2011-11-29, 17:45
Medlem
Ett svenskt förhörsrum hos polisen. Jag antar att det är ett vanligt rum, med fönster och ett slitet bord och ett par stolar?

Då förhören spelas in, eller om de videofilmas, görs detta med en vanlig bandspelare på bordet /dikatfon typ) som Förhörsledaren själv sätter igång eller är rummet uppbyggt för inspelning med en tredje part som löser detta? Då jag läst ett par förhör så säger de ofta att de ska, eller har bytt band - detta tyder ju på att det ligger en bandspelare på bordet..?

Och videofilmning, sker det på en tripod i rummet eller är detta också mer sofistikerat?

Hemliga speglar, förekommer det i svenska förhörsrum eller är det en hollywoodmyt?

Sitter en häktad misstänkt (låt oss säga Anders Eklund) fängslad med handfängsel i rummet och i fängelsekläder?

Förekommer 2xFörhörsledare, misstänkt och Advokat enbart i rummet? Eller finns det även vanliga polismän med för säkerhets skull?

Får den misstänkte dricka kaffe eller liknande i rummet? Hur ser dennes rättigheter till toalettbesök och dylikt ut?
Citera
2011-11-29, 18:22
Medlem
knaseggs avatar
Polisförhör spelas i regel inte in, istället sitter polisen och antecknar de väsentliga delarna i förhöret. När förhöret sedan är slut så får den som blivit förhört läsa igenom vad polisen skrivit och sedan godkänna det eller säga till om något skall ändras eller har uppfattats fel.

Däremot så spelas rättegångsförhör in med både video och ljudupptagning.
Citera
2011-11-29, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasegg
Polisförhör spelas i regel inte in, istället sitter polisen och antecknar de väsentliga delarna i förhöret. När förhöret sedan är slut så får den som blivit förhört läsa igenom vad polisen skrivit och sedan godkänna det eller säga till om något skall ändras eller har uppfattats fel.

Däremot så spelas rättegångsförhör in med både video och ljudupptagning.

Detta talar ju mot de FUP:ar jag läst då det verkar som att de alla har spelats in (misstänkta i fallet Nancy i Hjällbo, misstänkta i fallet Lottie i Sjöbo, Anders Eklund etc)

Där verkar de ju ha spelats in. Nu pratar jag alltså om hur det ser ut och fungerar vid förhör med någon som är misstänkt för t.ex. mord. Inte klotter etc.
Citera
2011-11-29, 18:51
Medlem
knaseggs avatar
kan inte svara på hur det ser ut vid just mord men vid exempelvis grov misshandel samt liknande brott (straffmässigt) så spelas inget in.
Citera
2011-11-29, 18:58
Medlem
Tzis avatar
Förhöret kan mycket väl spelas in. Då får du antagligen veta det. Dom lägger en bandspelare eller mobil på bordet. Rummet är ett vanligt tråkigt kontor med pärmar, dator och dyl. Om du är häktad har du ju kv:s kläder på dig, annars dina egna. Om du vill gå på toaletten kan jag inte tänka mig att någon skulle hindra dig. När det gäller säkerhetsåtgärder beror det nog helt på vilket brott du är misstänkt för.
Citera
2011-11-29, 21:19
Medlem
Det är olika, det beror helt på vad förslags brott det är och ifall du är stämplad som våldsam/farlig.
Citera
2011-11-30, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spiritual_Chaos
Detta talar ju mot de FUP:ar jag läst då det verkar som att de alla har spelats in (misstänkta i fallet Nancy i Hjällbo, misstänkta i fallet Lottie i Sjöbo, Anders Eklund etc)

Där verkar de ju ha spelats in. Nu pratar jag alltså om hur det ser ut och fungerar vid förhör med någon som är misstänkt för t.ex. mord. Inte klotter etc.

Nu handlar ju de FUPar du läst uteslutande om ett av de allvarligaste brotten som finns. En förundersökning kring snatteri och en kring mord skiljer ganska mycket.
Citera
2011-11-30, 13:44
Medlem
Jthunderas avatar
Normalt ser det ut som ett anonymt kontorsrum bara. Inget speciellt. Bandspelare står på bordet ibland. Dator, telefon, larmknapp under skrivbordet. Fönstren är okrossbara om det ligger på hopp/klätterhöjd. Toa får du gå på. Erbjuds normalt innan man går in så det är avklarat. Kaffe blir det inget utom i sällsynta fall.
Citera
2011-11-30, 15:43
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Normalt ser det ut som ett anonymt kontorsrum bara. Inget speciellt. Bandspelare står på bordet ibland. Dator, telefon, larmknapp under skrivbordet. Fönstren är okrossbara om det ligger på hopp/klätterhöjd. Toa får du gå på. Erbjuds normalt innan man går in så det är avklarat. Kaffe blir det inget utom i sällsynta fall.

Kaffe får man på Ekobrottsmyndigheten i Stockholm. Kungsholmens godaste faktiskt. Fått alla gånger utom sista. Annars är det som du beskriver det. På arresten i Västberga, Stockholm får man kaffe av arrestvakterna efter förhöret.

[ironi]Fast har man aldrig varit på förhör innan brukar de första gången köra elchocker på 2 GW, 4kW-lampa riktade in i ögonen, utdragning av naglar, krossande av kotor i fingrarna med nötknäppare och visande av samtliga filmer om Åsa-Nisse i ett sträck med uppspärrade ögon. Men visandet av Åsa-Nisse har överklagats som inhuman förhörsmetod så den kanske kan komma att förbjudas.[/ironi]
Citera
2011-11-30, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Nu handlar ju de FUPar du läst uteslutande om ett av de allvarligaste brotten som finns. En förundersökning kring snatteri och en kring mord skiljer ganska mycket.

Men nu syftar jag på de mer spännande brotten, likt Eklund etc och mordmisstänkta.
Citera
2011-11-30, 17:40
Medlem
Är du delgiven misstanke för brott är jag tämligen säker att det spelas in. Hörs du upplysningsvis, som vittne t.ex. är anteckningar av mer värde då inget behöver transkriberas, vilket är tidsödande.
Citera
2011-11-30, 18:00
Medlem
Finns alla möjliga varianter av förhörsrum. Antingen kan du vara på utredarnas kontor eller nere i en av häktets rum. Förhören kan spelas in för att vid ett senare tillfälle skrivas ned. Kaffe och kakor får du om du är snäll och berättar precis det dem vill höra annars kan du glömma det. Spegelglas finns på en del rum men oftast används dessa rum till att vittnen ska få peka ut gärningsmän och inte vid förhör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in