2011-11-29, 04:18
Bannlyst
Nu har det gått många år sedan jag firade jul. Har alltid blivit en fryst pizza på juldagen. Men i år ska det bli ändring! I år ska jag fanimej ha en riktig jul, med skinka och hela köret.

Men hur ser ett julbord för en person ut? Vad ska jag göra? Allt är anpassat till flockdjuren, stora skinkbitar, stora ostar, o sv.

Och är det stor skillnad på en julskinka man lagar hemma och en färdig?

Tips och råd för en solojul!
Senast redigerad av -Napoleon- 2011-11-29 kl. 04:28.
Citera
2011-11-29, 04:27
Medlem
Köp denna: http://whitequeen.blogg.se/images/2010/findus-julmat_120810523.jpg så slipper du även diska!
Citera
2011-11-29, 04:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peekaboo90
Köp denna: http://whitequeen.blogg.se/images/2010/findus-julmat_120810523.jpg så slipper du även diska!

Men jag vill ha en riktig jul, med riktiga ofrysta grejer.
Citera
2011-11-29, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Napoleon-
Men jag vill ha en riktig jul, med riktiga ofrysta grejer.

Självklart, det är ju inte helt fel. Ska försöka hjälpa med det jag kan.

Vad är en jul utan köttbullar? Börja med att köpa köttfärs och rulla dina egna köttbullar. Sen ett paket prinskorv som du steker upp. Finns även små skinkor (kommer inte ihåg hur många gram, men såg det förra året på ICA.).
Såg en julost på coop tror jag det var, som inte var en jätteost är nog lagom för dig (kan fixa en bild)!
Köp en sill burk, stek potatis om du inte gillar Janssons frestelse.

Är väll det jag kan komma på just nu, finns nog andra här på forumet som kan hjälpa dig mer.
Citera
2011-11-29, 05:38
Medlem
Jason-Stathams avatar
Sill, brunkål, revbenspjäll, lax, ägghalvor med liten jäkla räka på, toppa räkan med majonäs och skölj ner hela klabbet med minst en kvarting skåne!

Till kvällen kokar Du lite risgrynsgröt, och istället för mjölk slänger Du i en skvätt vitt vin. Smakar skit men är en gammal jävla tradition i släkten jag är ingift i kör med. Du får hemskt gärna vara med i min tradition
Citera
2011-11-29, 07:35
Medlem
Köp en liten julskinka, gör en liten jansons och stek till ett par prinskorvar/köttbullar. Skinkan kan du ju ha på mackan sedan i ett tag framöver. Och glöm inte att köpa in det viktigaste; en stor flaska cognac! God jul!
Citera
2011-11-29, 08:22
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Napoleon-
Och är det stor skillnad på en julskinka man lagar hemma och en färdig?

Det är verkligen stor skillnad. Den färdiga är alldeles för salt, frän och smakar nitrit.

De senaste åren har jag valt att vara ensam på julafton. Tycker att det är skönt så.
Veckan innan blir det istället några "lilla julaftnar" hos barn och barnbarn.
Som ensam-julmat har jag bara julskinka, hemlagade köttbullar, lutfisk och gröt.
Det är allt (förutom någon burk sill, rödkål, ost, frukt och lite julgodis).

Satsar alltid på en dyrare 3-kilos-skinka som jag kokar ca.50 min/kg. Den blir
absolut godast kokt, då man får bort det mesta av nitriten. Efter koket och
griljering återstår dryga 1 1/2 kg. som man kan karva på, ända bortåt nyår.
Min jul-favvo är veteknäcke-macka med rejäl skinkskiva och sötstark senap.
Julmust till detta.
Gör även en rejäl sats köttbullar. Det är så julmysigt att då och då gå och tjuv-ta sig
en ur kylskåpet. Även dessa håller sig bortåt nyår.

Med dessa fyra rätter äter jag gott och relativt omväxlande under hela julhelgen.
Blandar ej så mycket, utan äter en grej åt gången t.ex.:
Lunch – Julgröt och skinkmacka. Middag – Lutfisk.
Lunch – Skinka och dopp i gryta. Middag – Köttbullar med lingon.
Lunch – Julgröt med köttbullsmacka. Middag – Lutfiskgratäng (på rester)
Lunch– Skinka med stekt potatis. osv

I och med att allt är hemlagat smakar det så jävla gott. Mellan varven tjuv-tar man
sig som sagt en och annan skinkmacka, samt nyper en köttbulle då och då.

Tröttnar på denna meny gör jag efter 3-4 dagar, men då är också julen slut.
Självklart skall man ha flera rätter om man så önskar, men jag nöjer mig med dessa.
Det hela blir mycket billigt och allt brukar gå åt. Kokar sedan en ärtsoppa på skinkspad
och tärnar ned det som ev. är kvar av skinkan.
Citera
2011-11-29, 08:22
Medlem
23 december kokar du tomtegröt (risgrynsgröt) själv, den färdigköpta i plasttub är inte god. Gör så mycket att det räcker till två frukostar, det som blir över gör du ris a la malta på som du äter som dessert på julafton och juldagen.

Åk till den största, mest välsorterade butiken - som har delikatessdisk. Ta med stora plånboken. Välj så lite som möjligt av allt du tycker platsar på just ditt julbord, kanske tre sorters sill, några skinkbitar, leverpastej (även till frukost), ostar, någon god skagenröra, kanske laxbitar... Bestäm budget, gör en önskelista, handla och njut. Inget jobb. Glöm inte drycken.

Nästa dag lagar du till lutfisk som du köpt i butiken. (Där köper du också prinskorvar och köttbullar, om du inte gör egna. Färdig Jansson brukar var okej.)

Obs. Glöm inte att bunkra upp med julmust, marmeladgodis, glögg, pepparkakor, köp godaste fruktkakan och typ klenäter och struvor och annat klassiskt. God jul.

PS. Julservetterna och pyntet ger den rätta stämningen. Sen går du ut på juldagen, och träffar någon som du kan gå på bio med på annandagen och äta ute, det är mysigt att gå på krogen i jultid.
Senast redigerad av hammocken 2011-11-29 kl. 08:35.
Citera
2011-11-29, 10:08
Medlem
nepponss avatar
gå till en saluhall och köp exakt mängd av allt du vill
Citera
2011-11-29, 11:57
Medlem
xrams avatar
Häng inte upp dig för mycket på att det ska vara "enmanna". Standard i vår familj är att man får dras med rester i 1-2 dagar.
Citera
2011-11-29, 12:35
Medlem
Zunars avatar
Köp maten i en välsorterad deli-disk. Finns skinka, revbensspjäll, janssons osv. i lösvikt!
Citera
2011-11-29, 12:38
Medlem
MegaSkurts avatar
Instämmer i kören, leta upp en livsmedelsbutik med en välsorterad delikatessdisk så kan du sannolikt få tag i det mesta du behöver på ditt enmans-julbord i kvantiteter anpassade för en person.

God Jul!
Senast redigerad av MegaSkurt 2011-11-29 kl. 12:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in