Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Vår förmåga att räkna är ett fantastiskt verktyg. Den ger oss möjlighet att skapa modeller där vi kan simulera handlingar för att se vilka som leder till önskat resultat.
För att min världsbild skall bli användbar måste den ge mig möjlighet att välja mellan olika handlingsalternativ. Ganska snart kommer jag då till att kvalitativa begrepp inte räcker för att vägleda mig genom livet. Jag behöver göra kvantitativa jämförelser. Vilket innebär att jag behöver kvanta som jag kan räkna.
Under slutet av 1900-talet gjordes en mängd försök att mäta smärta med någon sorts kvantitativ skala. Man brukade utgå från att svår smärta maskerade lindrig smärta. Om något gjorde ont kände man inte ett lätt nyp. Det dök upp en mängd mätningar som graderade olika typer av smärta. Jag har inte följt området men jag har en känsla av att det självdog eftersom sådana graderingar visade sig vara praktiskt oanvändbara. Så hur hittar man en bas för dina extomer?
För länge sedan läste jag en artikel om vilka signaler som överförs via grodans synnerv. Den lämnar tre typer av signaler till hjärnan:
Litet rörligt föremål
Stort rörligt föremål
Mörka delen av synfältet
Dessa signaler styr grodans upplevelser och handlingar enligt:
Litet rörligt föremål - Mat. Hoppa mot föremålet
Stort rörligt föremål - Fara. Hoppa mot mörka delen av synfältet.
Grodans extomer är alltså hårdvarukopplade redan i synnerven och ger de handlingsalternativ som grodan behöver för att leva i sin värld. Ibland undrar jag om jag fungerar som en groda fast med lite fler alternativ.
För att min världsbild skall bli användbar måste den ge mig möjlighet att välja mellan olika handlingsalternativ. Ganska snart kommer jag då till att kvalitativa begrepp inte räcker för att vägleda mig genom livet. Jag behöver göra kvantitativa jämförelser. Vilket innebär att jag behöver kvanta som jag kan räkna.
Under slutet av 1900-talet gjordes en mängd försök att mäta smärta med någon sorts kvantitativ skala. Man brukade utgå från att svår smärta maskerade lindrig smärta. Om något gjorde ont kände man inte ett lätt nyp. Det dök upp en mängd mätningar som graderade olika typer av smärta. Jag har inte följt området men jag har en känsla av att det självdog eftersom sådana graderingar visade sig vara praktiskt oanvändbara. Så hur hittar man en bas för dina extomer?
För länge sedan läste jag en artikel om vilka signaler som överförs via grodans synnerv. Den lämnar tre typer av signaler till hjärnan:
Litet rörligt föremål
Stort rörligt föremål
Mörka delen av synfältet
Dessa signaler styr grodans upplevelser och handlingar enligt:
Litet rörligt föremål - Mat. Hoppa mot föremålet
Stort rörligt föremål - Fara. Hoppa mot mörka delen av synfältet.
Grodans extomer är alltså hårdvarukopplade redan i synnerven och ger de handlingsalternativ som grodan behöver för att leva i sin värld. Ibland undrar jag om jag fungerar som en groda fast med lite fler alternativ.
Att grodans synnerv bara skickar dessa signaler betyder på intet sätt att det finns någon hårdvara som skulle styra det.
Exempelvis så har man lett om synnerven hor råttor så att den slutar i en annan del av hjärnan än där synnerven brukar sluta och då har syncentrat flyttats dit. Detta betyder att hjärnan hos råttor är lika plasisk och självorganiserande som den mänskliga hjärnan. Det finns ingen anledning till att grodans härna skulle fungera annorlunda.
Alltså, när grodan föds så är allting en röra i skallen liksom hos människor och synen fungerar inte alls. Hjärnan läs sig så småningom att hantera stora bitar med information och att placera dem på rätt ställe i hjärnan automatiskt. Ifall det du säger stämmer så finns denna automatik redan inbyggd i synnerven så att grodhjärnona får stora bitar information i taget av synnerven.