2011-11-30, 15:09
Medlem
Okej, för att göra en lång historia kort har jag under två år hjälpt till att bygga upp ett företag från grunden. I början var företaget en startup så att jag inte jobbade under de bästa förhållanden var något jag räknat med redan i förväg. Problemet är att det aldrig blev bättre, och nu när jag slutat funderar jag på om jag kanske ska göra något åt saken? Företaget sitter i stockholm och jobbar inom mediebranschen, jag själv var säljare. Här följer några exempel på vad jag menar inte var ok:

# Företaget satte i system att lura annonsörer. Ofta - om inte alltid - bokade annonsörer kampanjen för, säg 100k, vi satte igång kampanjen på alla 40 000 hemsidor, tog lite skärmdumpar och stängde sedan ner kampanjen igen. Annonsören betalade 100k för att ligga uppe några dagar isället för veckor.

# Företaget satte dessutom i system att lura hemsidorna annonserna låg på. Företaget kommunicerade att hemsidorna skulle få 50% av summan annonsören betalade (säg att Arla betalar 100 kr för 1000 visningar på kissies blogg, då ska Kisse få 50 kronor efter de 1000 visningar), men i själva verket får hemsidorna ca 35% av summan. Ibland till och med så lite som 15%.

#Företaget lurade sina anställda, åtminstone oss säljare. Istället för att få vår provision på 6% fick vi 4% men motiveringen att "de andra 2 procenten är sociala avgifter". Vi betalade alltså både skatt OCH våra egna sociala avgifter.

# Utöver detta har chefen kallat mig för psykopat, korkad, värdelös, sagt att jag är svår att ha att göra med, osv osv.

Jag kan fortsätta i evigheter, men de här fyra punkterna är väll de som jag reagerat starkast på.
Totalt rör det sig om att jag fått ca 40-50 000 kr för lite i lön då jag stått för mina egna sociala avgifter, jag har bidragit till att lura 40 000 bloggare och jag har ljugit annonsörer och deras mediebyråer rakt i ansiktet i två år. Tycker ni att jag borde anmäla företaget? Kräva dom på pengarna genom Kronofogden? Gå med i facket och försöka få dem att hjälpa mig? Eller borde jag berätta hur det ligger till för mediebyråerna och alla bloggare?
Citera
2011-11-30, 15:53
Medlem
Gå med i facket är bra, men de kommer inte att hjälpa dig med ärenden som uppkommit innan ansökan om medlemsskap.

Att du erkänner varit med och byggt upp denna företagsidé du beskrivit från grunden låter lite som att du själv hänger ut dig som en hund som bör piskas offentligt imho.
Citera
2011-11-30, 17:02
Medlem
Polisanmäl dig själv samt företaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här