2011-11-29, 21:15
Medlem
Kallekools avatar
Hej!

Jag pluggar till maskiningenjör och tänker att det hade varit kul att ha något projekt över jul.

Tyvärr är min fantasi lite begränsad och jag har inte någon större erfarenhet av sånt här pill. Är ganska teoretisk av mig...

Men något där jag kan lära mig nått, (tänk bygga en radio tex) är intresserad av det mesta men allt som innebär energi och el går jag igång på .

Så flashback! har ni några tips? Bygga något osv. Kan tänka mig en budget på 500-2000 kr beroende på vad det är, får ju inte vara överdrivet omfattande heller, ska ju ha tid till julmaten å dansen osv.
Citera
2011-11-29, 21:17
Medlem
hannes156s avatar
Hur stort ska det hela vara? Ska det vara något i mänsklig storlek?
Citera
2011-11-29, 21:20
Medlem
Fairy-Tails avatar
Gör en lampa som blinkar i takt med basen!
Så när det dunkar så dunkar lampan med!

Jag träffade en kille som hade gjort en plasma speaker!
http://www.youtube.com/watch?v=rasp88nbsRw
också något grymt coolt.
Citera
2011-11-29, 21:52
Medlem
Från Texas Instruments kan du få lite gratis komponenter. Kolla på ti.com.
Citera
2011-11-29, 22:02
Medlem
Qweasd123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Från Texas Instruments kan du få lite gratis komponenter. Kolla på ti.com.

Menar du verkligen gratis? I så fall var då?
Citera
2011-11-29, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qweasd123
Menar du verkligen gratis? I så fall var då?

Det var drygt ett år sedan jag beställde något senast. Gratis och frakten ingick.

Du behöver en mailadress till högskola eller universitet. Prova sök på free sample ti.com. Det var länge sedan jag registrerade mig. Hittar du inget kan jag försöka hitta en direktlänk.
Citera
2011-11-30, 06:13
Medlem
katastrofernas avatar
Jag gick elprogrammet med inrikting på automation innan jag tog studenten i somras och förra julen så gjorde 2 av mina klasskompisar en robot som skulle likna en tomte som vinkade och hade sig. Detta kanske kan vara intressant? Personligen tycker jag det är en rolig idé, vet dock inte vad detta kan kosta då dom använde sig av pneumatiska cylindrar för att den skulle röra sig.
Citera
2011-12-01, 01:05
Medlem
Halge78s avatar
Bygg ett eget AFM! Blir bra tufft att hänvisa till "mitt egna AFM" när du gör projekt (och kanske en aning nördigt).

http://www.nanowerk.com/spotlight/spotid=2304.php
Citera
2011-12-01, 01:14
Medlem
Fris avatar
Mäta julklappens densitet genom att doppa ned den i ett fullt badkar, och sen lägga tillbaka den under granen utan att nån märker det?

Mäta julklapparnas kaloriinnehåll genom att förbränna dem totalt i en ugn vars gasutsläpp man kan mäta med precision?

Ta reda på hur hårda de hårda klapparna egentligen är, genom att låta en hydraulisk press mäta upp motståndet som den gör?

Det finns många många roliga julpyssel som kan förhöja helgen...
Själv tänkte jag ägna mig åt programmering. För det som inte händer mellan { och }, det händer inte.
Senast redigerad av Fri 2011-12-01 kl. 01:18.
Citera
2011-12-01, 14:58
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Jag tänker bygga lite leksaker till familjens småttingar till jul. Utan att gå in på detaljer kan jag säga att små barn tycker det är kul med 'interaktivt' ljus och ljud, t ex. Tänk efter om det finns någon du kan skapa en julklapp åt, istället för att köpa den! (Det slutar iofs som oftast med ett långt högre slutpris ändå, men det blir roligare!)
Citera
2011-12-01, 16:14
Medlem
Eldriven tvåmotorig radiostyrd autogyro.
Citera
2011-12-01, 16:17
Medlem
Har alltid velat fåna mig med metallen Gallium - smälter vid rumstemperatur.
Det bara MÅSTE gå att hitta på roliga saker med den..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in