Sårhär gjorde jag:
Vecka 1 - bestämde mig för att flytta till Edinburgh
Vecka 1 - köpte biljett
Vecka 3 - packade en väska, bokade vandrarhem 2 nätter, och flög över
Vecka 3 - hittade billigare/bättre vandrarhem, lärde känna stan, snackade med folk (bla de so jobbade på vandrarhem 2, vilket f.ö. var Budget Backpackers följt av Cowgate Hostel)
Vecka 3, 4, 5 - sökte jobb överallt via tips från folk jag träffade på
Vecka 6 - säkrade jobb på call center (varade inte där speciellt länge, utan hoppad av och jobbade sen på pub istället vilket var mycket trevligare)
Jag hade en buffert på ca 35kkr vilket jag klarade mig på alldeles ypperligt. Gav £50 per vecka för vandrarhem (kanske lite dyrare nu, detta var 5½ år sedan) och åt billigt, Edinburgh är sedan väldigt billigt att ta sig runt (bus kostar £1.30 oavsett hur långt du ska (om du åker med Lothian, och det gör du för de är bäst och har flest bussar, First suger om du inte ska ut på landet) alternativt £3.20 för dagsbiljett som du kan åka hur mycket du vill på.
Ett bra ställe att börja leta jobb på är
www.gumtree.com/edinburgh, där har jag hittat alla mina jobb. Annars finns det ett par svenskar som äger en 4-5 pubbar eller något sådant här borta, b.la. Joseph Pearce's och Boda Bar (kan int epå rak arm säga vad de andra heter), kanske kan vara värt att söka på det och ta kontakt för att se om de behöver folk? Sist jag var på Pearce's var där en purfärsk svensk invandrare bak baren. Även cafét Peter's Yard ägs av en svensk.
Annars är bästa sättet som sagt att du åker över och knallar runt lite, hör dig för, kolla efter lappar i fönster på pubar osv, dela ut spekulativa CV. Det värsta som kan hända är at dina pengar börjar sina och du får åka hem, och då har du ändå fått spendera lite tid i en av världens vakraste städer. Har inte för en dag ångrat mitt beslut att flytta hit.