2011-11-30, 22:50
Medlem
Sprets avatar
Jag har råkat slagit ett par sprickor i mitt skrivbord och undrar därför om det går att reparera träfiberskivor?

Jag hyr en färdigt inredd lägenhet och skulle därför vilja få dessa sprickor reparerade så att jag slipper köpa ett nytt bord, för det är väl det jag hamnar på att göra ifall hyresvärden upptäcker sprickorna, vilket han säkerligen kommer att göra då sprickorna syns ganska bra.

Jag har försökt trycka på undersidan av bordet så att sprickorna skulle komma i samma höjd så att de inte skulle synas, men det gick inte, för jag tror skivan är uppbyggd på följande sätt:
---------------
---------------

Där "-----------" är fanerskivan och "************" är något mellanlager.

Jag har funderat på att vända skivan upp och ned, men jag tror inte att den är löstagbar, plus att den är omålad på undersidan, så det är svårt att få den där blanka vita ytan.

Jag tror att det är en MDF-skiva. Den är 3 cm tjock.
Senast redigerad av Spret 2011-11-30 kl. 22:56.
Citera
2011-11-30, 23:07
Medlem
Sprets avatar
Jag TROR att jag har ungefär samma problem som den här killen: https://www.flashback.org/t1582996

Dock är mitt bord vitt med en blank yta. Fan vilken ångest jag har över det här jävla skitbordet.
Citera
2011-11-30, 23:56
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spret
Jag TROR att jag har ungefär samma problem som den här killen: https://www.flashback.org/t1582996

Dock är mitt bord vitt med en blank yta. Fan vilken ångest jag har över det här jävla skitbordet.
En meliminyta skulle jag säga är omöjlig (iaf med måttliga mängder jobb) att laga om den har spruckit. Jag tror det är spånskiva och inte MDF du har, mdf;en går oftast inte sönder som du har beskrivit det. Byta ut den är det nog som gäller, eller hoppas på det bästa.
Citera
2011-12-01, 00:08
Medlem
Sprets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
En meliminyta skulle jag säga är omöjlig (iaf med måttliga mängder jobb) att laga om den har spruckit. Jag tror det är spånskiva och inte MDF du har, mdf;en går oftast inte sönder som du har beskrivit det. Byta ut den är det nog som gäller, eller hoppas på det bästa.

Fan då!

Kan man dölja det på nåt sätt då? Man kanske kan försöka fylla spånfärgen med vit tusch så att sprickan blir mindre synlig?

Det här bordet suger, när jag trycker runt sprickan så känner man (och ser) att hela jävla övre ytan på bordet sviktar som fan.

Man kanske skulle kunna byta ut hela skivan, men jag vet inte riktigt hur man skulle kunna få lös den.

Den är väl limmad och pluggad, eller?

Det är typ ett sånt bord, fast höger sida har stöd av en träskiva istället för två ben.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S79859098/
Citera
2011-12-01, 00:33
Medlem
Milwaukees avatar
En bild på eländet hade varit trevligt. Är ju en möjlighet också att det är två tunna masoniteskivor med papper i form av sandwitch emellan. Isf borde det inte vara något genomgående hål utan bara hål från ovansidan. Lika bökigt att fixa vilket som. Jag hade kört på linjen att dölja skadan.
Citera
2011-12-01, 14:06
Medlem
Sprets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
En bild på eländet hade varit trevligt. Är ju en möjlighet också att det är två tunna masoniteskivor med papper i form av sandwitch emellan. Isf borde det inte vara något genomgående hål utan bara hål från ovansidan. Lika bökigt att fixa vilket som. Jag hade kört på linjen att dölja skadan.

Jag har ingen kamera, men jag har istället försökt googla på massa bilder som skulle kunna likna bordsskivan, men utan resultat.

Bordsskivan är ju 30 mm tjock, så jag kan inte trycka upp sprickan från undersidan. Det är alltså bara på ovansidan av bordet som sprickan finns.
Citera
2011-12-01, 22:54
Medlem
Milwaukees avatar
Om skadan inte är genomgående så är det antagligen masonite limmat på papper med bikakeform. Lagning blir inte bra utan att spackla upp hålet och måla om skivan, vilket ofta inte är lönt då skivan är så pass billig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sandwichkonstruktion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in