2011-11-30, 18:06
Medlem
Jag har fått olika besked när det handlar om att hänvisa till examensarbeten som källor. Sitter just nu och skriver ett arbete på universitetet. Är det ok att använda examensarbeten som hittats på nätet som källa till sin egna uppsats?
Citera
2011-11-30, 18:15
Medlem
Du får i princip använda vilka källor du vill, men ditt arbete kommer att bli bedömt (bland annat) utifrån kvaliteten på källorna.
En mångciterad forskningsartikel från disputerade forskare och en välkänd institution ger naturligtvis ditt eget arbete större dignitet än vad en hänvisning till en kandidatuppsats skulle göra.
Citera
2011-11-30, 18:20
Medlem
Feadogs avatar
Varför? Jag använder ofta examensarbeten när jag skriver mina PM men jag använder dem inte som källor utan jag snor deras källor. Man ser ett påstående i examensarbetet med källa, går till biblioteket och slår upp källan, använder den själv. Det ser ju inte snyggt ut att hänvisa till en kandidatuppsats. Dock måste ju även kandidatuppsatser backa upp sina påståenden lika mycket som du måste varför de kan vara mycket bra sammanställningar över relevanta källor.
Citera
2011-11-30, 19:03
Medlem
Jag har använt examensarbeten för att hänvisa till olika lösningsförslag under PM vid något tillfälle. Läraren var skeptisk
Citera
2011-11-30, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poopi9
Jag har fått olika besked när det handlar om att hänvisa till examensarbeten som källor. Sitter just nu och skriver ett arbete på universitetet. Är det ok att använda examensarbeten som hittats på nätet som källa till sin egna uppsats?

Det handlar ju om kvaliteten. I princip kan du hänvisa till de värsta trollinläggen på flashback eller annorstädes ifall du vill, precis som examensarbeten från universitet&nätet, vare sig det handlar om 7,5 hp uppsatser eller doktorsavhandlingar.

Vad som är intressant för handläggaren och/eller examinatorn är vanligtvis: vad som refereras, nivån av förståelse och sammankoppling, in-line med personens uppfattning samt förstås framställningsnivån och presentationen.
Citera
2011-11-30, 21:17
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Jag har använt examensarbeten för att hänvisa till olika lösningsförslag under PM vid något tillfälle. Läraren var skeptisk
Jag har också hänvisat till ett examensarbete, som av ett sammanträffande var gjort av läraren i fråga. Han var inte alls skeptisk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in