det tvärtom.

Som sagt, Kristendomen och Judendomen är accepterat inom islam eftersom de betraktas som föregångare till islam vilket också bekräftas i t ex koranställe 2:177/172 m.fl. "Profeterna" avser även Jesus, Noa, Abraham och Moses. Alltså finns tron att det funnits profeter innan Muhammed som predikat samma gudstro.

"Fromheten består inte i att ni vänder ansiktet mot öster eller väster.
Sann fromhet äger den som tror på Gud och den Yttersta dagen och änglarna
och uppenbarelsen och profeterna och som ger [av] det han äger - vilket pris han än sätter på detta - till de anhöriga, de faderslösa och de behövande, till vandringsmannen och tiggarna och
för att friköpa människor ur fångenskap och slaveri och som förättar bönen och erlägger allmoseskatten och som håller sina löften och som bär lidande och oförätt med tålamod och håller stånd i farans stund. De har visat deras tro är sann; de fruktar Gud."

Detta och mycket mer vittnar om vilken relation islam har till de andra religionerna.
Senast redigerad av Ominus 2011-12-13 kl. 22:50.
Citera
2011-12-13, 22:56
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Återigen, det blir svårt att kommentera när du förvränger och utesluter texter vilket jag måste anta att du gör då det är den linje du hållit. Jag måste ha hela bilden för att kunna göra en bedömning. Så som du håller på med är det självklart jätte enkelt att måla upp en ensidig (och felaktig) bild.
Nu har jag inte koranen framför mig för att få kunna se hur pass mycket du förvänger citaten eller utelämnar viktig text som du gjorde senast men jag vet redan nu att du har fel då du kan kolla upp

1. Medinakonstitutionen. Judar hade samma ställning och fick samma hjälp och beskydd som de muslimska stammarna trots att de gjorde narr av profeten.

2. Efter Medinakonstitutionen infördes dhimmi-systemet. Inte fullt lika bra som det var under Medinafördraget men kristna och judar behandlades väl och hade rätt att leva efter sina egna traditioner under statens beskydd medan icke-kristna i kristna samhälle hade det tvärtom.

Som sagt, Kristendomen och Judendomen är accepterat inom islam eftersom de betraktas som föregångare till islam vilket också bekräftas i t ex koranställe 2:177/172 m.fl. "Profeterna" avser öven Jesus, Noa, Abraham och Moses. Alltså finns tron att det funnits profeter innan Muhammed som predikat samma gudstro.

"Fromheten består inte i att ni vänder ansiktet mot öster eller väster.
Sann fromhet äger den som tror på Gud och den Yttersta dagen och änglarna
och uppenbarelsen och profeterna och som ger [av] det han äger - vilket pris han än sätter på detta - till de anhöriga, de faderslösa och de behövande, till vandringsmannen och tiggarna och
för att friköpa människor ur fångenskap och slaveri och som förättar bönen och erlägger allmoseskatten och som håller sina löften och som bär lidande och oförätt med tålamod och håller stånd i farans stund. De har visat deras tro är sann; de fruktar Gud."

Detta och mycket mer vittnar om vilken relation islam har till de andra religionerna.
Koranen finns på internet: http://www.searchtruth.com/

Medinakonstitutionen är det denna du menar?

Ibn Ishaq 368-369
Our attack upon Allah's enemy cast terror among the jews, and there was no jew in Medina who did not fear for his life. The apostle said, 'Kill any jew that falls into your power.'

I andra stycket här nedan kan du läsa om vilka regler som ålades de erövrade "dhimmis", inget man skulle önska sig:
Citera
2011-12-13, 22:58
Bannlyst
Har hon fått sparken än? Varför inte?
Citera
2011-12-13, 23:05
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Koranen finns på internet: http://www.searchtruth.com/
Vilken översättning bygger den siten på? (Av rent intresse.)
Citera
2011-12-13, 23:12
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Vilken översättning bygger den siten på? (Av rent intresse.)
Där finns fyra bland muslimer vanligt använda engelska översättningar och en hel del andra språk. Är man osäker på betydelsen så kan man kolla upp en vers här där man kan jämföra en stor mängd översättningar av verser på samma sida:
http://www.islamawakened.com/Quran/default.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in