2011-11-30, 06:42
Medlem
rednations avatar
Jag har på senare tid blivit mer orolig av mig, även känsla av rädsla och undrar vad för sorts medicin det finns mot detta? Har fått Nozinan utskrivet och tagit i 3-4 veckor nu men tycker inte det fungerar.

Åkte på en psykos dagen efter att jag tog några Imovane för att sova, har legat sömnlös länge. Innan det detta var jag inte alls orolig eller känner rädsla men nu kan jag inte slappna av alls. Tycker det är konstigt eftersom jag inte var alls rädd när det hände.

Tack på förhand!
Citera
2011-11-30, 07:10
Medlem
MSMCs avatar
Kanske någon starkare form av benso, flunitrazepam? prata med en läkare om det han/hon lär kunna avgöra vad du ska ha.

mvh
Citera
2011-11-30, 07:22
Medlem
rednations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MSMC
Kanske någon starkare form av benso, flunitrazepam? prata med en läkare om det han/hon lär kunna avgöra vad du ska ha.

mvh

Läste lite om benso och Xanor/stess ska inte vara bra att ge någon som har haft psykos och visar fortsatta tecken på det men vet dock inte hur det är med annan sort inom den familjen. Fast flunitrazepam ges väl inte ut i första taget till folk? Rätt otäck drog?

Går ju även på Tramadol så läkarna vill nog inte ge mig något mer som är beroendeframkallat. Kanske är det neuroleptika som gäller i mitt fall?
Citera
2011-11-30, 07:31
Medlem
MSMCs avatar
prova att träffa en läkare och se vad dom säger och så säger du att dina nozinan inte hjälper?
Citera
2011-11-30, 07:39
Medlem
rednations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MSMC
prova att träffa en läkare och se vad dom säger och så säger du att dina nozinan inte hjälper?

Kanske är lika bra, tack ändå.
Citera
2011-11-30, 07:58
Medlem
ta en 400-500mg tramadol så får du slappna av lite! Jag tror inte du får någon benso alls när du äter opiater bara ssri!!!
Citera
2011-11-30, 10:28
Medlem
rednations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
ta en 400-500mg tramadol så får du slappna av lite! Jag tror inte du får någon benso alls när du äter opiater bara ssri!!!

Jag har gått på Tramadol i snart 7 år och ligger redan på 450-500mg dagen men det hjälper inte nått, tar bara bort lite värk och abstinens.
Citera
2011-12-01, 18:13
Medlem
rednations avatar
Har pratat med läkaren nu och dom har gett mig Theralen droppar nu, går det bra att ta de ihop med Propavan?

Tänkte 50mg Propavan 2 timmar innan läggdags och 1ml Theralen 1 timme innan läggdags?
Citera
2011-12-01, 18:31
Medlem
auto607989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednation
Har pratat med läkaren nu och dom har gett mig Theralen droppar nu, går det bra att ta de ihop med Propavan?

Tänkte 50mg Propavan 2 timmar innan läggdags och 1ml Theralen 1 timme innan läggdags?

Japp det fungerar alldeles utmärkt.
Varför pratar du inte med din läkare om detta? Du hade ju precis pratat med hon/han.
Jag brukar skriva en komihåglista innan jag ringer min läkare, lätt att missa nått annars.

mvh
Citera
2011-12-01, 18:43
Medlem
rednations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto607989
Japp det fungerar alldeles utmärkt.
Varför pratar du inte med din läkare om detta? Du hade ju precis pratat med hon/han.
Jag brukar skriva en komihåglista innan jag ringer min läkare, lätt att missa nått annars.

mvh

Skulle gjort de men glömde av det. Var så inne i att kunna bli lugn igen. Sen är flashback bättre än läkare

Ska snart träffa läkaren igen och prata ordentligt med henne om min sittuation. Kan ju inte jobba som det är nu och jag vill verkligen jobba. Men tack för svar iaf.
Citera
2011-12-01, 19:00
Medlem
Citat:

låter bra, fast personligen skulle jag ta theralenen mycket tidigare pga den extremt långa halveringstiden som gör att jag fortfarande är påverkad nästa dag. Egentligen är den så lång att jag helt skulle skippa det, men om det fungerar för dig så.

Citat:
Läste lite om benso och Xanor/stess ska inte vara bra att ge någon som har haft psykos och visar fortsatta tecken på det men vet dock inte hur det är med annan sort inom den familjen. Fast flunitrazepam ges väl inte ut i första taget till folk? Rätt otäck drog?

Går ju även på Tramadol så läkarna vill nog inte ge mig något mer som är beroendeframkallat. Kanske är det neuroleptika som gäller i mitt fall?
Nej, propavan och theralen kommer de nog hålla dig till, att ge starkare benzos när du fick psykos av imovane skulle ingen läkare med något som helst vett göra. Dessutom så har de slutat med flunitrazepam i sverige har jag för mig, eller så ska de göra det snart.

Citat:

Åkte på en psykos dagen efter att jag tog några Imovane för att sova
Väldigt OT men skulle du kunna berätta mer om det?
Citera
2011-12-01, 19:40
Medlem
rednations avatar
Nej, vågar faktiskt inte ta någon benso alls nu. Tar det säkra före osäkra.

Ska försöka berätta det jag kommer ihåg.

Det började med att jag fick ut Imovane en dag för att jag inte sovit på flera dygn. Tog totalt 4st på kvällen men inte samtidigt och somnade faktiskt ett tag. Dagen därpå följde jag med min kompis till Ulricehamn och på eftermiddagen när vi åkte hem började jag hallucinera. Jag upptäckte detta när min vän bad mig att hålla utsikt efter rådjur, självklart såg jag ett rådjur direkt, sen började växelspaken röra sig som en kobra gör med en ormtjusare. Sen såg jag allt möjligt när jag kollade ut hela vägen hem.

Väl hemma mötte jag upp en annan vän som faktiskt åkt på psykos några gånger, till han hade jag sagt, är det så här det känns att få psykos, det var ju inte så farligt. Jag gick runt och visa honom ute vad som börja leva och vad för saker jag såg. Sen gav jag mig av hemåt och hallucinationerna blev värre.
Nedanför min gata stanna jag mellan en liten skogsdunge, där anföll det mig skuggor av björnar och andra djur men av någon anledning var jag inte alls rädd för jag visste om att det var hallucinationer. Var heller inte rädd över det andra jag såg. Jag såg bland annat den där figuren ur Sagan om ringen.

Där vid skogsdungen. Där hade jag stannat upp och av någon anledning lagt min touchmobil på marken och kollat intresserad av när konstiga kryp började montera isär min display och sedan montera ihop den. Ett par vänner som var ute och gick stanna upp och fråga om allt va okej, visst sa jag och hade förklarat vad dom där krypen gjorde.
Väl hemma gick jag och la mig för att sova men då kom det några människor samt några som hade en människoliknande kropp fast med nått kattdjurshuvud, dom var vakter till dessa människor som stod i min hall och höll på med nått. Jag fick inte öppna vardagsrumsdörren för dom men jag fick stå och kolla. Innan dom var i hallen så låg jag iaf på sängen, mitt täcke började röra på sig lite och jag kände något som kröp upp för mina lår och jag tror att jag blev antastad. Jag kunde inte röra mig utan var paralyserad. Var ändå inte rädd och låg och pratade med dom fast fick givetvis aldrig svar. Jag visste ändå vad dom menade via tanken, telepati.
Efter en stund så var dom alla i hallen och gjorde något som jag inte fick se vad, jag gick runt och prata med dom hela tiden och var irriterad att jag inte fick veta vad, jag erbjöd dom att göra vad de ville med mig för att få veta. Sen gick dom ut i köket och ett starkt ljus kom, sen var dom borta.

Jag gick och la mig igen, men då kom det många spindlar, långben in i vardagsrummet, spindelnät över allt på golvet. Sen var det larver i sängen, i madrasserna. Jag höll hela förmiddagen på att försöka städa bort allt spindelnät och jag började gå ut med mina madrasser för att kasta dom. Jag ringde anticimex och förklarade att jag ville ha död på alla spindlar. Sen berätta jag för morsan vad som hänt, hon kollade och sa, det är varken spindelnär, spindlar eller larver här. Då försvann allt. Då hade jag ändå lyckats skura golvet med 1 liter grön såpa.

Efter hela händelsen så bad dom mig kontakta läkaren men jag blev arg direkt när dom sa det. Men efter några timmar så kom jag tillbaka till medvetandet och insåg själv att jag borde ringa akuten. Dom ville skicka ambulans direkt men jag tackade nej och åkte in själv. Jag förklarade allt och dom berömde mig för att själv förstå vad som hänt och att jag inte var rädd för att jag visste att jag hallicunerade. Dom kollade om jag åkt på en propp, blodprover och olika rörelser. Jag fick sedan åka till Falköpings Akut psykmottagning, gå igenom massa övningar och undersökningar där. Sen fick jag åka hem, då blev jag helt plötsligt rädd och våga inte sova hemma mer.
Sov hos morsan den natten, och dagen efter åkte jag in till akuten igen för jag kände mig hängig och trött i ansiktet. Blev nojig direkt och trodde att jag hade åkt på en propp. Ännu mer tester men det blev bra, efteråt blev jag lugnare och sen tog det några nätter innan jag våga sova själv igen, hemma. Nu blev jag orolig igen men sover första natten ensam igen nu fast känner mig trygg.
Jag uppskattar verkligen sömn nu för tiden och vet att sömnen är viktig, för något sånt här vill jag inte råka ut för igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in